اندیشه

هشدار نسبت به بی توجهی و ترک حج

«خدا را، خدا را، درباره خانه پروردگارتان، تا هستید آن را خالى مگذارید؛ زیرا اگر کعبه خلوت شود، مهلت داده نمى‌شوید.» (نامه 47)
کعبه، خانه خدا و مرکز توحید و بینظیرترین جلوه تجلی عبادت و بندگی خالصانه معبود است. چه کسی بهتر از مولای متقیان، امیر بیان، امیرمومنان(ع) میتواند به توصیف این عبادت ویژه الهی بپردازد؟ در جای جای کتاب ارزشمند نهجالبلاغه اشارات بلیغى به آثار معنوى، اجتماعى، سیاسى و اقتصادى حج شده است. در این ایام که برخی نادانسته و از روی احساسات با دیدن ناملایمات بهوجودآمده اقدام به زیرسوالبردن اصل فریضه حج نمودهاند، مناسب دیدیم از میان جملات فراوان و توصیههای مکرر حضرت تنها به چند کلام گهربار نگاهی گذرا داشته باشیم.

همبستگى مسلمین

«فَرَضَ اللّهُ... وَالْحَجَّ تَقْربَهً لِلدِّین»

خداوند حج را براى همبستگى مسلمانان واجب گردانید. (حکمت 252)

سودهای فراوان

«... یُحْرِزُونَ الاْءَرْبَاحَ فِى مَتْجَرِ عِبَادَتِهِ»

«دعوت شوندگان حج بیتالحرام... سودهاى فراوان در این تجارتگاه عبادت الهى به دست مىآورند.» (خطبه 1)

هشدار نسبت به بى توجهى و ترک حج

«وَاللّهَ اللّهَ فِى بَیْتِ رَبِّکُمْ، لاَ تُخَلُّوهُ مَا بَقِیتُمْ، فَإنَّهُ إنْ تُرِکَ لَمْ تُنَاظَرُوا»

«خدا را، خدا را، درباره خانه پروردگارتان، تا هستید آن را خالى مگذارید؛ زیرا اگر کعبه خلوت شود، مهلت داده نمىشوید.» (نامه 47)

این نامه، وصیت مهم در بستر شهادت و در آخرین لحظات عمر پربرکت حضرت به امام حسن و امام حسین علیهما السلام است که در آن تضعیف حج را سبب از میان رفتن پشتیبان و غلبه دشمن درونى و بیرونى بر میشمرند.

نشانه گویای اسلام

«جَعَلَهُ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى لِلاْءِسْلاَمِ عَلَماً»

«خداوند سبحان کعبه را براى اسلام نشانه گویا قرار داد.» (خطبه 1) آری، حج نه فقط یکسری اعمال عبادی ساده و صِرف است؛ بلکه بسان پرچمی با شکوه بر فراز بناى رفیع اسلام همواره مىبایست برافراشته باشد.

متذکر ایام الله باش

«فَأَقِمْ لِلنَّاسِ الْحَجَّ، وَذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللّهِ»

«پس مناسک حج را براى مردم بپادار و متذکر ایّام اللّه‏ براى آنها باش.» (نامه 67)

بهترین وسیله تقرّب به خداوند

«إِنَّ أَفْضَلَ مَا تَوَسَّلَ بِهِ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى اللّهِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى... حَجُّ الْبَیْتِ وَاعْتِمَارُهُ»

«همانا بهترین چیزى که انسان‏ها مىتوانند به وسیله آن به خداوند سبحان نزدیک شوند و متوسل گردند... حجّ خانه خدا و عمره آن است.» (خطبه 110)

حضرت در این کلام به وسیله تقرب به خدا اشاره مینمایند: ایمان، جهاد، اخلاص، نماز، زکات، روزه، حج، صله رحم، صدقه و کارهاى پسندیده و یکى از این امور همان حج و عمره بیتاللّه‏ الحرام است.

https://shoma-weekly.ir/7ux2XY