ورزش

نگاهی به گروه تیم های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا

یکی از دلایل برگزار شدن لیگ فوتبال در هر کشوری، انتخاب نمایندگان باشگاهی آن دیار برای شرکت در مسابقات قارهای است. باشگاههای برتر هر کشور از راه حضور و شرکت در لیگ و مسابقات جام حذفی آن کشور انتخاب میشوند و از آن طریق به رقابتهای قاره راه پیدا میکنند.
شاهین تهرانی - یکی از دلایل برگزار شدن لیگ فوتبال در هر کشوری، انتخاب نمایندگان باشگاهی آن دیار برای شرکت در مسابقات قارهای است. باشگاههای برتر هر کشور از راه حضور و شرکت در لیگ و مسابقات جام حذفی آن کشور انتخاب میشوند و از آن طریق به رقابتهای قاره راه پیدا میکنند.
این اتفاق هر ساله برای باشگاههای برتر و منتخب فوتبال ایران هم رخ میدهد. باشگاههای برتر فوتبال ما که بر اساس ردهبندی لیگ یازدهم انتخاب شدهاند، عبارتند از: استقلال تهران، سپاهان اصفهان، تراکتورسازی تبریز و صبای قم. گروهبندی این مسابقات هم انجام شده و تیمهای فوتبال ما از اسفند ماه باید بازیهای خود را آغاز کنند.

گروه A تراکتورسازی تبریز:
تراکتورسازی تبریز، بی تردید یکی از پرهوادارترین تیمهای فوتبال ماست. تراکتورسازان که با هدایت امیر قلعه نویی آسیایی شدند، حالا «تونی اولیویرای» پرتغالی را در اختیار دارند. مردی که توانسته با تیم پرهوادارش غولهای فوتبال ایران (پرسپولیس، استقلال و سپاهان) را شکست دهد!
تراکتورسازی با تیمهای الشباب عربستان، الجزیره امارات و الجیش قطر همگروه شده است. الشباب قهرمان لیگ عربستان است و الجیش قطر عنوان دوم لیگ کشورش را از آن خود کرده، ضمن اینکه الجزیره امارات هم قهرمان جام ریاست جمهوری این کشور است. گروه تراکتورسازی چندان آسان نیست، بالاخص آنکه این تیم اولین تجربه آسیایی خودش را سپری میکند و توقع زیادی از آنها نیست.

گروه B صبای قم:
صبای قم با یحیی گل محمدی به آسیا رسید، اما اکنون باید با صمد مرفاوی این رقابتها را آغاز کند. صبا سهمیه پلی آف ماست و قبل از حضور در گروه B باید الشباب امارات را از میدان به در کند. مهمترین دیدار شاگردان صمد مرفاوی در این رقابتها همین تک بازی حذفی است. غلبه بر الشباب، صبای قم را با تیمهای الاتفاق عربستان، لخویای قطر و پاختاکور ازبکستان همگروه میکند. اجازه بدهید در مورد این تیمها وقتی حرف بزنیم که صبای قم، الشباب را پشت سر میگذارد. اما در مورد الشباب باید بگوییم که این تیم شش بار قهرمان لیگ عربستان شد و یک بار هم قهرمان جام در جام باشگاههای آسیا شد و تجربه بالایی در رقابتهای قارهای دارد و گذر از آن کار سادهای نیست. میشل پرودوم» دروازهبان سابق معروف بلژیک سرمربی این تیم است. 21 بهمن ماه روزی است که تکلیف صبای قم با الشباب که چهار بازیکن ملی پوش از جمله «ناصر الشرانی» آقای گل عربستان را در اختیار دارد، مشخص خواهد شد.

گروه C سپاهان اصفهان
سپاهان بدون هیچ تردیدی موفقترین تیم باشگاهی فوتبال ایران در سالهای اخیر است. آنها علاوه بر موفقیتهای داخلی در رقابتهای بینالمللی هم موفق بودهاند و به همراه همشهریشان (ذوب آهن) تنها تیمهای ایرانی هستند که توانستهاند در سالهای اخیر به فینال رقابتهای آسیایی راه پیدا کنند!
سپاهان کرانچار در فصل اخیر رقابتهای آسیایی با تیمهای الغرافه قطر، الاهلی عربستان هم گروه است  و از بین تیمهای النصر امارات و لوکوموتیو ازبکستان هم یک تیم به آنها افزوده خواهد شد که به ترتیب عناوین زیر را در اختیار دارند. قهرمان جام حذفی قطر و قهرمان جام حذفی و تیم دوم لیگ عربستان و البته تیم سوم هم بعد از صعود نامش را مشخص خواهد کرد. در این گروه تیم الاهلی عربستان با دو قهرمانی لیگ و پنج قهرمانی جام حذفی عربستان و یک نایب قهرمانی باشگاههای آسیا  کارول یارولیم از چک را به عنوان سرمربی در اختیار دارد.

گروه D استقلال تهران
قهرمان فصل پیش رقابتهای جام حذفی ایران در گروه D باید با تیمهای الهلال عربستان (تیم سوم لیگ عربستان) الریان قطر(تیم سوم لیگ قطر) و العین امارات (قهرمان لیگ امارات) دیدار کند. این گروه را گروه مرگ رقابتهای قارهای نام نهادهاند و شاگردان قلعه نویی در بازی اول باید میهمان الریان قطر باشند. این بازی دشوار، در واقع ورودی آنها به این رقابتهاست و پیروزی در آن میتواند شرایط آبی پوشان را در آغاز مسابقات بهتر کند. تیم الهلال عربستان در حال حاضر صدرنشین لیگ عربستان است و در کارنامه خود 13 قهرمانی لیگ عربستان، 11 قهرمانی جام حذفی و 2 قهرمانی آسیا، 2 قهرمانی جام در جام آسیا و 2 قهرمانی سوپر جام آسیا را دارد.
فوتبال ایران بیش از 20 سال است که در رقابتهای باشگاهی آسیایی به قهرمانی نرسیده و این طلسم اگر پا بر جای بماند، عظمت و قدرت فوتبال ایران را زیر سؤال خواهد برد. امیدواریم که نمایندگان فوتبال ما در فصل جاری لیگ آسیا، طلسم شکنی کنند  و عظمت فوتبال ایران را باز هم به رخ جهانیان بکشند

https://shoma-weekly.ir/dlIVxT