شهرستانها

نقش زن در جامعه اسلامی

زن ازآن جهت که زن است و مرد ازآن جهت که مرد است درجهاتی همانند نیستند از این رو با تساوی کاملی که در انسانیت دارند واز ارزش یکسانی برخوردارند ازجهت مسائل حقوقی وظایف، تکالیف ، مجازات ها و... وضع مشابهی ندارند. برخی ازفقها تساوی حقوق زن ومرد را حقیقتی مسلم دانسته اند ، اما تشابه وهمانندی را نادرست وغیر ممکن شمرده است ، زیرا با توجه به ساختارآفرینشی زن ومرد و ویژگیها ونیازهای جسمی وروحی آنان، حقوق مشابه نه ممکن است ونه سزاوار، بلکه شایسته است زن حقوق متناسب با خود داشته باشد.
معصومه جباری- زن ، به عنوان نیمی از بشریت و عضوی جدی و غیرقابل چشم پوشی درکانون بزرگ جامعه انسانی و نیز به عنوان یکی از2کن پدید آورنده بنیان خانواده ،درطول تاریخ ،داوری های گوناگونی را نسبت به خود دیده است و شرایط بسیار ناهمگون ونا مساعدی را پشت سر نهاده است .

اگر بخواهیم عوامل تاثیر گذار بر حقوق زنان درجوامع بشری را به اجماع مورد توجه قراردهیم بخشی ازآنها در زمره عوامل طبیعی وبرخی در قلمرو شرایط اجتماعی وکارکردی جای می گیرد و بعضی به باورها وانگاره ها ی فرهنگی باز می گردد اما نظر قرآن درمورد شخصیت وحقوق زن تشکیل دهنده فرهنگ یا بخش مهمی از فرهنگ جوامع اسلامی است بدون شک همانگونه که درگذشته دیدگاههای مرد سالاری وتحقیر آمیز نسبت به زنان به زیان هم مردان وهم زنان انجامیده است باورهای افراطی فمنیسم با ایده زن سالاری نیز بیش ازپیش به زیان مرد وزن خواهد بود نگرش متعادل قرآن نه آن تفریط را برمی تابد ونه آن افراط را.

از نظر قرآن زن ومرد درانسانیت برابرند ،ولی ازدو گونه خصلت برخوردارندکه این دوگانگی ازساختارجسمانی و عاطفی آن دو سرچشمه
می گیرد. ممکن است این پرسش پیش آید که؛ اگر اسلام زن را انسان تمام عیار می دانست حقوق مشابه و مساوی با مرد برای او وضع می کرد ، درحالی که چنین حقوقی برای او قائل نیست درپاسخ به این پرسش می توان به چند محور زیر اشاره کرد .

الف ) جایگاه زن درآفرینش: قرآن کریم سرشت وخلقت نخستین زن را احترام آمیز می داند ودرآیات فراوانی تصریح کرده است که پاداش اخروی وقرب الهی به جنسیت مربوط نیست به ایمان وعمل مربوط است خواه ازطرف زن باشد یا ازطرف مرد وزن ومرد را فرع وجود هم ندانسته است بلکه هردو را درعرض هم وتکمیل کننده یکدیگر به شمارآورده است .

ب) تفاوت های طبیعی زن ومرد: تفاوت موجود درآفرینش وطبیعت زن ومرد باعث می شود که زن ومرد ازجهت حقوق طبیعی وفطری وضع نا همگونی داشته باشند.

زن ازآن جهت که زن است و مرد ازآن جهت که مرد است درجهاتی همانند نیستند از این رو با تساوی کاملی که در انسانیت دارند واز ارزش یکسانی برخوردارند ازجهت مسائل حقوقی وظایف، تکالیف ، مجازات ها و... وضع مشابهی ندارند. برخی ازفقها تساوی حقوق زن ومرد را حقیقتی مسلم دانسته اند ، اما تشابه وهمانندی را نادرست وغیر ممکن شمرده است ، زیرا با توجه به ساختارآفرینشی زن ومرد و ویژگیها ونیازهای جسمی وروحی آنان، حقوق مشابه نه ممکن است ونه سزاوار، بلکه شایسته است زن حقوق متناسب با خود داشته باشد.

این سخن با عدالت و حقوق فطری سازگار است وسعادت انسان باچنین منطق هماهنگ با آفرینش تامین می شود زیرا زن ومرد با توانایی ها ونیازهای متفاوتی که ازطبیعت گرفته اند ودرعرصه اجتماعی ،خانواده و... ظاهر می شوند .بنابراین با سند هایی که قانون طبیعی وچگونگی آفرینش به زن ومرد داده ،حقوق هر یک مشخص می شود.

حزب موتلفه که یک حزب دینی و سیاسی است و از آنجایی کهدربعد سیاسی پا به پای نظام و مقام معظم رهبری حرکت می کند و رهبر معظم انقلاب معتقدند که زنان در هر جامعه سالم بشری قادرند سهم خود، تلاش کنند، بانوان استان اردبیل هم باید چه در زمینه دینی و اعتقادی و چه از جهت سیاسی تقویت شده و هم زمان با جامعه اسلامی همدوش همه مردان و زنان جامعه و در پشت سر رهبری حرکت کنند و بنده به عنوان مسئول بانوان این حزب در استان اردبیل با جدیت تمام تلاش خود را در این زمینه به کار خواهم برد.

*کارشناس ارشد حقوق - مسئول بانوان حزب موتلفه اسلامی استا ن اردبیل

https://shoma-weekly.ir/nNZSMN