اقتصاد

نمایندگان موافق تا نگرانی‌های بنیادین برخی از نمایندگان

سرانجام دولت لایحه خروج از رکود یا‌‌ همان بسته پیشنهادی خود برای خروج از رکود را به مجلس ارائه داد، بسته‌ای که پیش از ارائه آن به مجلس برخی از چهره‌های اقتصادی مجلس یعنی الیاس نادران و احمد توکلی با انتشار نامه‌ای نسبت به برنامه‌های دولت انتقادهایی را مطرح کرده بودند.
سرانجام دولت لایحه خروج از رکود یا‌‌ همان بسته پیشنهادی خود برای خروج از رکود را به مجلس ارائه داد، بستهای که پیش از ارائه آن به مجلس برخی از چهرههای اقتصادی مجلس یعنی الیاس نادران و احمد توکلی با انتشار نامهای نسبت به برنامههای دولت انتقادهایی را مطرح کرده بودند.

در این نامه دو نماینده ابتدا از به اشتراک گذاردن این بسته و مشورت با اهل اقتصاد تشکر کرده و این اتفاق را امری نیکو نامیدند. همچنین استفاده از یک مدل نظری برای تحلیل، کشف علل مشکلات برای درمان و تقسیم بندی زمانی بسته مذکور را منطقی دانستند.

با این حال این دو از غلبه رویکرد نئو کلاسیک بر مدل و رهیافت پیشنهادی دولت برای خروج از رکود و تورم انتقاد کردند و شکست تجربههای قدیمی برخی از کشورها را در اجرای این نوع سیاستها برای دولتمردان باز گو کردند. نسخهای که به گفته آنان «از آغاز دولت سازندگی تاکنون در کشور، کم و بیش، در حال اجراست و خود یکی از عوامل مهم وضع موجود است.

توکلی و نادران معتقدند که بسته خروج ار رکود دولت در مواردی از واقعیت فاصله گرفته است. به گفته آنان با آنکه تحریمها تاثیر فراوانی در شرایط کنونی اقتصاد داشته است، اما آغاز رکود به سالهای 85-۸۴ و ورود سریع درآمد هنگفت نفتی با اصرار رئیس دولت و حمایت اکثریت مجلس باز میگردد. از نظر نویسندگان این نامه نتیجه تزریق درآمد هنگفت ارزی (و در فقدان آن، برداشت از حساب ذخیره ارزی برای مقاصد بودجهای) طی ۳ تا ۴ سال بعد، منشأ رکود تورمی بوده است.

به عقیده آنان غافل شدن از فساد سیستمی موجود در کشور از جمله کمبودهای بسته مذکور است که میتواند تمام سیاستها را تحت تاثیر خود قرار دهد. علاوه بر آن برخی از سیاستهای بیان شده در بسته همچون «شناور ساختن نرخ سود بانکی» و «افزایش نرخ رسمی ارز» نه تنها ضد رکود نیستند بلکه میتوانند رکودزا نیز باشند.

باید به تلاش دولت برای خروج از رکود امیدوار بود

با این حال نمایندگان دیگر مجلس و به ویژه اعضای کمیسیونهای اقتصادی نظر و نگاهی متفاوت به بسته پیشنهادی دولت دارند در این میان ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با «شما» میگوید: «اگر کسی بخواهد با کلیات این بسته مخالفت داشته باشد همچون تحریمها عمل کرده است و قصد سنگ اندازی دارد. ایراداتی در این بسته وجود دارد که با اصلاحات از میان میرود اما کلیات آن صحیح و مناسب است»

وی معتقد است: «اولین نتیجهای که میتوان از بحثهای مختلف پیرامون بسته خروج از رکود گرفت اهمیت فراوان و ضرورت وجود آن در اقتصاد است. این بسته باید زودتر از اینها ارائه میشد اما ارائه آن در شرایط فعلی از جانب دولت نشان دهنده توجه و اهمیت دولت به بحث اقتصادی است. اگر کسی بخواهد امروزه با کلیات این بسته مخالفت داشته باشد همچون تحریمها عمل کرده است و قصد سنگ اندازی دارد. ایراداتی در این بسته وجود دارد که با اصلاحاتی از میان میرود اما کلیات آن صحیح و مناسب است. از این طریق اقتصاد میتواند به سمت خروج از رکود حرکت کند و رشد اقتصادی هم به صفر و مثبت شدن نزدیک شود، به شرطی که تعاملی مناسب میان مجلس و دولت برقرار شود»

اظهار نظر در مورد لایحه خروج از رکود پیشداوری است

غلامحسین شیری علی آبادی عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به «شما» میگوید: «ما نمیتوانیم در خصوص عملیاتی بودن و یا نبودن بسته مذکور پیشگویی کنیم. این بسته باید به مجلس تقدیم شود و با ورود به کمیسیونهای مختلف، بررسیهای جامع بر روی آن صورت بگیرد. در این صورت است که نقاط ضعف و قوتش شناسایی میشود. پس از تصویب و آمادگی برای اجرا میتوان راجع به عملیاتی بودن و نبودن و نحوه اجرای آن بحث و گفتگو کرد.»

نماینده هشترود و چاراویماق تاکید میکند: «اظهار نظر در مورد عملیاتی بودن این بسته نوعی پیش داوری است. اگر ایراداتی بر روی آن وجود داشته باشد داخل کمیسیونها بررسی و راهکارهایی برای حل آن در نظر گرفته خواهد شد. پس از بررسی در کمیسیون اقتصادی مجلس است که میتوان راجع به این بسته به درستی نظر داد»

وی با اشاره به این نکته که بررسیهای مذکور زمان بر هستند افزود: «اینطور هم نباید در نظر گرفت که به محض آنکه دولت این بسته را تقدیم مجلس کند به سمت اجرایی شدن پیش خواهد رفت. بلکه باید بررسیهای لازم بر روی آن صورت بگیرد و اشکالاتش در صحن مجلس رفع شود»

https://shoma-weekly.ir/5n8QQJ