ورزش

نمیخواهیم زنگ تفریح بزرگان باشیم حضور در لیگ جهانی یک رویداد بزرگ ملی است

بعد از اینکه نتوانستیم به المپیک برسیم و ناباورانه حذف شدیم ، ولاسکو اعلام کرد که باید به مسایل شخصی و خانوادگی خود رسیدگی کند زیرا در مدتی که در ایران بود با مشکلات زیادری روبرو شده بود و باید تحت عمل جراحی قرار می گرفت، در این مدت پیشنهاد خود را به او اعلام کرده و بعد از استراحت و بازسازی که او داشت جواب ما را داد و مجددا به ایران بازگشت.
علیرضا حاجی میرزابابا- شهریورماه سال 91 تیم ملی والیبال ایران مجوز حضور در لیگ جهانی والیبال را در سالن 12 هزار نفری آزادی کسب کرد،‌ حضور ایران در این لیگ از بسیاری جهات می تواند حائز اهمیت باشد، برای همین تمام برنامه های این چند وقته فدراسیون به این مسابقات معطوف شده است، که حضوری شایسته در این لیگ داشته باشیم؛ چرا که حضور شایسته مردان ولاسکو می تواند حضور دوساله والیبال ایران در لیگ جهانی را تمدید کند، اگر بخواهیم به این مهم دست یابیم باید با تمام تلاش برای این مسابقات که کمتر از یک ماه به آن مانده کار کنیم،‌ تا بعدها حسرت آن را نخوریم، از این رو با محمد رضا داورزنی هم کلام شدیم تا شرایط تیم ملی والیبال را در این روزها از زبان او بشنویم:

بعد از رفتن ولاسکو از ایران ، کمتر کسی فکر می کرد که او برگردد و دوباره سکان هدایت والیبال ایران را در اختیار بگیرد، پروسه رفت و آمد  او را کمی باز کنید؟
بعد از اینکه نتوانستیم به المپیک برسیم و ناباورانه حذف شدیم ، ولاسکو اعلام کرد که باید به مسایل شخصی و خانوادگی خود رسیدگی کند زیرا در مدتی که در ایران بود با مشکلات زیادری روبرو شده بود و باید تحت عمل جراحی قرار می گرفت، در این مدت پیشنهاد خود را به او اعلام کرده و بعد از استراحت و بازسازی که او داشت جواب ما را داد و مجددا به ایران بازگشت.

مبلغ قرارداد او نسبت به سال گذشته خیلی تغییر کرده؟
زمانی که ولاسکو به ایران آمد هم ژاپنی ها با او صحبت کرده بودند و هم مصری ها خواهان ولاسکو بودند. اما او اعلام کرد که برای کار کردن با تیم ملی ایران انگیزه بیشتری دارد چراکه ظرفیت و پتانسیل خوبی را در بازیکنان ایرانی مشاهده می کند، مبلغ قرارداد او نسبت به سال گذشته تغییر زیادی نداشت اما توانستیم با او به توافق برسیم و او و بازیکنان در حال آماده سازی خود برای مسابقات لیگ جهانی هستند.

بر اساس آمار باید 17  خرداد اولین بازی خود را با تیم ملی روسیه در مسکو برگزار کنید؛‌ به چه میزان آمادگی مد نظر برای این دیدار رسیده اید؟
حضور در این مسابقات یک رویداد بزرگ ملی محسوب می شود و ما با تمام توان و پتانسیل موجود این کار را خواهیم کرد و مطمئن باشید برای موفقیت در این مسابقات شرکت می کنیم.

بازیکنان ملی پوش برای حضور در این سطح مسابقات آمادگی فنی و روحی لازم را دارند؟
بعد از 26 دوره ای که از این مسابقات می گذرد برای اولین بار می خواهیم در لیگ جهانی شرکت کنیم، از ماه ها قبل برای آن برنامه ریزی کرده ایم و با توجه به رده بندی جهانی که ایران در آن قرار دارد، در صورت سقوط هیچ گونه تغییری در رتبه ما ایجاد نخواهد شد، بنابراین بار روانی کمتری متوجه تیم تحت هدایت ولاسکو است و این کار را کمی آسانتر می کند، برای همین او تصمیم گرفته به جوانان میدان بیشتری بدهد چرا که ما بیشتر به فکر فردا هستیم و می خواهیم آینده سازی کنیم.

در لیگ جهانی تیم های تراز اول دنیا حضور دارند و به نظر این دیدی که شما دارید و به طبع به تیم القاء کرده اید نمی تواند نتایج خوبی را برای ما رقم بزند؟
بدون شک تیم های رده اول والیبال جهان،‌چون کوبا، برزیل، ایتالیا و ... در این تورنمنت حضور دارند. تیم هایی که بازی کردن مقابل آن ها برای هر کشوری سخت است،‌ما برای تک تک بازی های خود برنامه داریم و مطئنا نمی خواهیم زنگ تفریحی برای دیگر تیم ها باشیم، از طرف دیگر ایران هم در والیبال چند صباحی است که برای خود قطبی شده و دیگر تیم ها از بازی کردن مقابل ما هراس دارند، ما از هر بازی امتیاز می خواهیم و به دنبال خلق شگفتی هستیم، تمام بازی های لیگ جهانی پخش مستقیم در تمام دنیا دارد و همه بازیکنان با تمام تلاش خود به جنگ حریفان خواهند رفت.

