زنان

هر آنچه برای خودت می‌پسندی...

جامعه بر عهده هر یک از اعضای خود حقوقی دارد که همگی به ادای آن موظفند و عمل به آنچه آدمی، خود انتظار انجام آن را از دیگران دارد پایین‌ترین درجه آن است. ازامام صادق (ع) درباره حق مؤمن بر مؤمن سؤال شد، آن حضرت فرمود: کمترین میزان حقوق برادرت بر تو آن است که آنچه را برای خودت دوست می داری برای او نیز دوست بداری و آنچه را برای خودت نمی‌پسندی، برای او نپسندی.
اکرم یافتیان- آن روز در مدرسه قرار بود برای انتخابات اعضای شورای اولیا و مربیان هریک از کاندیداها خود را معرفی کنند. برنامه خوبی بود. وظیفه خود می دانستم که برای بهبود وضع مدرسه به فردی کارآمد رأی بدهم به همین دلیل از قبل هم تحقیق کرده بودم. داشتم به گزینه خود فکر می کردم که یکی از مادرها اسم کلاس دخترم را پرسید و بعد از اینکه متوجه شد دخترانمان همکلاسی هستند، از من خواست تا به جمع دیگر مادران کلاس بپیوندم. در آن جمع یکی از مادران صحبت از یکی از نامزدهای شورای اولیا و مربیان که از کلاس بچه هایمان بود می کرد که همه باید به او رأی بدهیم تا به وضع بچه ها و کلاس بیشتر رسیدگی شود، به خانم کاندیدا اشاره کرد و به همه یک برگ از تبلیغاتش را داد، به من که رسید تبلیغ کاندیدای انتخابیم را گرفت و انتخاب مورد نظر خودش را به من داد. خیلی ناراحت شدم چون حق طبیعی ام بود که بعد از این همه تحقیق و جلسه های خوبی که مدرسه گذاشته بود به فرد اصلح رأی بدهم تا مدرسه پیشرفت کند و نه فقط به یک کلاس! اعتراض کردم و ایده ام را گفتم که با مخالفت خانم سخنران مواجه شدم. روز انتخابات به مدرسه رفتم که با بیمهری خانم سخنران روبه رو شدم ولی دیگر از دستش ناراحت نبودم زیرا من برای انتخاب بهترین گزینه دقت و وقت کافی را گذاشته بودم. امروز که به گذشته نگاه می کنم از انتخابم راضی هستم زیرا کاندیدای انتخابیم به خوبی از پس کارهای مدرسه برای تمامی دانش آموزان برآمده است.

انسان موجودی اجتماعی است و در کنار سایر همنوعانش به صورت دسته جمعی زندگی می کند. بقا و تداوم زندگی اجتماعی در گرو وجود پیوندی نیرومند میان آحاد جامعه از طریق محبت، تفاهم و احترام متقابل است. از این رو، آدمی در زندگی اجتماعی خود ناگزیر است آنچه را که از مردم انتظار انجام آن را دارد، خود مقید به رعایت آن باشد و با مردم آن گونه رفتار کند که توقع دارد با وی رفتار شود. اگر راستی و درستی را خوش دارد، وفاداری و پایبندی به عهد و پیمان را می پسندد و دوست دارد جان، مال و آبرویش محترم باشد. اگر از بخل و کینه و حسد دیگران نسبت به خودش بیزار است و از مردم انتظار خیرخواهی و احسان دارد و دوست دارد دیگران اعمال او را حمل به صحت کنند و به او خوشبین باشند، اگر تعدی و تجاوز دیگران به حقوقش را هر چند اندک باشد زشت و نکوهیده می داند و حتی وقتی در صف نانوایی، آرایشگاه، اتوبوس، بانک، صندوق فروشگاه و غیره به نوبت او تجاوز می شود، زبان به اعتراض می گشاید و خلاصه اگر متوقع است دیگران به حقوق او احترام گذارند و برایش ارزش قائل شوند، خود نیز باید در این امور پیشقدم بوده و حقوق دیگران را محترم شمارد و ارزش آنان را حفظ کند. قرآن کریم، انجام ندادن وظایف اجتماعی را از سوی فرد، همراه با انتظار انجام آن از سوی اجتماع، نکوهش فرموده و آن را نشانه بیخردی انسان میداند و میفرماید: «آیا مردم را به نیکی وامی دارید و خود را فراموش می کنید در حالی که کتاب خدا را تلاوت می کنید. آیا عقل خود را به کار نمی گیرید؟

پس باید دانست که جامعه بر عهده هر یک از اعضای خود حقوقی دارد که همگی به ادای آن موظفند و عمل به آنچه آدمی، خود انتظار انجام آن را از دیگران دارد پایینترین درجه آن است. ازامام صادق (ع) درباره حق مؤمن بر مؤمن سؤال شد، آن حضرت فرمود: کمترین میزان حقوق برادرت بر تو آن است که آنچه را برای خودت دوست می داری برای او نیز دوست بداری و آنچه را برای خودت نمیپسندی، برای او نپسندی.

https://shoma-weekly.ir/7p5Iki