ورزش

نمایی سه گانه از تصمیمات اخیر وزارت ورزش و جوانان

وزیر ورزش قصد دارد،‌‌ همان الگوی پرسپولیس را در باشگاه استقلال هم پیاده کند! بنابر این منتظر است تا مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره کنونی استقلال لطف کرده و به صورت داوطلبانه از باشگاه استقلال کنار بروند!‌‌ همان طور که دولت محترم صبر کرد تا مردم از دریافت یارانه انصراف دهند! اما هیهات!
یکم: در بر‌‌ همان پاشنه سابق میچرخد!

آیا قول و قرار و وعدههای دولت محترم یازدهم و وزارت وزرش و جوانان در مورد خصوصیسازی دو باشگاه پرطرفدار و مردمی استقلال و پرسپولیس محقق شد؟ اگر نگاهی به حال و روز باشگاه پرسپولیس بیاندازیم، کافی است پاسخ سئوال فوق و بسیاری دیگر از سئوالات فراوان مردم روشن شود.

سرانجام پس از مدتها بلاتکلیفی، انتظار وکش و قوسهای فراوان وزارت ورزش و جوانان هیئت مدیره «۹» نفرهای را معرفی کرد. به نظر میرسد، دولت محترم یازدهم از‌‌ همان فرمولهای دولتهای گذشته پیروی کرد! از مدیران نفتی گرفته تا تاجر، دوشغله، پولدار، نزدیکان دولت و... انتخاب شدهاند! اگر به آقایان تازه وارد هیئت مدیره پرسپولیس دقت کنید، میبینید ۲ عضو پولدار و به اصطلاح عابر بانک به علاوه دو عضو نزدیک به دولت و دو پیشکسوت حرف گوشکن! که از قضا یکی از این دو هم در ایران نیست و «سیتی زن» آمریکاست، به همراه یک فرد حقوقدان، هیئت مدیره جدید را تشکیل دادهاند. واقعاً چه معجونی میشود این هیئت مدیره! جالب آنکه فردی که بنابه عللی نامش رسماً به عنوان هیئت مدیره اعلام نشد. بخش اعظم هزینههای باشگاه پرسپولیس را به مدت یک سال تقبل کرده است!

در اینجا دو نکته مدنظر است. اول اینکه چگونه این گروه حاضر شدهاند پول بیاورند، اما در تعیین مدیر عامل باشگاه نقشی نداشته باشند؟ آیا معنای خصوصیسازی این بود؟ مگر مجلس محترم شورای اسلامی مصوب نکرد که دولت جدید به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس کمک مالی نکند، اما در راستای خصوصیسازی اقدام کند، پس چی شد؟ مسئولین وزارت ورزش فکر میکنند با این کار و سپردن باشگاه پرسپولیس به این گروه دیگر بحث خصوصیسازی به اتمام رسیده است؟ آقای وزیر این بود نوآوری وخلاقیت؟ مگر قرار نبود دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از یک مجرای سالم، شفاف و قانونمند به بخش خصوصی واگذار شود؟ بیتعارف از دولت تدبیر و امید وزارت ورزش و جوانان انتظارات بیش از این است که «در» کماکان روی‌‌ همان «پاشنه» سابق بچرخد!

دوم اینکه، اجاره یک ساله باشگاه پرسپولیس به یک گروه دیگر چه صیغهای است؟ آیا یک سال زمان مناسبی برای مدیریت، برنامهریزی و هدفگذاری است؟ از سوی دیگر «امیررضا خادم» نماینده تامالاختیار وزیر ورزش و جوانان در امر خصوصیسازی این دو باشگاه در نخستین مصاحبه مطبوعاتی خود و در جواب به سئوالات خبرنگاران مبنی بر اینکه هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس چگونه و از کجا انتخاب شدهاند؟ پشتوانه و تضمین این گروه جدید چیست؟ همین طور چگونه میخواهند هزینهها را تأمین کنند؟ مبلغ اجاره یک ساله این باشگاه چه مقدار است؟ و نحوه استفاده سرمایهگذار چگونه است؟ و از همه مهمتر سرمایهگذار از هزینههایی که تقبل میکند، آیا عایدی هم نصیبش خواهد شد؟ پاسخ داد: «قراردادها محرمانه است!» جلالخالق! حال این سئوال به طور «جدی» مطرح میشود: مگر خود شما قرار نبود شفافسازی کنید؟ اصولاً طی چند هفته اخیر شعار اصلی وزیر ورزش همین شفافسازی نبود که همهتان روی آن مانور دادید؟ شاید در دولت محترم یازدهم مردم و افکار عمومی نامحرم هستند!؟ شاید هم شفافسازی خوب است اما فقط برای همسایه! یعنی بازیکنان و مربیان دو تیم استقلال و پرسپولیس به نظر میرسد، هیچ دلیلی بر پنهان کاری وجود ندارد و پسندیده است تمامی این قراردادها و مبالغ دریافتی از اسپانسرها منتشر و در اختیار افکار عمومی گذاشته شود. چرا که ما فکر میکنیم این رفتارها با گفتارهای اخیر وزارت ورزش و جوانان همخوانی ندارد.

دوم: مدیر پرهزینه برای کاهش هزینه!

