اقتصاد

هزینه لباس غیر فصل

سرانه مصرف انرژی در ایران 3.5 تا 5 برابر نرم جهانی است. به عنوان نمونه ایران سومین مصرف کننده بزرگ گاز در جهان است. این در حالی است که کشور ما به لحاظ آب و هوایی معتدل تر از بسیاری کشورها است و مشکل اصلی، عدم استفاده بهینه است.
سرانه مصرف انرژی در ایران 3.5 تا 5 برابر نرم جهانی است. به عنوان نمونه ایران سومین  مصرف کننده بزرگ گاز در جهان است. این در حالی است که کشور ما به لحاظ آب و هوایی معتدل تر از بسیاری کشورها است و مشکل اصلی، عدم استفاده بهینه است.

خوابیدن با پتو زیر کولر در تابستان و یا باز کردن پنجره برای تعادل هوا در زمستان، پس از آنکه دمای اتاق با بخاری یا شوفاژ زیادی گرم شده است؛ یک اتفاق رایج است.

این در حالی است که بسیاری از کشورهای پیشرفته در تعریف رفاه، دمایی را تعیین می کنند که با لباس متناسب فصل موجب آرامش باشد. البته مشکل دیگر هم عدم رعایت دیگر استانداردهای بهره وری در مصرف انرژی است. گفته میشود اگر ما بتوانیم بهرهوری انرژی را ارتقا بدهیم، بالا ببریم و صرفهجویی کنیم، 100 میلیارد دلار صرفهجویی خواهد شد.

کافی است هم خودمان رعایت کنیم، و هم در این خصوص امر به معروف و نهی از منکر کنیم. یادمان نرود اسراف و تبذیر از گناهان بزرگی است که اصرار به آن آثار اجتماعی خواهد داشت.

https://shoma-weekly.ir/QtFbOo