زنان

نقش زنان در پیروزی و به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی

*صغری داودی
انقلاب اسلامی نوید آسمانی بود که انسانها را به بازیافت اصالت خود بشارت داده و به جسم های بی جانشان حیاتی تازه بخشید.  تا قبل از این انقلاب بزرگ نگرش حاکمان در ایران به زن،نگرشی ابزارگونه برای برآوردن نیازهای مادی شان بود.
حضرت امام خمینی(ره) وضعیت زنان در زمان رژیم طاغوت را به زنان زمان جاهلیت تشبیه نموده و اشاره می کنند که در آن زمان نیز همچون عصر جاهلیت، مقام معنوی زنان نادیده گرفته شده و تا حد یک کالای مادی تنزل پیدا کرد. در حالی که بر هیچ کس پوشیده نیست که زنان نقش بسیار مهمی در پرورش نهضت اسلامی ایفا نموده و حقیقتاً در مواردی نقش سنگین تر و موثرتری را نسبت به مردان در جریان مبارزه داشتند. به واقع انقلاب اسلامی ایران که در سال 1357 به پیروزی رسید، جنبشی بود که در پانزده خرداد 1342 آغاز شد، زن مسلمان ایرانی در این سالهای آتش زیر خاکستر، همگام با مردان در جهاد و مبارزه با طاغوت بود و هر چه به سال 1357 نزدیک می شد بر تعداد و بر شدت فعالیت این زنان افزوده می گردید. با شعله ور شدن آتش مبارزه و آتش انقلاب، زن مسلمان نیز که تا پیش از این با فعالیت های مخفی و به عنوان مادر شهید و یا همسر مبارزین در بند با رژیم شاه مبارزه می کرد به خیابان ها آمد، با چادر مشکی، با فرزندش که او را در بغل گرفته بود، با مشت های گره کرده و با فریاد «مرگ بر شاه» حضور خود را علنی کرد. اهمیت بیشتر این روش زمانی آشکار می شود که به این نکته مهم اشاره کنیم که زنان نه تنها در مواردی در صحنه مبارزه حضور جدی و فعال داشتند و خود در خط مقدم مبارزه حاضر می شدند بلکه مشوق اصلی مردان و همسران خویش برای شرکت در این مبارزه به حساب می آمدند. از نظر امام خمینی(ره) از بابت حقوق انسانی تفاوتی بین زن و مرد نیست، زیرا هر دو انسان اند و زن حق دخالت در سرنوشت خویش را همچون مرد دارد. فقط در بعضی موارد، تفاوتهایی بین زن و مرد وجود دارد که به حیثیت انسانی آن ها ارتباط دارد.
ایشان می فرمایند: زن باید دارای حقوق مساوی با مرد باشد، اسلام بر تساوی زن و مرد تکیه کرده است و به هر دو آنها حق تعیین سرنوشت داده است. یعنی اینکه باید از همه آزادی ها بهره مند باشد،آزادی انتخاب کردن، انتخاب شدن، آزادی آموزش خویش و کارکردن و مبادرت به هر نوع فعالیت اقتصادی.
ایشان مکرر زنان را تشویق به شرکت در انتخابات می کردند: آنچه که لازم است تذکر دهم، شرکت زنان مبارز و شجاع سراسر ایران در رفراندوم است. زنانی که در کنار مردان بلکه جلوتر از آنان در پیروزی انقلاب اسلامی نقش اساسی داشتند،توجه داشته باشند که با شرکت امروز زنان در جمهوری اسلامی همدوش مردان، در تلاش سازندگی خود و کشور هستند و این است معنای آزادی زنان و آزادمردان. درست است که زن و مرد احکام خاص خود را دارند. البته،یک سری احکام خاص مرد است که مناسب مرد است یک سری احکام خاص زن و متناسب با زنان است. این به آن معنا نیست که بین زن و مرد فرقی گذاشته شده است. از نظر فعالیت ها و مسئولیته ای اجتماعی زن باید در اقدامات اساسی مملکت دخالت کند، نه اینکه در خانه بنشیند و از آن بیرون نیاید. حضرت امام در وصیتنامه خود زنان و بانوان را خطاب قرار داده و آنها را به حضور در صحنه های فرهنگی، اقتصادی و نظامی همدوش و حاضر در کنار مردان یا بهتر از آنان در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فرا می خوانند.
مقام معظم رهبری نیز در مناسبت های مختلف نسبت به مشارکت زنان در صحنه اجتماعی و سیاسی عقیده مثبت خود را ابراز کرده اند.  «اسلام میخواهد رشد فکری، سیاسی و علمی زنان به حد اعلا برسد وجودشان برای جامعه حداکثر استفاده را داشته باشند». ما بر اساس تعالیم عالیه اسلامی در خصوص مسأله زنان معتقدیم که در هر جامعه بشری زنان مقررند در حد خود در زمینه های پیشرفت های علمی، اجتماعی، سیاسی و مسأله سازندگی تلاش کنیم و مسئولیتی به عهده بگیرند و باید در این زمینه فرصت های لازم را کسب نمایند.
در هر حال شما در چه تاریخی چنین دیده اید؟ امروز زن های شیردل طفل خود را در آغوش کشیده و به میدان مسلسل و تانک میروند، در کدام تاریخ چنین مردانگی و فداکاری از زنان ثبت شده است.  و همین حرکت ایشان نهضت را قوت و تداوم بخشید. آمدن خانم ها به خیابان ها و میدان های مبارزه موجب این شد که مردها هم قوت پیدا کنند، تقویت بشوند،روحیه آنها هم با آمدن زنان تقویت شود و ما انقلابی داشته باشیم پیروزمندانه و با شکوه، با حضور تمام اقشار جامعه.

https://shoma-weekly.ir/UPhmiT