ورزش

نمی توانیم برای شروع لیگ هزینه‌ای پرداخت کنیم

در بخش نوجوانان و جوانان مسابقات لیگ را برگزار می‌کنیم اما در بخش بزرگسالان نمی‌توانیم هزینه‌ای جهت راه‌اندازی رقابت‌های لیگ پرداخت کنیم. دلیل این کار هم به خاطر بند قانونی است که در اساسنامه وزارت ورزش وجود دارد و به فدراسیون‌ها اجازه نمی‌دهد برای شروع دیدارهای لیگ خود هزینه‌ای را پرداخت کنند

گفتگو: علیرضا حاجی میرزابابا- در حالی که قرار بود از 4 بهمن ماه رقابت‌های لیگ برتر ژیمناستیک آغاز شود اما امسال نیز همانند سال گذشته این مسابقات برگزار نشد تا شاهد مانع بزرگ دیگری برای پیشرفت این ورزش باشیم. درحالی که رشته مادر ژیمناستیک به عنوان اساس و پایه ورزش‌های دیگر و تنها رشته ورزشی قهرمان ساز نزد کشورهای درحال توسعه و پیشرفته است. این موضوع شد دلیلی برای گفتگویی کوتاه با جعفر درویش زاده رییس فدراسیون ژیمناستیک .


چه موضوعی باعث شد تا امسال هم خبری از برگزاری لیگ ژیمناستیک نباشد ؟

در ابتدا باید بگویم که ما در بخش نوجوانان و جوانان مسابقات لیگ را برگزار می‌کنیم اما در بخش بزرگسالان نمی‌توانیم هزینه‌ای جهت راه‌اندازی رقابت‌های لیگ پرداخت کنیم. دلیل این کار هم به خاطر بند قانونی است که در اساسنامه وزارت ورزش وجود دارد و به فدراسیون‌ها اجازه نمی‌دهد برای شروع دیدارهای لیگ خود هزینه‌ای را پرداخت کنند.

یعنی از ابتدا هم بنایی برای برگزاری لیگ نبود؟

البته ما تصمیم داشتیم تا مسابقات لیگ را برگزار کنیم و برنامه دیدارها به همراه زمان آن به طور کامل در اختیار تیم‌های شرکت کننده قرار گرفته بود منتهی مراتب اسپانسری که قرار بود مبالغ لازم را پرداخت کند در انجام قول خود کوتاهی کرد و به مسابقات بزرگسالان ورود نکرد. تیم‌های شرکت کننده هم می‌توانستند هزینه برگزاری مسابقات را پرداخت کنند که آنها نیز تمایلی به دادن این پول نداشتند. در نتیجه رقابت‌های لیگ برتر ژیمناستیک را تعطیل کردیم.

علت نیامدن ژیمناست دورگه ازبک به تیم ملی ژیمناستیک ایران چه بود؟

با توجه به تایید سرمربی تیم ملی ژیمناستیک مبنی بر آماده بودن این ژیمناست دورگه ما برای پدر او بلیط تهیه کردیم تا در تهران طی جلسه‌ای مذاکرات خود را مبنی بر پیوستنش به تیم ملی ایران برگزار کنیم. در جلسه هماهنگی که داشتیم پدر ژیمناست دورگه درخواست مالی بالایی را به همراه امکانات دیگری را داشت که با جواب منفی فدراسیون روبه‌رو شد. ما با مبلغ درخواستی پدر این ژیمناست می‌توانیم 10 ژیمناست خوب تحویل تیم ملی دهیم.

وضعیت پشتوانه سازی برای تیم ملی چگونه است؟

ما الان در بخش نوجوانان و جوانان وضعیت مناسبی داریم. انشاءالله 37 نفر از نفرات شاخص تیم‌های ملی را در اردویی در کردستان از 25 بهمن ماه ارزیابی می‌کنیم تا بهترین‌های آنها را جهت پشتوانه‌سازی در سطوح ملی حفظ کنیم. با پیگیری برنامه‌های خود در آینده شاهد آن خواهیم بود که ژیمناستیک ایران توانایی رقابت با تیم‌های خوب آسیا و جهان را داشته باشد.

