اندیشه

هجمه به مقدسات راه‌کاری سوخته برای جدایی از دین

خستین هسته‌های اسلام ستیزی درست با نخستین دعوت پیامبر گرامی اسلام به این دین مبین، پایه گذاری شد و این کارشکنی‌ها تا به امروز در پوشش‌های گوناگون و از زوایای متفاوت هم‌چنان ادامه دارد.

زهرا چیذری- نخستین هسته‌های اسلام ستیزی درست با نخستین دعوت پیامبر گرامی اسلام به این دین مبین، پایه گذاری شد و این کارشکنی‌ها تا به امروز در پوشش‌های گوناگون و از زوایای متفاوت هم‌چنان ادامه دارد. مخالفت‌های گسترده با اسلام و ایستادن در برابر گرایش افراد حق طلب به سوی این دین الهی به ویژگی‌های بی‌بدیل این دین در «انسان سازی» و «جهان‌بینی» بدون نقص آن باز می‌گردد.در عصر حاضر و دهه‌های اخیر، گرایش به اسلام و جمعیت مسلمانان رشد فزاینده‌ای داشته است به گونه‌ای که کم کم این اقلیت رو به رشد، به سمت و سوی نشستن بر کرسی‌های قدرت جهانی حرکت می‌کند؛ انقلاب اسلامی ایران و آشکار شدن نشانه‌های بیداری اسلامی در کشورهای خاورمیانه برای سیاست‌های جهان خوارانه‌ی استکبار جهانی به مثابه زنگ خطری بود که رفته رفته اسلام ستیزی را به سمت هجمه به مقدسات برد. به رشته‌ی تحریر درآمدن کتاب «آیات شیطانی» را می‌توان آغاز فاز جدیدی از ستیزه جویی با اسلام در قالب هجمه به مقدسات دانست. با حادثه‌ی 11 سپتامبر 2001م. این هجمه‌ها وارد فاز جدیدی شد؛ این بار نمایش اسلام هراسی از سوی گروه صهیونیستی «بیلدربرگ» طراحی و اجرا شد تا با کشتن 3هزار نفر انسان بی‌گناه و نسبت دادن این حادثه‌ی تروریستی به مسلمانان آغاز هجمه‌ای گستره به مقدسات دین اسلام را کلید بزنند. پخته شدن این سناریو برای ورود به مرحله‌ی اجرا، 9 سال طول کشید و بازیگر این نمایش غیر اخلاقی «تری جونز» کشیش گمنام آمریکایی بود. رسانه‌های غربی با بازتاب گسترده‌ی اقدام موهن این فرد که عدم تعادل روانی وی از سوی دخترش نیز تأیید شد.
علم کردن پرچم دموکراسی و آزادی بیان یکی از توجیهات بی‌منطق برای انجام اقدام‌های غیر اخلاقی و رفتارهای موهنی چون هجمه به مقدسات است.ریشه‌ی چرایی عبور استکبار از خط قرمز مقدسات دینی را باید در روابط قدرت - دانش مورد بررسی تاریخی قرار داد. در ورای این بررسی می‌توان دست‌های پشت پرده در طراحی و اجرای این سناریو را شناسایی کرد و دستمان می‌آید چه کسانی از تقدس زدایی و هجمه به مقدسات، سود می‌برند. این در حالی است که بسیاری از مقام‌های دینی و سیاسی غرب هم‌چون «ادموند اشتویبر»، رییس حزب مسیحی سوسیالیست آلمان و «جورج جانیزفاین»، نماینده‌ی ویژه‌ی پاپ بندیکت شانزدهم، آشکارا از اسلامی شدن قاره‌ی اروپا و ذوب شدن هویت مسیحی جوامع غربی، هشدار داده‌اند.
 سهم صهیونیست‌ها از تقدس زدایی
