ورزش

هشدار فیفا و نگاه حاکمیتی به قوانین داخلی

بی مبالاتی و سوء مدیریت در پرونده ویلموتس که ‌باعث خسارت سنگین به بیت‌المال شد،نهادهای نظارتی و حاکمیتی را وادار کرد تا با احضار مهدی تاج و اعضاء هیات رئیسه به سازمان بازرسی ‌،موضوع را به صورت دقیق مورد واکاوی قرار دهند.
احمد میر زاییان- عضو کارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامی لزوم مبارزه جدیبا فساد گسترده در فوتبال ،مطالبه عمومی و خواست آحادمردم علاقه مند به ورزش است،زیرا این آفت بزرگ، اساس حرکت ورزش را تحت تاثیر قرار داده است.

شوکی بزرگ به ورزش ایران

پس از آنکه حکم اولیه فیفا در باره شکایت ویلموتس از فدارسیون فوتبال صادر و جریمهای سنگین و بالغ بر ۱۷۰ میلیارد تومان متوجه کشور شد،به یک باره شوکی بزرگ به ورزش ایران وارد شد.

بی مبالاتی و سوء مدیریت در پرونده ویلموتس که باعث خسارت سنگین به بیتالمال شد،نهادهای نظارتی و حاکمیتی را وادار کرد تا با احضار مهدی تاج و اعضاء هیات رئیسه به سازمان بازرسی ،موضوع را به صورت دقیق مورد واکاوی قرار دهند.

همسو با این اقدام دستگاه قضایی و جدیت نمایندگان محترم مجلس برای خورد با خاطیان،شاهد گشایش موضوع دیگری از ناحیه فیفا بودیم.

فیفا بر اساس آئین نامه ها ومصوبات خود،هر گونه دخالت دولت و دستگاههای قضایی کشورهای عضو در امور داخلی فدراسیونها را ممنوع کرده است.در این پرونده هم فیفا بر اساس بند یک و ماده ۱۲ و ماده ۱۹ اشاره داشته و متذکر شده است،اعضا فیفا باید مسائل و مشکلاتشان را به شکل مستقل حل کنند و نباید تحت تاثیر جریان سومی باشند.

در نامه فیفا همچنین آمده ،هرگونه تخلف از این بند می تواند به اعمال جریمه از جمله تعلیق منجر شود و...

متاسفانه در این موضوع ،عوامل داخلی و آنها که در انجام وظایف محوله اهمال و کوتاهی داشتند، مداخله کرده و در اطلاع رسانی ردپایی برجای گذاشتند.

فدراسیون فوتبال در پاسخ به ضرب الاجل دو روزه فیفا،ضمنارسال نامه ای در خواست نموده تا پاسخ مستدل و مدارک متقن در این پرونده را ظرف ده روز آینده به فیفا ارسال کند.

عدمنظارت وحسابرسی دقیق

گفتنی است به دلیل عدمنظارت وحسابرسی دقیق معاونت های بازرسی و حراست وزارت ورزش بر عملکرد زیر مجموعههای خود شاهد اینگونه چالش های جدی در کشورهستیم که در مقاطع مختلف باعث ایجاد مناقشه در کشور می شود.

از طرفی کمیتههای اخلاق، انضباطی و صیانت از فوتبال و معاونت های مرتبط و اعضا هیات رئیسه هم وظایف خود را به درستی انجام نمی دهند.لذا در مواقعی که مشکلات اساسی بروز می کند ،دیگر نهادهای نظارتی مجبور به مداخله می شوند تا مطالبه عمومی را پاسخ داده و با خاطیان برخورد جدی داشته باشند.اعتقاد داریم ، موضوع فساددرفوتبال،تبانی،رشوه و پولشویی موضوعاتی نیستند که فیفا بخواهد در آن وارد شود.

این مسائل اساسا حاکمیتی هستند و حاکمیت بر اساس قوانین داخلی موظف است به آن ورود کند.بنابراین لازم است در ارسال جوابیه به فیفا دقت و ظرافت داشته باشیم و وزارت ورزش و نهادهای حاکمیتی با اهتمام جدی و رعایت تمامی جوانب به ارسال نامه فدراسیون و متون آن نظارت داشته باشند.

https://shoma-weekly.ir/xDC8m6