اقتصاد

همه روسای بانک مرکزی نظر بدهند!

بالاخره طلسم مشورت ناپذیری مسئولین ایران شکست و یکی پیدا شد که حاضر است هر سه ماه یکبار همه همترازان گذشته خود را دور یک میز جمع کند و بدون این که احساس کسر شان کند از آنها با همه اختلاف سلیقه‌هایی که هست اما به خاطر تجربه شان کمک بگیرد.

بالاخره طلسم مشورت ناپذیری مسئولین ایران شکست و یکی پیدا شد که حاضر است هر سه ماه یکبار همه همترازان گذشته خود را دور یک میز جمع کند و بدون این که احساس کسر شان کند از آنها با همه اختلاف سلیقههایی که هست اما به خاطر تجربه شان کمک بگیرد.

بله او کسی نیست جز دکتر سیف رئیس کل جدید بانک مرکزی که اولین نشست از این دست را در کنار همایش بزرگداشت هفته بانکداری اسلامی برگزار کرد و مقرر شد هر سه ماهی یکبار ادامه یابد صرف نظر از ضرورت تحسین از این اقدام خردمندانه سیف که قطعا تاثیرات بسزایی در مدیریت اقتصادی کشور خواهد داشت توجه به خلاصه ای از محتوای سخنان روسای کل گذشته بانک مرکزی در این نشست بی سابقه تاریخی نیز خالی از لطف نیست:

 

مجید قاسمی؛ رئیس کل اسبق بانک مرکزی و مدیرعامل فعلی بانک پاسارگاد:

تورم به معنای کمرنگ شدن قدرت خرید مردم از ایرانشهر تا پیرانشهر است.

قاسمی درخواست کرد که کنترل تورم به عنوان اولین دستور کار مهم در برنامه بانک مرکزی قرار بگیرد .

وی با انتقاد از ایجاد وضعیت فعلی بازار ارز، خواستار پاسخگویی عاملین بروز نوسانات شدید قیمتی در بازار ارز شد و گفت: در سال 81 با یک کار مطالعاتی 16 ساله توانسته بودیم سیاست ارز تک نرخی را اجرا کنیم، اما در بسته پولی سال 90 به یکباره همه چیز خراب شد.

 

محمدحسین عادلی :

اقتصاد کشور به بیماری هلندی دچار شده و کشور گرفتار تورم شده است. امروز 100 هزارتومان می دهید و فردا 70 هزارتومان تحویل می گیرید چون ارزش پول کاغذی مشخص نیست.

 

طهماسب مظاهری

وی با دفاع از عملکرد خود در دوران رئیس کلی بانک مرکزی، 3 قفله کردن خزانه کشور را افتخاری برای خود دانست و گفت: 8 سال تاسف آور در نظام اقتصادی کشور را شاهد بودیم. دولت دهم مرتبا به روش های مختلف درخواست چاپ اسکناس می کرد.

 

بهمنی رئیس کل سابق بانک مرکزی

 وی به برخی نسبت ها و مسائل مطرح شده درباره مدیریتش بر بانک مرکزی پاسخ داد و گفت: آقایان در دوران خود با شرایط همان زمان مدیریت کردند و من نیز در دوران دیگری به نحو دیگری کار کردم.با وضعیت موجود و قوانین فعلی، اگر رئیس فدرال رزرو را هم بیاوریم همین آش و همین کاسه  خواهد بود.

در شورای پول و اعتباری که 6 نفر از وزرای دولت عضویت دارند چگونه می توان از استقلال بانک مرکزی سخن گفت. وزرا می آمدند و هر یک تلاش می کردند تا ارز را به سمت خود بکشند و از شرایط خود حرف بزنند.

 

سیف رئیس کل جدید بانک مرکزی

وی آخرین نفری بود که در سخنانی کوتاه و در دفاع از عملکرد بهمنی و البته با هدف حمایت از وی در برابر روسای کل اسبق بانک مرکزی گفت: من شهادت می دهم آقای بهمنی در بسیاری از موارد با تصمیمات مناسب، از به وجود آمدن مشکلات جلوگیری کردند. البته مواردی را نیز از وی خواسته بودم که به نظرم رسید توان انجام آنها را نداشت.

در پایان مقرر شد که سه ماه آینده مجددا این جلسه برای هم اندیشی در مورد نحوه اداره مسائل کلان بانک مرکزی تشکیل گردد.

https://shoma-weekly.ir/Qg1ulR