شهرستانها

نماز و عاشورا

این حسین است که در زیارتش می‌خوانیم «اشهد انک قد اقمت الصلوه و آتیت الزکه و امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر» آری حسین شهید شد و با شهادت خود اهمیت و جایگاه نماز را به خوبی ترسیم کرد و حتی در لحظات آخر عمر مبارکش نماز ظهر را در زمانش ادا نمود.
سید موسی بلادیان- در آغازین روزهای محرم هستیم که یادآور قیام عاشورا است و عاشورای حسینی، انگیزه حرکت مردم انقلابی ایران در بهمن 1357 میباشد. بی شک پیروزی انقلاب اسلامی مرهون امام خمینی این فرزند عاشورا و شعار «نهضت ما حسینی است - رهبر ما خمینی است» که توسط مردم به پا خاسته ایران آوازه اش به بلندای جهان بود.

باری این حسین است که درسهایش عامل آگاهی، شعور و بصیرت شد و پیروان حضرت اباعبدالله الحسین به جهانیان نشان دادند که با شعار و شعور «هیهات منا الذله» حسین (ع) از هیچ قدرتی نمیهراسند و مرگ با عزت را بر زندگی ذلت بار ترجیح میدهند و جهانیان دیدند که پیروزی انقلاب یعنی پیروزی خون بر شمشیر.

بی دلیل نیست که حسین زنده تاریخ است و برای همه آزادیخواهان عالم نمونهای بی نظیر محسوب میشود که امثال گاندی در هند حرکت انقلابی خود را از آقا امام حسین بیان میکند. آری حسین وارث همه انبیاست و اوست که تربت مزار مقدسش سرمه چشم انسانهای با بصیرت است.

این حسین است که در زیارتش میخوانیم «اشهد انک قد اقمت الصلوه و آتیت الزکه و امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر» آری حسین شهید شد و با شهادت خود اهمیت و جایگاه نماز را به خوبی ترسیم کرد و حتی در لحظات آخر عمر مبارکش نماز ظهر را در زمانش ادا نمود.

وما خداوند را بسی شاکریم که امام خامنهای بیست و پنج سال پیش در چنین ایامی پیامی روحبخش را به اولین اجلاس سراسری نماز که در مشهد برگزار شده بود صادر کردند و در 16/2/1370 آقای رسولی محلاتی آن پیام را در جمع اندیشمندان، علما و صاحب نظران قرائت نمودند. این پیام الهی موجب شد که اشکالی که در عربستان به حجاج ایرانی میگرفتند که نمازشان را به وقت ادا نمیکنند خنثی گردید.

در این پیام آمده بود که اندیشمندان و صاحبنظران آگاه باید در خصوص نماز که نور چشم پیامبر اعظم است مطالعه و عقبماندگیها را جبران کنند و بدانند که قبولی همه اعمال ما منوط به قبولی نماز است.

از آن زمان تا کنون یبست و چهار اجلاس در استانهای مختلف برگزار شده و اقدامات بسیار مفیدی صورت گرفته که هر چند هنوز حق نماز به خوبی و کامل رعایت نشده اما بالاخره نتایج خوبی داشته است که به حول و قوه الهی کاملتر میشود. از آن زمان با هدایتهای امام خامنهای اکنون در همه ادارات، پادگانها، مراکز آموزشی و سازمانها، نمازخانههای مناسبی احداث و نماز جماعتها در آنها دایر است. نمازخانههای بین راهی فراوان احداث شده و صدها کتاب مفید پیرامون نماز نوشته و در تیراژ میلیونی چاپ و در دسترس علاقمندان قرار گرفته است و مسائل نقلیه عمومی مثل قطار و اتوبوس هنگام نماز توقف میکنند تا این فریضه الهی به موقع ادا و مردم از فضیلت نماز اول وقت برخوردار گردند. در زندانها هم شبانه روزی نماز مسئله اول است و امروزه ناهنجاریها و مشکلات روانی جامعه را با نماز درست معالجه میکنند و بحمدالله مساجد به وسیله نماز سد مطمئنی در مقابله ی با جنگ نرم و شبیخون فرهنگی دارند و میتوان ادعا کرد که این اجلاسها نقش بسیار سازندهای در حفظ حریم جامعه اسلامی ایران را داشته اند.

باش تا صبح دولتت بدمد

                      کین هنوز از نتایج سحر است

https://shoma-weekly.ir/mtfREx