برای موفقیت درلیگ جهانی باید دوران آماده سازی خوبی را پشت سر بگذارید، در این زمینه چه کاری انجام داده اید؟
بیشترین تلاش ها و هماهنگی ها در این مدت انجام شده است و برای زمان باقیمانده نیز بهترین تصمیم ها را گرفته ایم ،‌برای این منظور چند بازی دوستانه با تیم های صاحب سبک از جمله بلغارستان برگزار می کنیم، تمام خواسته ها و برنامه های ولاسکو تا به امروز اجرا شده است که با بیشترین آمادگی ذهنی و فنی در این مسابقات شرکت کنیم.

حضور نداشتن بانوان در ورزشگاه ها امتیاز منفی محسوب می شود، برای حضور بانوان ایرانی در بازی های خانگی چه برنامه ای دارید؟
با مدیران و مسئولان مربوطه ورزشی در حال رایزنی هستیم و خود را برای برگزاری هر چه بهتر این مسابقات آماده خواهیم کرد و به زودی بانوان می توانند لیگ جهانی را از نزدیک ببینند.

با توجه به بالا رفتن تماشاگران والیبال برای پوشش دادن هرچه بیشتر آن ها برای رقابت لیگ جهانی، فدراسیون چه کارهایی را صورت داده و خواهد داد؟
ما در لیگ جهانی چهار هفته میزبان هستیم. این میزبانی هم در سالن آزادی انجام خواهد شد که ظرفیت نشسته آن 8 هزار نفر است. ظرفیت اسمی آن هم 12 هزار نفر است اما در سال گذشته رسما 15 هزار نفر تماشاگر در سالن حضور پیدا کردند. ما بایستی که بتوانیم شراطی را مهیا کنیم که حداکثر تماشاچی را البته در شرایط کنترل شده به سالن بیاوریم. با توجه به پخش مستقیم عده زیادی هم در منزل بازی را تماشا خواهند کرد و با چند سینما هم برای پخش مستقیم بازی به توافق رسیده ایم. ما اما علاقمند هستیم که حضور حداکثر تماشاگران را در سالن داشته باشیم و از امتیاز میزبانی را استفاده کنیم. اعتقاد FIVB هم این است که والیبال یک ورزش خانوادگی است و باید باعث شادی و هیجان در بین خانواده ها شود و ما هم امیدواریم این اتفاق در سالن آزادی بیفتد. 

یکی از میزبانی های ما در لیگ جهانی هم در روز انتخابات ریاست جمهوری است. برگزاری بازی در چنین روزی برای ما دشوار نخواهد بود؟  
بله. این بازی در روز انتخابات برگزار می شود و فکر نمی کنم مشکل خاصی وجود داشته باشد. بازی طبق برنامه ساعت 6 بعد از ظهر روز انتخابات آغاز خواهد شد. این بازی می تواند به نوعی نمایش قدرت ، ثبات و اقتدار نظام باشد که به طور مستقیم در سرتاسر دنیا نیز پخش خواهد شد.  
سیرصعودی والیبال در ایران از زمان یزدانی خرم آغاز و در دوره شما ادامه پیدا کرد، چه هدفگذاری هایی برای پیشبرد اهداف دارید؟
روزی که من به فدراسیون والیبال وارد شدم ، ششم آسیا بودیم، هدفگذاری ما برای حضور پرقدرت در المپیک، قهرمانی آسیا و حضور در لیگ جهانی بود، با تکیه بر پتانسیل های موجود در کشورمان در سال 2009 نایب قهرمان آسیا،‌سال 2010 قهرمان آسیا شدیم و در نهایت هم به لیگ جهانی راه پیدا کردیم.

اما به یکی از مهمترین اهداف خود که المپیک بود دست پیدا نکردید؟
هدف اصلی ما از ابتدا المپیک 2016 بود، برنامه داریم با توجه به پیشرفتمان در آینده در جمع 8  تیم برتر دنیا قرار گیریم و با توجه به جایگاهمان در مسابقات لیگ جهانی پیش رو در دوره بعد هم حضور داشته باشیم و بتوانیم مجوز حضور در المپیک 2016 را بدست آوریم.
والیبال با حضور ولاسکو پیشرفت قابل توجهی پیدا کرد و سری در سرها به حساب آمد، اما فوتبال با حضور کی روش که همزمان با ولاسکو بود نتوانست توفیق چندانی پیدا کند، علت را در چه می دانید؟
مدل فوتبال با والیبال کاملا متفاوت است، لیگ والیبال اسفند به پایان می رسد و بازیکنان از اسفند تا پایان خرداد در اختیار ولاسکو و تیم ملی هستند و به این شکل تمرکز کامل بازیکنان ملی پوش و مربی به اردو است، اما در فوتبال شاهد آن هستیم که در مقاطع مختلف لیگ قطع می شود و بازیکنان تیم ملی به اردو می روند  و بعد از مدتی به باشگاه ها برمی گردند،‌این تعطیلی لیگ  نه برای باشگاه ها خوب است و نه برای تیم ملی ، بازیکنان فوتبال نمی دانند باید روی باشگاه خود تمرکز کنند یا تیم ملی.

https://shoma-weekly.ir/xsKNJI