 جنایات و نقض آشکار حقوق بشر از سوی صهیونیست‌ها و کشتار وحشیانه‌ی مسلمانان فلسطین و نوار غزه نیز اگر کانون توجه مردم جهان شود، می‌تواند موجب انزجار و محکومیت جهانی رژیم اشغالگر قدس گردد، بنابراین شکل‌گیری امواج اسلام هراسی و اسلام ستیزی در کنار تقدس زدایی و هجمه به مقدسات، می‌تواند منافع آنان را تأمین کند. صهیونیست‌ها نیز با بهره‌برداری از این موج به وجود آمده توانسته‌اند امواج ضد یهودی و یهود ستیز موجود در جوامع غربی را به جریان‌های اسلام ستیز تبدیل کنند و خود در حاشیه‌ی امن قرار بگیرند. هم‌چنین رژیم صهیونیستی از این فضا به بهترین وجه در سرکوب وحشیانه‌ی فلسطینی‌ها بهره گرفت تا اقدام‌های غیر انسانی خود را، در جوامع غربی موجه نشان دهد.
 اهداف هجمه به مقدسات
 1. دشمنی خیالی برای توجیه سیاست‌ها؛
 غرب برای تثبیت خود و تقویت مبانی هویتی خود به «دشمن» نیاز دارد؛ دشمنی که زمانی کمونیسم و شوروی ایفای نقش آن را به عهده داشتند و پس از فروپاشی شوروی، «جهان اسلام» گزینه‌ی مناسبی برای ایفای این نقش به شمار می‌رود.
 2. کاشت بذر کینه از مسلمانان در جهان؛
 برای کاشتن بذر نفرت و کینه از مسلمانان، اقدام‌های خشونت باری نظیر بمب‌گذاری‌ها، قتل‌ها و جنایت‌ها به نام اسلام در اقصی نقاط جهان صورت می‌گیرد و موجب نفرت و کینه از مسلمانان می‌گردد..
 3. انحراف امواج بیداری اسلامی؛
 جریان‌های انحرافی نیز یکی از کارآمدترین ابزارها برای نفوذ به ادیان الهی است. به عبارت دیگر با انحراف در دین و پدید آمدن نحله‌های کاذب، زمینه برای انشقاق در دین فراهم می‌آید و می‌تواند غرب و صهیونیست‌ها را به هدف نهایی از بین بردن دین اسلام نزدیک کند. رفتارها و منش افراطی فرقه‌های دست پروده‌ی نظام سرمایه‌داری غرب، موجب بی‌اعتمادی مردم نسبت به دین می‌شود.
 4. به انحراف کشاندن «هویت یابی» مسلمانان؛
 سناریوی تقدس زدایی توهین به مقدسات اسلام با نخستین جرقه‌های بیداری اسلامی و «هویت‌یابی مسلمانان» آغاز شد و این جریان هم‌چنان برای منحرف کردن هویت‌یابی مسلمانان ادامه دارد.
5. اختلاف میان ادیان و جنگ تمدن‌ها؛
 از سوی دیگر هجمه به مقدسات ایجاد اختلاف بین مسلمانان و هم‌چنین مسلمانان و ادیان دیگر را نشانه گرفته است. همان گونه که اهانت به کتاب آسمانی مسلمانان از سوی یک کشیش کلیسای کاتولیک اتفاق افتاد و می‌توانست منجر به بروز اختلاف میان مسلمانان و مسیحیان شود اما با واکنش هوشمندانه‌ی مسلمانان و رهبران این دین بزرگ، تیر طراحان این سناریو به سنگ خورد.
6. تقدس زدایی، عادی سازی و سنجش آستانه‌ی تحمل مسلمانان؛
 یکی از مهم‌ترین اهداف پروژه‌ی همجمه به مقدسات، تقدس زدایی، عادی سازی اهانت به مقدسات و سنجش آستانه‌ی تحمل مسلمانان است.
7. تکوین اندیشه‌ای جامع برای مبارزه با اسلام.
 در ورای این حرمت شکنی، غرب تقویت و تشکیل یک اندیشه‌ی جامع و عمومی در زمینه‌ی مخالفت با اسلام و مسلمانان را در سر می‌پروراند.
راهکار مقابله
1. آگاه سازی جهان اسلام در برابر شبهات
2. افشای ماهیت حقیقی اسائه کنندگان؛
 3. پیگیری و پاسداری از «حق دین‌داری» به عنوان فطری‌ترین حق بشر؛
4. انسجام و همبستگی گروه‌ها و مذاهب مختلف اسلامی؛
5. تعامل و تقریب مذاهب؛
6. معرفی اسلام ناب به جهانیان.
 * کارشناس مسایل فرهنگی- سایت برهان



https://shoma-weekly.ir/gog5KN