زنان

نقش زنان مسلمان در بیداری ملت ها

رئیس واحد بانوان حزب مؤتلفه اسلامی تأکید کرد: اگر هر دولتی بتواند امنیت فردی، اجتماعی،‌ ملی و فراملی را برای زنان فراهم آورد، آنان می‌توانند در جامعه تأثیر گذارتر باشند.

"فاطمه فخر" رئیس واحد بانوان حزب مؤتلفه اسلامی در حاشیه برگزاری کنفرانس بین المللی اتحادیه جهانی زنان مسلمان، با خبرنگار تقریب به گفت‌وگو نشسته است. متن این گفت‌وگو به شرح زیر است:

- جایگاه زن مسلمان در بیداری اسلامی چیست؟

* زنان با توجه به اینکه نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند انرژی و پتانسیل بزرگی دارند که می‌توانند در محیطی مناسب ، در مواقع لازم این انرژی را به جامعه منتقل کنند.

از حدود چند سال قبل به خصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مردم جهان اسلام به خصوص زنان تحت تأثیر انقلاب اسلامی قرار گرفتند و با فرمایشات امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب و فعالیت‌های مثبتی که در شناساندن اسلام انقلابی در همه جهان انجام شده نه تنها بانوان کشورهای اسلامی، بلکه زنان همه کشورهای دنیا، حداقل دریافتند که از نظر ادیان الهی، یک حق الهی برای فعالیت در زمینه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و برای بهبود زندگی خود دارند؛ لذا با توجه به این حق الهی،نقش بسیار قابل ملاحظه‌ای دارند و می‌توانند مؤثر باشند.

در بسیاری از کشورها می‌بینیم که بیداری اسلامی تحقق پیدا کرده و زنان در تظاهرات و آماده سازی محیط برای تحقق هرچه بیشتر بیداری اسلامی پیشرو و پیشقدم بوده‌اند؛ در کشور خودمان هم بحمدالله از روز اول انقلاب حضور بانوان به حدی چشمگیر بوده که حضرت امام(ره) فرمودند "خدا رحمت کند شما بانوان را که از مردان سهم بیشتری در انقلاب ایفا کردید."

لذا ما امیدواریم که هرچه بیشتر زمینه برای فعالیت بانوان و رشد و تعالی بانوان به عنوان یک عنصر بسیار فعال و با نشاط فراهم باشد تا بتوانند هم بصورت فردی و هم در خانواده و هم در اجتماع نقش بیشتری ایفا کنند، همانگونه که اکنون به لطف خدا و به منت پیروزی انقلاب اسلامی، بانوان ما مدارج پیشرفت و تعالی را لحظه به لحظه ارتقا می‌دهند و بالا می‌برند.

- زنان مسلمان برای ایفای نقش خود در جامعه چه انتظاراتی از دولت‌های خود به ویژه در جمهوری اسلامی ایران دارند؟

* زنان نیاز به امنیت فردی ، امنیت اجتماعی و امنیت ملی دارند که باید برای انان فراهم شود و دولت ها موظفند که این امنیت را برای بانوان فراهم کنند .

امنیت فراملی نیز وظیفه دولت‌هاست که با سیاستمداری و عدم پیروی از استکبار جهانی با تمهیدات خود امنیت بین المللی را به مردم کشور خود اعطا کنند. اگر این امنیت‌ها فراهم باشد هر انسانی امکان فعالیت پیدا می کند به خصوص زنان که آسیب پذیری آنان بسیار زیاد است.

زنان مسلمان توقع دارند که دولت‌ها، آنها را به عنوان یک انسان با هویت انسانی و به عنوان انسانی که می‌تواند هم درخانواده و هم در جامعه، هم از نظر فرهنگی و هم سیاسی، نقش‌های بزرگی ایفا کند، بپذیرند و برای آنان موقعیت لازم را فراهم کنند.

جمهوری اسلامی به عنوان اولین منشأ و خاستگاه نور انقلاب در ذهن همه باقی مانده است. امیدواریم که این انتظار زنان دنیا با توجه به نگاهی که به زنان کشور ما دارند و ترقی و تعالی‌ای که در کشور ما برای زنان حاصل شده برآورده شود. ما باید این ترقی و تعالی را مانند انقلاب به دنیا صادر کنیم و زنان دنیا آگاه شوند و تا آنجایی که ممکن است از زنانی که در چنین کنفرانس‌هایی در کشور ما حضور می‌یابند بخواهیم که به کشورهای خود منتقل کنند و این زمینه فکری را فراهم کنند که زنان چنین هویت والایی دارند. زیرا در حال حاضر در جامعه بین الملل بر روی زنان سرمایه گذاری می‌شود، چه از نظر مثبت و چه از نظر منفی؛ ان‌شاء الله ما بتوانیم در جمهوری اسلامی ایران جنبه مثبت و الهی فعالیت زنان را تأمین کنیم.

https://shoma-weekly.ir/qZNTBh