در اینجا قصد نداریم، دوست بزرگوار خود «علیرضا رحیمی» مدیر عامل جدید پرسپولیس را بیدلیل به چالش بکشانیم، ولی نمیتوانیم خیلی هم ساده از کنار این موضوع بیتفاوت عبور کنیم و فکر نکنیم واقعاً دلیل این انتخاب به عنوان مدیر عامل پرسپولیس چه بوده است؟ کسی که با یک اشاره از اصفهان به تهران میآید و مدیر عامل یکی از دو تیم پرطرفدار پایتخت میشود! آیا به قول برخیها نباید به حال این پرسپولیس تأسف خورد که در مصدر کار خود یک مدیر پرسپولیسی را نمیتواند، ببیند؟ از اینکه «علیرضا رحیمی» در فدراسیون هندبال منشاء خدمات بوده است، شکی نیست، اما همین مدیر در زمان حضور خود در باشگاه سپاهان اصفهان به عنوان یک مدیر پرخرج و هزینهتراش معرفی شد!

به طوری که در فصل گذشته یکی از دلایل بالا رفتن قیمتهای بازیکنان فوتبال آقای رحیمی و باشگاه تحت نظر ایشان بوده است! و همین مسئله موجب برکناریاش در میانههای راه لیگ سیزدهم بود! پس چگونه است که علیرضا رحیمی به خاطر مدیریت پرهزینه از باشگاه سپاهان اصفهان میرود، اما خیلی زود به عنوان مدیر کاهش هزینه به پرسپولیس تهران برمیگردد!؟

از همین جا میخواهیم نقبی به حرفهای اخیر وزیر ورزش مبنی بر جلوگیری از ریخت و پاش و بلعیدن (!) مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان بزنیم و از وی بپرسیم که آیا معنای شعار شما این بود؟ آیا رسیدن به هدف کاهش هزینه در باشگاه پرسپولیس با این مدیر پرهزینه امتحان پس داده ممکن است؟ و از این گذشته در بین پرسپولیسیهای تحصیلکرده مدیر قابل پیدا نمیشد که یک سپاهانی برای این کار انتخاب شود؟ آیا این دهنکجی به خانواده بزرگ پرسپولیس نیست؟ شاید دلیل اصلی آن همین نگاههای شخصی و سیاسی به ورزش باشد که اجازه فعالیت به نخبگان ورزشی را نمیدهد؟

البته یک بار دیگر تأکید میکنیم که هدف زیر سئوال بردن مدیر عامل جدید پرسپولیس و قصاص قبل از جنایت نیست. ما امیدواریم و خیلی خوشحال هم میشویم همین مدیر اصفهانی با جمع کردن حاشیهها و سروسامان دادن به باشگاه بتواند باشگاه مردمی پرسپولیس را به سرمنزل مقصود برساند. اما باشناختی که از روحیات «علیرضا رحیمی» داریم، پیشبینی میشود، کاری بس دشوار و سخت پیش روی داشته باشد.

سوم: برای استقلال چه خوابی دیدهاید؟

طبیعی است پس از مشخص شدن اعضای جدید هیئت مدیره پرسپولیس امیدوار بودیم هر چه زودتر تکلیف باشگاه استقلال تهران هم مشخص شود تا برای آمادهسازی تیم از دیگر باشگاهها عقب نماند، اما «امیررضا خادم» آب پاکی را روی دست همه ریخت و عنوان کرد، داستان استقلال تا پایان اردیبهشت ماه به طول میانجامد! البته میتوان حدس زد، کسانی که امروز در رأس مدیریت باشگاه استقلال قرار گرفتهاند، بسیار به میز و صندلی خود علاقه داشته و با «لابی»های خود اجازه تصمیمگیری وزارت ورزش و جوانان را به تأخیر انداختهاند!

مدیر عامل کنونی استقلال به رغم بیمیلی وزارت ورزش و جوانان کماکان خواهان حضور خود در باشگاه استقلال است! و پیشنهادهایی هم برای اجاره یک ساله و سه ساله این باشگاه به وزارت ورزش و جوانان داده است و از طرفی رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی که ریاست هیئت مدیره باشگاه استقلال را بر عهده دارد، عنوان کرده است: «من درادامه راه هم در خدمت استقلال خواهم بود!» و این کار وزارت ورزش و جوانان را سخت کرده است!

وزیر ورزش قصد دارد،‌‌ همان الگوی پرسپولیس را در باشگاه استقلال هم پیاده کند! بنابر این منتظر است تا مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره کنونی استقلال لطف کرده و به صورت داوطلبانه از باشگاه استقلال کنار بروند!‌‌ همان طور که دولت محترم صبر کرد تا مردم از دریافت یارانه انصراف دهند! اما هیهات!

تجربه هم نشان میدهد، حضور چنین افرادی در مدیریت و هیئت مدیره دو باشگاه سرخابی پایتخت بیشتر از آنکه به نفع استقلال و پرسپولیس باشد به سود‌‌ همان اشخاصی است که از تبلیغات و شهرت رایگان برخوردار میشوند. از طرفی با انتخاب اعضای جدید هیئت مدیره پرسپولیس به نظرمیرسد، وزارت ورزش و جوانان همین سیاست و الگو را در تعیین اعضای هیئت مدیره استقلال نیز در نظر بگیرد، گرچه برخی گمانهزنیها حکایت از حضور بعضی از مدیران سیاسی در رأس مجموعه مدیریتی باشگاه استقلال دارد، پس دلیلی ندارد، وزارت ورزش و جوانان باشگاه پرطرفداری مثل استقلال را در بلاتکلیفی نگه دارد؟

https://shoma-weekly.ir/p9u3Jq