فدراسیون برای حضور ژیمناست‌های ملی‌پوش در المپیک ریو برزیل چه تلاش‌هایی می کند؟

ما 3 ژیمناست خوب داریم که بایستی به آنها کمک کنیم تا بتوانند امتیازهای لازم را جهت حضور در برزیل جمع‌آوری کنند. به همین خاطر سعی کردیم تا تمامی آنها با برنامه‌ای حساب شده و قابل ارائه در مسابقات کسب سهمیه حاضر شوند. اولین ژیمناست ما هادی خناری نژاد بود که توانست در تورنمنت تویوتا ژاپن به رغم حضور ژیمناست‌های اوکراینی و آمریکایی در این رقابت‌ها نتیجه قابل قبولی را کسب کند و امتیازات با ارزشی را بگیرد.

در مسابقات لندن هم نماینده ای خواهیم داشت؟

دیگر ژیمناست ما سعیدرضا کیخا است که فرودین ماه سال آینده در تورنمنت قطر شرکت می‌کند. ما محمد رمضان‌پور را هم داریم که تمرینات خود را با دقت در حال پیگیری است تا آمادگی خود را برای انجام مسابقه حفظ کند. در کل ما پس از ارزیابی کاملی که انجام می‌دهیم پس از معدل گیری که از ورزشکاران خود خواهیم داشت در صورت تایید مربی تیم ملی بتوانیم ژیمناست‌های‌مان را به مسابقات جهانی گلاسکو لندن اعزام کنیم.

تامین وسایل جدید مورد نیاز تیم ملی بزرگسالان به کجا رسیده است؟

ما درخواست خرید خود را به وزارت ورزش دادیم. با توجه به آخرین جوابی که از سوی وزارت به ما داده شد نامه فدراسیون در دستور کار وزارت قرار داده شده است و در سال آینده قطعا این وسیله‌‌ها به ما داده می‌شود تا کمک حال ملی‌پوشان ژیمناستیک برای انجام تمرینات‌شان باشد.

پخش مسابقات ژیمناستیک از تلویزیون و تاثیر آن بر رشد این ورزش می تواند مثمر ثمر باشد؟

ضمن تشکر از برنامه‌های ورزشی که تمامی مسابقات ما را پوشش دادهد باید بگویم که با ادامه این کار ورزش ژیمناستیک سیر صعودی خود را ادامه خواهد داد. اگر شاهد پخش مستقیم ژیمناستیک و برنامه‌های آموزشی آن از تلویزیون باشیم تاثیرات مثبت این ورزش را در فضای جامعه می‌بینیم و در نتیجه اسپانسرهای بیشتری جذب این ورزش خواهند شد.

چه شد که در انتخابات کمیته ملی المپیک هاشمی‌طبا نماینده فدراسیون ژیمناستیک بود؟

او شناخت کاملی از ورزش ایران دارد و سال‌های در عرصه مدیریتی فعالیت داشته است. با توجه به کارهای مهمی که در فدراسیون داشتم بهترین فرد را به عنوان نماینده فدراسیون به این انتخابات فرستادیم و امیدوارم که بعد از این بیشتر بتوانم از تجارب اقراد کاربلد در پیشرفت ژیمناستیک استفاده کنم.

فدراسیون در رشد ژیمناستیک بانوان چه تلاش‌هایی انجام داده است؟

به نظرم امسال یکی از پربارترین سال‌های خود را در بخش بانوان سپری کردیم. در همین ایام نیز مسابقات ایروبیک ژیمناستیک را برگزار کردیم و هفته آینده نیز رقابت‌های ریتمیک را خواهیم داشت. ما سال گذشته نیز با آوردن مدرس از خارج کمک کردیم تا بانوان ژیمناست ما بتوانند روند رو به رشد خود را حفظ کنند. در سال آینده نیز حمایت‌های بیشتری از بانوان ژیمناست کشور خواهیم کرد.

https://shoma-weekly.ir/t3Lijl