اقتصاد

هدف دولت از اصرار بر اجرای کامل طرح هدفمندی یارانه ها چیست؟

بررسی اصرار دولت برای اجرای کامل هدفمندی یارانه ها بعد از استدلال مجلس و گروهی از کارشناسان اقتصادی مبنی بر عدم اجرای آن به دلیل ایجاد مشکلات جدید اقتصادی برای مردم و تاکید مصباحی مقدم بر اینکه تصمیم مجلس برای عدم اجرای طرح مذکور تصمیم تلخی بود ولی ناچار به اتخاذ آن بودیم، این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که دولت چه هدفی از اجرای کامل این طرح غیر از خدمت به مردم می تواند داشته باشد؟
سلمان مهدوی – از هاشمی رفسنجانی گرفته تا احمدی نژاد و از مجمع تشخیص مصلحت گرفته تا مجلس شورای اسلامی و از سالها پیش بر اجرای هدفمندی یارانه ها تاکید داشته و دارند، بسیاری از بزرگان اقتصاد کشور هم این طرح را به جراحی بزرگ اقتصاد ایران تشبیه کردند و گفته شد که این جراحی مشکلات خود را خواهد داشت.
محمود احمدی نژاد روز گذشته در همایش دومین سالروز هدفمندی یارانه ها بر اجرای کامل این طرح تاکید می کند و به نوعی از کسانی که مانع اجرای کامل این طرح هستند گلایه دارد. وی می گوید از روز اول دولت بنا داشته که این طرح را به صورت یکجا و کامل اجرایی کند و برخی مانع شده و این روزها هم مانع تراشی می کنند.
برخی اعضای کابینه احمدی نژاد هم چندی است بر اجرای کامل طرح هدفمندی یارانه ها تاکید و مشکلات اقتصادی موجود را مرتبط با این طرح  نمی دانند.
گلایه و ناراحتی احمدی نژاد و کابینه اش شاید به مجلس باشد که چندی پیش عدم اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها را با توجه به مشکلات اقتصادی موجود تصویب کرد.
جمشید پژویان اقتصاد دان و رییس شورای رقابت درباره طرح مجلس برای عدم اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌‌ها می گوید: تصور می کنم این اقدام مجلس اشتباه بزرگی است به ویژه در شرایط فعلی اقتصاد کشور که با مشکلاتی مانندتحریم روبه‌رو هستیم و باید بیشتر به اقتصاد داخلی و تولید ملی متکی باشیم.
وی با تاکید بر این‌که در این شرایط باید فضای رقابت و کارایی در اقتصادافزایش یابد، گفت: البته باید تمهیداتی اندیشیده شود که نتیجه اجرای فاز دوم بهبود و افزایش کارایی بخش تولید باشد به گونه‌ای که حرکت بخش تولید به سمت صرفه‌جویی در مصرف انرژی و بهبود کیفیت باشد.
رییس شورای رقابت با اشاره به این‌که همچنین باید فاصله قیمت‌ها کاهش یابد تاشاهد قاچاق نباشیم، اضافه کرد: متوقف کردن اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها اشتباه بزرگی است.
پژویان با بیان این‌که افزایش تورم ربطی به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها ندارد، تصریح‌کرد:تورم پس از تحریم نفتی و بانکی افزایش یافت و بدیهی بود که این اتفاق رخ می‌دهد.
تمام سخن کارشناسی دولت در بیانات پژویان خلاصه شده است، اما حرف و سخن مجلس چیست؟ آیا اختلافات سیاسی موجب جلوگیری ادامه اجرای طرح هدفمندی است؟ یا مشکلات مردم و اینکه تحمل فشارمضاعف اقتصادی را نخواهند داشت؟
غلامرضا مصباحی مقدم رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در همایش دومین سالروز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها پاسخ سوالات فوق را داده است.
مصباحی مقدم با اشاره به اظهارات اعضای سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزیر اقتصاد در آن دوره گفت: ما یارانه انرژی داریم، اما در آن زمان قانون چنین چیزی را نمی‌گفت؛ قانون می‌گفت از محل حاصل از درآمد از هدفمندی یارانه‌ها باید این بخش تأمین شود، ولی دیدیم کمکی که باید، به تولید نشد.همین مسئله باعث شد تقاضا برای دریافت یارانه نقدی آغاز شود، ولی عرضه کالا به این نسبت افزایش نیافت و موجب شد قیمت‌ها رشد کند.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه این اتفاق همراه با استقراض از بانک مرکزی همراه شد، تصریح کرد: همین استقراض، نقدینگی را افزایش داد و از طرف دیگر 3000 میلیارد تومان هم از فروش نفت برداشته شد.این ضریب فزاینده، اثر نقدینگی را داشت و بخشی از دستاوردهای خوب این قانون را تحت تاثیر قرار داد.
وی با اشاره به اینکه اعضای دولت عنوان کردند که ما این مسئله را بعداً جبران کردیم، تصریح کرد: البته جبران با تاخیر نمی‌تواند تورمی را که این نقدینگی به وجود آورد، جبران کند.طبیعتاً باید در زمان اجرای قانون، نرخ رشد نقدینگی را پایین می‌آوردیم؛ چون این طرح، خود، آثار تورمی داشت.
مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها به خودی خود اثر تورمی نداشت، اما به هر حال این اتفاق در کشور افتاد.گاهی نرخ رشد اقتصاد شش درصد و نرخ رشد نقدینگی 20 درصد است، اما اگر رشد اقتصاد سه درصد باشد و رشد نقدینگی 20 درصد، این مسئله خطرناک است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه تصمیمی که امسال مجلس برای توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گرفت، تصمیم تلخی بود، گفت: ما هرگز موافق توقف اجرای فاز دوم نبودیم و از آثار زیانبار آن خبر داریم.چون شرایط تورمی ما سنگین بود، مجلس ناچار به این کار شد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه نگران بودیم که با پرداخت نقدینگی جدید اتفاقی که در سال 1390 افتاد یک بار دیگر رقم بخورد، آن هم بدون اینکه امکان اصلاح قیمت‌ها باشد، تاکید کرد: من از دولت می‌خواهم شایعه اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را در سال جاری تکذیب کند و اجازه ندهد، مسئله‌ای خلاف قانون شایعه شود.
وی گفت: مجلس قانون تصویب کرده و اجرای فاز دوم این طرح در سال جاری متوقف نموده، بنابراین نباید اجازه بدهیم این شایعه‌ها مسئله‌آمیز شود و برای سال بعد باید در برنامه بودجه بگنجانیم که این طرح‌ با تساهل قابل اجرا باشد و امیدواریم شرایط روانی جامعه و نرخ تورم به گونه‌ای باشد که قابلیت اجرای فاز دوم طرح را برای سال بعد فراهم کند.
بررسی اصرار دولت برای اجرای کامل هدفمندی یارانه ها بعد از استدلال مجلس و گروهی از کارشناسان اقتصادی مبنی بر عدم اجرای آن به دلیل ایجاد مشکلات جدید اقتصادی برای مردم و تاکید مصباحی مقدم بر اینکه تصمیم مجلس برای عدم اجرای طرح مذکور تصمیم تلخی بود ولی ناچار به اتخاذ آن بودیم، این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که دولت چه هدفی از اجرای کامل این طرح غیر از خدمت به مردم می تواند داشته باشد؟

https://shoma-weekly.ir/2tYfps