شهرستانها

نمایی از خدمات خیرین کهگیلویه و بویراحمد

در این میان بنیاد خیریه برکت از جایگاه و نقش برجسته‌ای برخوردار است، با پیگیری‌های آقای مخبر و حضور در استان و در شورای اداری استانداری کهگیلویه و بویراحمد تاکنون هم در زمینه کمک به ساخت مدارس کمک به ساخت مساجد و کمک در سایر زمینه‌ها میلیاردها ریال مساعدت نموده‌اند که بخش قابل‌توجهی از پروژه‌های تحت مدیریت بنیاد برکت به بهره‌برداری رسیده و ده‌ها پروژه دیگر در دست اجرا و اقدام است. شکی نیست که خدمات چنین عزیزانی موجب قدردانی مردم قدرشناس استان قرار خواهد گرفت.
سیدعلی محمد دانشی- ضرورت توجه به اصل مهم و تعیینکننده انفاق در جامعه اسلامی اصولاً بر دو رکن اساسی یعنی حقوق خداوند و حقوق مردم استوار شده است؛ و ازجمله مهمترین مسائلی که در زمینه حقوق مردم مطرح شده مسئله انفاق است. انفاق اقدامی است که شکاف های جامعه را پر

می کند و در اسلام برای تحقق این هدف راههای گوناگونی دیده شده است.

هدف اسلام این است که توان زندگی مردم بالا رفته و فاصله طبقاتیترمیم شده. به همین منظور اسلام ثروتمندان را با جلوگیری از اسراف و تبذیر و از تظاهر به زندگی اشرافی بازداشته و از آنان خواسته تا در شئون زندگی از حد معمول خارج نشوند تا روح وحدت و همیاری در جامعه زنده شده و تضادها از بین برود و از افراد جامعه میخواهد ازآنچه به دست میآورند انفاق کنند زیرا مؤمنان همه برادر یکدیگرند و زمین از آن خدا و اموال نیز متعلق به خداوند است. در دومین آیه از سوره مبارکه بقره جایگاه و اهمیت انفاق در ردیف نماز ذکرشده است که فرمود: «الذین مؤمنون باالغیب و یقیمون الصلوه و ممّا رزقناهم ینفقون» کسانی که ایمان به غیب دارند و اقامه نماز میکنند و ازآنچه روزی دادهشدهاند انفاق میکنند.

علاوه بر آنکه بعد از ایمان به خدا و اقامه نماز به انفاق پرداختهشده است نکته دیگری که جای تأمل دارد منشأ انفاق است «یعنی ازآنچه خدا روزیشان داده».

لذا انفاق کنندگان قدر نعمت الهی را بدانند که به آنها اندیشه و تفکر روزی کرده است تا در سایه آن بتوانند مدیریت اقتصادی و فکری و معنوی داشته باشند و از حاصل آن انفاق نمایند؛ و نیز نکته حائز اهمیت برکاتی است که انفاق کنندگان در سایه امر خیر انفاق به دست میآورند. خداوند در قرآن میفرماید: حکایت کسانی که اموال خود را درراه خدا انفاق میکنند همچون حکایت دانهای است که هفت خوشه برویاند که در هر خوشهای صد دانه باشد و خداوند برای هرکسی بخواهد آن را دوچندان میکند و خداوند را بخششی گسترده است و میداند چه کسی درخور بخشش است.مسئله دیگری که در بحث انفاق موردتوجه قرارگرفته است صورت و چگونگی انجام انفاق است، پنهان یا آشکار البته در هر دو صورت موردپذیرش است؛ اما اگر بهصورت نهان باشد نیکوتر است.اما صدقه پنهان به اخلاص و پرهیز از ریا نزدیکتر است و باعث میگردد آبروی مستمندان حفظ شود و ازآنجاکه اساس دین بر اخلاص و پرهیز از ریا استوار است خداوند صدقه پنهان را نیکوتر از آشکار شمرده است. خوشبختانه ورود و حضور عدهای از خیرین گرامی و بنیادهای خیریه در استان کهگیلویه و بویراحمد منشأ خیروبرکت فراوانی شده است. برای مثال در بحث مدرسهسازی، خیرین محترم و ارزشمندی از تهران و مشهد و سایر نقاط میهن اسلامی به این استان عزیمت کردهاند و در ساخت فضاهای آموزشی کمکهای شایانی هم شده لذا جا دارد به نمایندگی، از همه خیرین عزیز اعم از مدرسهساز و غیره تشکر و قدردانی کنم.

در بحث کمک به مددجویان کمیته امداد امام (ره) هم در بخش مسکن و هم در بخش جهیزیه و خدمات فرهنگی نیز کمکهای خیرین عزیز قابلستایش است. همینطور در بحث کمک به ساخت مساجد خیرین مسجد ساز اصفهان تاکنون اقدامات شایسته و قدمهای خوبی برداشتهشده است.

در این میان بنیاد خیریه برکت از جایگاه و نقش برجستهای برخوردار است، با پیگیریهای آقای مخبر و حضور در استان و در شورای اداری استانداری کهگیلویه و بویراحمد تاکنون هم در زمینه کمک به ساخت مدارس کمک به ساخت مساجد و کمک در سایر زمینهها میلیاردها ریال مساعدت نمودهاند که بخش قابلتوجهی از پروژههای تحت مدیریت بنیاد برکت به بهرهبرداری رسیده و دهها پروژه دیگر در دست اجرا و اقدام است. شکی نیست که خدمات چنین عزیزانی موجب قدردانی مردم قدرشناس استان قرار خواهد گرفت.

فرصت را مغتنم شمرده ضمن تشکر از همه عزیزان و خصوصاً خیرینی که با جمعآوری پول صدقات و نذورات و سایر کمکهای خود به مؤسسات خیریه امکان حضور و خدمترسانی در استان را فراهم نمودهاند، از سایر عزیزان و خیرینی که خداوند سبحان به آنان تمکن فکری، مالی و ... داده است دعوت به عمل میآید. تا با حضور خود هم منشأ خدمت و خیروبرکت باشند و هم از این سفره الهی یعنی انفاق که برای آنان نیز برکاتی فراوان به دنبال دارد، بهرهمند شوند.

*دبیر حزب مؤتلفه اسلامی کهگیلویه و بویراحمد

https://shoma-weekly.ir/UT97MW