شهرستانها

نمی‌توانند برای مجلس تعیین تکلیف کنند

معمولاً اکثر معاهده ها و تعهدات بین المللی به‌صورتی است که یا بایستی به طور کامل مجلس و دولت آن‌را بپذیرند یا نپذیرند و حق دخل و تصرف در قرار داد و معاهده های بین المللی و کنوانسیون ها وجود ندارد؛ اگرچه برخی از کشورها برای خودشان حق تأخذی قائل می شوند ولی معمولاً کشورها یک قرارداد بین المللی را به طور کل می پذیرند یا رد می کنند.
نماینده سابق مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: قطعنامه شورای امنیت یا تصمیم هر نهاد بینالمللی دیگر نمیتواند برای مجلس تعیین تکلیف کند یا الزامآور باشد.

جواد آرین منش دبیر حزب مؤتلفه اسلامی خراسان رضوی در خصوص نقش مجلس در رسیدگی به متن جمعبندی توافق هستهای و تایید آن اظهار داشت: طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هرگونه مقابلهنامه و قراردادهای بین المللی که به منافع ملی ارتباط پیدا می کند بایستی به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

وی با بیان اینکه الحاق ایران به کنوانسیون ها، معاهده ها و قراردادهای بین المللی نیازمند مصوبه و مجوز مجلس شورای اسلامی است، خاطرنشان کرد: روال کار به این ترتیب است که دولت برای پیوستن به کنوانسیون های بین المللی موضوع را در قالب یک لایجه تنظیم و آ نرا به مجلس تقدیم می کند.

آرین منش تصریح کرد: معمولاً اکثر معاهده ها و تعهدات بین المللی بهصورتی است که یا بایستی به طور کامل مجلس و دولت آنرا بپذیرند یا نپذیرند و حق دخل و تصرف در قرار داد و معاهده های بین المللی و کنوانسیون ها وجود ندارد؛ اگرچه برخی از کشورها برای خودشان حق تأخذی قائل می شوند ولی معمولاً کشورها یک قرارداد بین المللی را به طور کل می پذیرند یا رد می کنند.

https://shoma-weekly.ir/ipataH