شهرستانها

نمی‌توانیم بگوییم فرهنگ ایرانی اسلامی داریم

در عرصه بین‌المللی جایگاه جمهوری اسلامی ایران، یک جایگاه قابل‌قبول است و به استقلال قابل‌ملاحظه‌ای رسیده‌ایم و از موقعیت ممتازی در منطقه برخوردار هستیم
دبیر حزب مؤتلفه اسلامی خراسان رضوی گفت: قرار بود در پایان چشمانداز 20 ساله، کشور اول منطقه باشیم ولی هنوز با آن وضعیت فاصلهداریم.

جواد آرین منش دبیر حزب مؤتلفه اسلامی خراسان رضوی گفت: یکی از شعارهای اساسی و کلیدی در انقلاب اسلامی، کلمه «استقلال» بوده است.
آرین منش اظهار کرد: یکی از شعارهای اساسی و کلیدی در انقلاب اسلامی، کلمه «استقلال» بوده است و معمولاً استقلال را از ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی موردبررسی قرار می
دهند و میزان تحقق هر یک از ابعاد استقلال متفاوت است.وی افزود: بنده معتقدم ما در زمینه استقلال سیاسی و نظامی به موفقیتهای قابلقبولی دست پیداکردهایم بدین معنی که نظام مردمسالاری، جمهوریت و نظام انتخابات در کشور ما تحقق پیداکرده است و مردم نمایندگان خود را در مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا و ریاست جمهوری با آراء مستقیم انتخاب میکنند و این نشاندهنده یک تفاوت اساسی میان رژیم سابق و نظام فعلی است که مظاهر مردمسالاری تحقق پیداکرده است.

آرین منش ادامه داد: در عرصه بینالمللی جایگاه جمهوری اسلامی ایران، یک جایگاه قابلقبول است و به استقلال قابلملاحظهای رسیدهایم و از موقعیت ممتازی در منطقه برخوردار هستیم.

این نماینده پیشین مجلس ابراز داشت: در زمینه تولید تسلیحات نظامی به سمت خودکفایی حرکت کردهایم و بههرحال در حوزه استقلال سیاسی، نظامی و امنیتی موفقیتهای کشور ما چشمگیر و قابلقبول است.دبیر استان در ادامه، حوزه اقتصاد را مورد ارزیابی قرار داد و بیان کرد: در حوزه استقلال اقتصادی در میانه راه هستیم، ما گامهایی برداشتهایم و برای رسیدن به خودکفایی در برخی حوزههای اقتصادی ازجمله صنعت، معدن و کشاورزی قدمهایی برداشتهایم اما به شاخصهای مورد انتظار در چشمانداز 20 ساله و قانون اساسی دست پیدا نکردیم. قرار بر این بود در پایان چشمانداز 20 ساله، کشور اول منطقه باشیم و گوی سبقت را از کشورهای منطقه بِرُباییم درصورتیکه هنوز با آن وضعیت فاصلهداریم.وی افزود: در حوزههای اجتماعی منجمله ارتقاء جایگاه بانوان، افزایش نرخ سواد، شاخص تحصیلات عالی به موفقیتهای خوبی رسیدهایم و در حوزه آزادی به دلیل اینکه مفهوم آزادی در کشورهای مختلف، شاخص متفاوتی دارد ما به موفقیتهایی دست پیدا کردیم اما در حد عالی و ممتاز قرار نداریم.

آرین نژاد خاطرنشان کرد: در زمینه رفاه اجتماعی موفقیتهایی داشتیم اما به آنچه در قانون اساسی میبایست دست پیدا کنیم مثل سطح رفاه خوب، تأمین اجتماعی، مسکن، شغل هنوز متأسفانه موفقیت خاصی نداشتیم. وجود فساد، تبعیض و نابرابریهای اجتماعی و فقر در جامعه دارد و وضعیت کنونی ما با وضعیت موردنظر در اول انقلاب فاصله زیادی داریم.

این عضو پیشین کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: در زمینه آموزشوپرورش و آموزش عالی رشد خوبی داشتیم و در تحقق اصل نه شرقی، نه غربی که همان استقلال سیاسی است وضعیت خوبی داریم. در حوزه فرهنگی گامهای خوبی برداشتهایم اما همچنان نمیتوانیم بگوییم فرهنگ ایرانی اسلامی داریم چراکه تحت تأثیر تهاجم فرهنگی قرار داشته و داریم و تا حدود زیادی از آن تأثیر گرفتهایم؛ بنابراین نمیتوانیم ادعا کنیم که فرهنگ ما کاملاً متحول شده و یک فرهنگ اسلامی ایرانی بر کشورمان حاکم است.

https://shoma-weekly.ir/GU3ser