اقتصاد

هزینه فعالیت اقتصادی در ایران ۱۳ برابر جهان است /هشدار برای ورشکستگی کارخانجات داخلی بعد از توافقات هسته‌ای

مدیران اقتصادی کشور باید مسئله جنگ اقتصادی را جدی بگیرند و سعی کنند با کم‌کردن هزینه‌ها بهره‌وری بیشتری برای کشور ایجاد کنند.
یحیی آلاسحاق در نشست مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی، با اشاره به اینکه در اقتصاد یکی از نمادهای اصلی تدبیر، معیشت بوده و بهکارگیری عقل همیشه مورد تاکید بوده است، اظهار داشت: در علم اقتصاد کسی که مدیر یک بنگاه یا مادر یک خانواده میشود باید تدبیر معیشت و اداره اقتصادی را آموخته باشد وگرنه در خانواده یا در کارخانه دچار مشکل میشود.

وی جایگاه اقتصاد در خانواده و بنگاههای اقتصادی را مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: کشوری موفق است که مدیران اقتصادی موفقی داشته باشد و یکی از مشکلات اساسی کشور ما این است که اقتصاد خانواده، اقتصاد مقاومتی نیست و ما برنامهریزی از قبل تعیینشده نداریم و کمتر خانوادههایی هستند که سالانه برای خودشان بودجهریزی و برنامهریزی اقتصادی میکنند و نظام اقتصادی خانواده آنها مبتنیبر هزینه و درآمد باشد.

عضو پرسابقه اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه آموزش در سنین کودکی در حوزه اقتصاد عامل بسیار مؤثری برای تدبیر معیشت در آینده زندگی است، افزود: یاددادن نحوه اقتصادی زندگیکردن و چگونگی هزینهکرد در خانواده از جمله ضروریات است.

آلاسحاق با اشاره به اینکه در کشورهای خارجی از دوره دبستان کودکان را تحت آموزش با اقتصاد آشنا میکنند، گفت: از جمله مشکلات کشور ما بیتوجهی به مسئله اقتصاد است.

وزیر اسبق بازرگانی با اشاره به اینکه یکی از پایههای اقتصاد مقاومتی اصلاح الگوی مصرف است، گفت: متاسفانه در برخی از خانوادههای ایرانی حتی از یک جنس ایرانی نیز استفاده نمیشود و همه ما باید بدانیم هر اندازه که جنس خارجی میخریم بچه، فرزند و همسایه خودمان را از کار بیکار میکنیم و در ازای آن در ترکیه و سایر کشورها ایجاد اشتغال میکنیم.

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران بر ضرورت جلوگیری از اسراف و حمایت از تولید داخلی تاکید کرد و بیان داشت: اگر شرکتها، تولیدکنندگان و بنگاههای ما عقل معیشت و مدیریت اقتصادی نداشته باشند در شرایط تهدید کنونی که به جنگ اقتصادی بیشتر شبیه است، نمیتوانند دوام بیاورند.

عضو ارشد حزب مؤتلفه اسلامی آموختن چگونگی مقابله با تهدید و چگونگی رسیدن به اهداف در شرایط بحران را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: هماکنون ایران اسلامی در یک جنگ تمامعیار اقتصادی با جهان است و دشمنان به جای اینکه بهعنوان مثال کارخانجات پتروشیمی ما را مورد حمله قرار دهند، میگویند که هیچکس حق خرید پتروشیمی از ایران را ندارد یا در روابط بانکی هیچگونه اجازهای به فعالان اقتصادی ما نمیدهند.

آل اسحاق در ادامه با اشاره به اینکه دشمنان ایران در ۱۵ سال اخیر در حوزه تعارضات بینالمللی جنگ اقتصادی را بر جنگ نظامی ترجیح دادهاند، گفت: دشمنان ایران اسلامی با اصل اسلام و انقلاب ما مشکل دارند و ما معتقدیم در نهایت این جنگ نیز به نفع مردم ایران تمام میشود.

وی اقتصاد مقاومتی را راهکاری برای حفظ انقلاب دانست و گفت: ما همانطور که بر شعارهای ابتدایی انقلابمان پافشاری میکنیم ایجاد رفاه و امنیت برای مردم را راهی برای مقابله دشمن میدانیم.

عضو هیئت امنای بنیاد مستضعفان با تاکید بر اینکه دشمن تمام مسیرهای آسیبپذیری ایران اسلامی را بررسی کرده، توضیح داد: اقتصاد مقاومتی عاملی است که میتواند ما را در برابر حملات دشمن بیمه کند و اگر همه نهادها با یکدیگر همکاری لازم را داشته باشند و تدبیر معیشت و اداره اقتصادی داشته باشیم میتوانیم با کمترین هزینه بیشترین سود را عاید ایران اسلامی بکنیم.

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران از جمله مصادیق اقتصادی مقاومتی برای تولیدکننده را تولید جنس خوب، باکیفیت و کاهش هزینه مصرفی برای مردم دانست و بیان داشت: نقش بانوان در زمینه اقتصاد مقاومتی بسیار چشمگیر است و آنها میتوانند با محاسبهگری پرهیز از چشم و همچشمی و دقتنظر در دخل و خرج خانواده فرزندان را آموزش صحیح داده و تلاش کنند از محصولات داخلی خرید و در نگهداری از اجناس نیز تلاش کنند.

وی همچنین خطاب به مدیران کشور، گفت: مدیران اقتصادی کشور باید مسئله جنگ اقتصادی را جدی بگیرند و سعی کنند با کمکردن هزینهها بهرهوری بیشتری برای کشور ایجاد کنند.

آلاسحاق در بخش پرسش و پاسخ با انتقاد از برخی که فکر میکنند اگر توافق هستهای صورت بگیرد بسیاری از مشکلات کشور حل میشود، گفت: اگر توافقنامه صورت بگیرد درصد بالایی از کارخانجات ما ورشکسته میشوند و بخش زیادی از کاسبان و فعالان اقتصادی دچار مشکل اساسی میشوند، زیرا ما اجناسی که در کشور تولید میکنیم ۳۰ درصد گرانتر از جهان است و کیفیت آنها نیز در مقیاسهای جهانی ۳۰ درصد پایینتر است و در این صورت اگر دیوارهای اقتصادی را برداریم همه اینها مشکلساز میشود و باید از این فرصت استفاده کرد و تولیدکنندگان تلاش کنند تولیدات خود را با کیفیت بهتر و قیمت پایینتری به بازار عرضه کنند. وی در پایان بر ضرورت توسعه فضای کسب و کار در کشور تاکید کرد و ابراز داشت: متاسفانه در زمینه توسعه کسب و کار ایران در بین ۱۸۰ کشور در رتبه ۱۳۶ قرار دارد به این معنا که هزینه فعالیت اقتصادی در کشور ما ۱۳ برابر جهان است و باید در این زمینه تلاش مضاعفی به خرج بدهیم و مجلس نیز با وضع قوانین موانع موجود را برطرف کند.

https://shoma-weekly.ir/7CKcxQ