اقتصاد

هدف دشمن؛ لاینحل نشان دادن مشکلات

«محمدرضا پورابراهیمی»، نماینده مردم کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این مورد به خبرنگار کیهان گفت: کلیت بحث این است که دشمن امروز تمام ظرفیتش را به کار گرفته است تا آنچه را که به‌عنوان توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران هست را ناچیز جلوه دهد و در زمینه‌هایی مثل اوضاع اقتصادی و معیشتی که در آن جامعه دچار مشکلاتی هست آنها را به‌عنوان مسایل لاینحل و بدون راهکار نشان دهند تا به این واسطه یأس و ناامیدی را در جامعه ایران پمپاژ کنند. برای این منظور تمام امکاناتشان را نیز پای کار آوردند تا بتوانند این هدف را به هر طریقی پیگیری بکنند.
وی افزود: خب دشمنی دشمن که امری قابل پیش‌بینی بود و نیز مسیر حرکت آنها پیش از این هم مشخص بود که آنها به خاطر نرسیدن به هدف شان با نهایت بغض و کینه وارد میدان شوند. در این میان آنچه ما باید مدنظر قرار دهیم شناسایی ترفندهای دشمن و نیز مسیرهای حرکت دشمن علیه ایران است. رهبرانقلاب در فرمایشات خود به جهاد تبیین اشاره کردند که به نوعی بخشی از همان جهاد تبیین در این مورد است که اقدامات انجام شده و اقداماتی که در دست اقدام است را برای مردم شرح داده شود تا دستاوردهای کلان نظام در حوزه‌های مختلف و به‌طور خاص در حوزه اقتصادی برای جامعه مشخص شود.
پورابراهیمی خاطرنشان ساخت: بنابراین آنچه برای ما مهم است این است که اکنون پس از گذشت یک‌سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم ما شاهد اتفاق‌های مثبت در موضوعات اقتصادی هستیم. رشد اقتصادی ایران که در 8 سال دولت قبل میانگین آن صفر بوده در دولت جدید روند رو به رشد خود را آغاز کرده به‌طوری که پیش‌بینی مراکز خارج از کشور مانند صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی این است که ایران رشد اقتصادی حدود 3/4 درصد را خواهد داشت. ضمن آنکه طی این یک‌سال اخیر شاهد افزایش صادرات غیرنفتی بوده‌ایم به طوری که در 6 ماه اخیر 20درصد افزایش صادرات غیرنفتی را داشته ایم. نقدینگی که یکی از اصلی‌‌ترین عوامل رشد تورم است و به‌شدت اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد نسبت به مدت مشابه سال قبل نرخ رشد آن20 درصد کاهش یافته است.
آمارهایی که بوی بهبود می­‌دهند
رئیس کمیسیون اقتصادی تاکید کرد: وضعیت کشور در موضوع درآمدهای مالیاتی، بدون فشار آوردن به اصناف و احتساب افزایش پایه جدید مالیاتی فقط با جلوگیری از نشت مالیاتی با استفاده از سامانه‌های مالیاتی که در دولت قبل انجام نمی‌شد در این دولت به‌صورت ویژه در حال پیگیری است و خوشبختانه خروجی هم گرفتیم میزان وصول مالیات ارزش افزوده در سال گذشته هر ماه به‌طور متوسط هر ماه 4500 میلیارد تومان بوده امسال فقط با احتساب سامانه‌های پوزال و درگاه‌های پرداخت به‌طور متوسط در هر ماه به 7700 میلیارد تومان رسیده و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال به 9000 میلیارد تومان نیز برسد.
پورابراهیمی گفت: آمریکایی‌ها برای نخستین بار علیه یک کشور یک نظام تحریمی هوشمند را طراحی کردند و سپس آن را در دستورکار قرار دادند. یعنی آمریکایی‌ها آن طراحی را به اجرا درآوردند. اگر یک دهم این تحریم‌ها را علیه قدرتمند‌ترین کشورهای اقتصادی در جهان اعمال می‌کردند به‌طور قطع آن کشور 6 ماه دوام نمی‌آورد. از قضا سایت‌های تحلیلی و خبری و حتی اندیشکده‌های غربی و آمریکایی خودشان گفته‌اند که تحریم‌های هوشمند طراحی شده توسط آمریکا می‌تواند هر اقتصادی را به فروپاشی برساند و هم آنها از تاب‌آوری ایران برابر این تحریم‌ها اظهار تعجب می‌کنند. این نشان دهنده آن است که اقدامات گوناگون دشمن در عرصه‌های مختلف (از اقدام نظامی تا جنگ اقتصادی) جواب نداده و آنها را به هدف‌شان نرسانده لذا در اغتشاشات اخیر شاهد بوده‌ایم که تمام دشمنان ایران از آمریکا و انگلیس تا حکام عرب مرتجع در منطقه و حتی گروهک‌های تروریستی مانند منافقین و گروهک‌های تجزیه‌طلب مانند کومله و... گردهم آمده‌اند تا بلکه بتوانند کاری از پیش ببرند اما به‌رغم این همه دشمنی جمهوری اسلامی ایران توانسته از جنگ اقتصادی نیز عبور کند و امروز شاهد طلیعه بهبودهای اقتصادی در کشور هستیم.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: آقای «ریچارد نفیو» که طراح تحریم‌های هوشمند علیه ایران بوده و در سال 1390 گفت که 6 ماه بعد جمهوری اسلامی ایران کارش تمام خواهد شد اخیرا در گزارشی نوشته بود که تحلیل میدانی ما این است که ایران از کمند تحریم‌ها عبور کرده است. او در گزارشش تاکید کرده که این تحریم‌ها برای اقتصاد ایران هزینه‌ساز بوده اما آن را متوقف نکرده است. وقتی دشمن از جمیع اقداماتش در حوزه‌های مختلف از جنگ نظامی تا نبرد اقتصادی نتوانسته به هدفش برسد در نهایت در واپسین اقدام به جنگ ترکیبی روی آورده که یک عرصه آن جنگ شناختی تا به این واسطه عرصه‌های قدرت را ضعف وانمود کند و آنچه می‌تواند ضعف باشد قدرت وانمود کند.
پورابراهیمی در پایان گفت: پیش‌بینی ما از اقتصاد کشور هم این است که ان شاءالله در سال‌های آینده شاهد روند رو به رشد اقتصاد کشور باشیم و به این واسطه بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی جامعه را خواهیم دید.
https://shoma-weekly.ir/ZE5RN4