شهرستانها

هرمزگان می‌تواند قطب اشتغال کشور شود

در استان هرمزگان پتانسیل‌های اقتصادی زیادی وجود دارد که می‌توانیم آنها را به کار بگیریم و بهره ببریم.
استانهای کشور ظرفیتهای متنوع و گوناگونی را از لحاظ اقتصادی دارند که میتوانند در پیشبرد سیاستهای اقتصاد مقاومتی مؤثر باشند. در سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل، ضروری است که این ظرفیتها به خوبی مورد بررسی قرار بگیرند و با شکوفاکردن آنها، به اقتصاد استانها و در نهایت کل کشور سامان داد. یکی از استانهایی که از ظرفیتهای بالایی برخوردار بوده استان هرمزگان است. خبرنگار هفتهنامه «شما» به سراغ ابراهیم معتمدی؛ دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در این استان رفته است و وضعیت اقتصاد را در این استان مورد بررسی قرار داده است. آنچه پیش رو دارید ماحصل این گفتگو است.

در استان هرمزگان چه ظرفیتهای اقتصادی وجود دارد که بتوان با بهکارگیری آنها، اقتصاد مقاومتی را در استان محقق کرد؟

در استان هرمزگان پتانسیلهای اقتصادی زیادی وجود دارد که میتوانیم آنها را به کار بگیریم و بهره ببریم. صید و صیادی، نخیلات، بهرهمندی از تولیدات خرما، بستهبندی، تولید و صادرات ماهی و سیفی جات از ظرفیتهای اقتصادی این استان به شمار میروند. در خصوص سیفی جات، دولت باید کنترل بیشتری بر آنها داشته باشد تا با کیفیت بالاتری تولید شوند؛ چون بسیاری از کشورهایی که نیازمند سیفی جات ما هستند، از جمله روسیه به دلیل پایینبودن کیفیت محصولات به خاطر کود و سمومی که به آنها وارد شده، ممکن است محصولات ما را قبول نکنند و آنها را پس بزنند. اگر از نیروهای متخصص و کارشناس برای کنترل کیفیت سیفی جات استفاده کنیم و محصولات ارگانیک در استان تولید کنیم، میتوانیم شاهد شکوفایی این عرصه باشیم.

در حیطه نخیلات و خرما؛ انواع و اقسام محصولات را میشود از خرما گرفت، از جمله شیره خرما که عصاره خرما است و با بهترین بستهبندی میتواند به فروش برود. بهترین خرماهای دنیا در استان هرمزگان وجود دارد؛ خب میشود صادر کرد و به مردم سود رساند. مردم ممکن است برای سرمایهگذاری درخصوص بستهبندی خرما مشکل داشته باشند، دولت باید سرمایهگذاری کند و وام بی بهره یا کم بهره به این کار اختصاص دهد تا مردم راه بیفتند. الان دولت دنبال ایجاد اشتغال است؛ ولی حاضر نیست وام کم بهره بدهد تا این امر حاصل شود. یکی دیگر از ظرفیتهای استان، گردشگری است که با توجه به هوای مساعد زمستان در این استان، میتوانیم شاهد جذب گردشگران باشیم.

تا چه اندازه این پتانسیلها مورد استفاده و بهرهبرداری واقع شدهاند؟

در خصوص ماهی اقدام خاصی صورت نمیگیرد و به همان روش سنتی ماهی میگیرند و میفروشند.
سیفی
جات و خرما هم همگی به صورت سنتی به فروش میرسد؛ استفاده آنچنانی از این ظرفیتها صورت نمیگیرد. مثلا خرمای هرمزگان که بهترین خرمای دنیا است، این را به صورت فلهای به فروش میرسانند؛ در حالی که همین خرما را میشود در بستهبندیهای بسیار زیبا و مشتری پسند عرضه کرد. همین خرمایی را که مثلا کیلویی 15 هزار تومان یا 20 هزار تومان است میتوان کیلویی 50 تومان صادر کرد؛ این پول برای مردم ایجاد ثروت میکند و برای کشور ارز آوری به دنبال دارد. هیچکدام از این ظرفیتهایی که وجود دارد به صورت صنعتی مورد بهرهبرداری قرار نمیگیرد و متأسفانه به همان روش سنتی انجام میشود.

وضعیت اشتغال در استان هرمزگان را چگونه ارزیابی میکنید؟

تقریبا میشود گفت که هرمزگان باید قطب اشتغال کشور باشد؛ چون یک استان صنعتی است و علاوه بر صیادی و کشاورزی، صنعتی نیز است. همه صنایع سنگین در استان هرمزگان فعال هستند؛ اسکله، ذوب آهن، آلومینیوم و... اما متأسفانه وضع به گونهای است که تعدادی از کارگرهای برخی از این واحدها اخراج شدهاند و کارشان تعطیل شده است، به خاطر همین مشکلاتی که در کل کشور وجود دارد و تولید به مصرف نمیرود. کارخانهها میخوابند؛ چون تولیدشان مازاد بر نیاز است. اینجا صنایع زیادی وجود دارد اما متأسفانه عدم فروش، باعث شده که تقریبا کارها نیمه تعطیل باشند و حدود 30 الی 40 درصد ظرفیت فعال باشد؛ در برخی قسمتها هم در نوسان است و این رقم بیشتر یا کمتر میشود.

https://shoma-weekly.ir/4mCmmE