زنان

نقش زنان بحرینی در جنبش اسلامی سانسور می‌شود

جنبش بحرین تا حد قابل توجهی در ابتدا توسط زنان پیش رفت و این مسئله متاسفانه از سوی رسانه ها به شدت مورد غفلت قرار گرفت
نفیسه زارعی- حضور مؤثر زنان در جریان جنبشها و انقلابهای سیاسی و اجتماعی سبب دگرگونیهای شگرف در آینده کشورها خواهد شد. نمونه این نقش تأثیرگذار در جریان پیروزی انقلاب اسلامی که با مؤلفه اصلی اسلام به نتیجه رسید، به عینه مشاهده میشود. نقشی که باعث شد تا در دهه سوم انقلاب کشورهای مسلمان منطقه به تأسی از این انقلاب در برابر حکومتهای مستبد و حکام دیکتاتور به پاخیزند و جریان بیداری اسلامی شکل بگیرد؛ حضور زنان در این جریان و تأثیر آن بر زنان مجاهد بحرینی موضوع است که ما را سراغ یکی از زنان فعال در جریان انقلاب بحرین می برد. او که به واسطه رعایت تدابیر امنیتی ترجیح میدهد نام اصلیاش منتشر نشود، خود و همه زنان وطنش را با عنوان فاطمه بحرانی معرفی میکند و در گفتگویی صمیمانه برایمان از وضعیت فعلی انقلاب سرزمینش و حضور زنان در این عرصه خطیر میگوید:

از وضعیت این روزهای بحرین بگویید که حتماً بیشباهت به روزهای سخت مبارزات ما علیه طاغوت پهلوی نیست؟

وضعیت امروز بحرین درست شبیه وضعیت ایران در زمانی است که شما به آن اشاره کردید. طبیعتاً مردم ایران اسلامی که تجربه مبارزه با رژیم پهلوی را که دستنشانده غرب و آمریکا است، داشتهاند، سختیها و دشواریهای این راه را میدانند؛ یعنی بهخوبی متوجه هستند که رژیم
آل
خلیفه درست مثل رژیم پهلوی از استکبار جهانی کمک مالی و مادی میگیرد و به پشتوانه این مسئله هر روز زنان و مردان انقلابی را با تسلیحاتی که این قدرتها تأمین کردهاند به خاک و خون میکشد؛ اما جریان انقلاب و جریانی که ولی امر مسلمین امام خامنهای(دامت برکاته) از آن بهعنوان بیداری اسلامی یاد میکند نهتنها در کشور ما، بلکه در سایر کشورهای منطقه خاموش نخواهد شد.

آیا میتوان گفت که تحرکات انقلابی در بحرین به تأسی از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران است؟

برای پاسخ به این سؤال باید به تاریخ مبارزات این سرزمین اشاره کنیم. درواقع، مردم بحرین از دویست سال پیش با خاندان آل خلیفه درگیر بوده و هست و بهصورت میانگین تقریباً هر ده سال یک بار اقدام به تحرک انقلابی میکردند و در برابر این تحرکات با سرکوب بسیار جدی و شدید حکومت و عمال آن مواجه میشدند و البته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و رویش امید در دل انقلابیون نسبتبه اینکه مردمی با رهبری ولی فقیه توانستهاند به حکومت دیکتاتوری در کشورشان خاتمه بدهند، حضور مردم در جریان انقلاب رنگ تازهای به خود گرفت و در حقیقت، این حضور پررنگتر شد و در آخرین حرکت منتج به انقلاب و تحرک فعلی مردم در کشور ما شد و از چیزی حدود چهار سال پیش که این حرکات اوج گرفته است تا به حال با سرکوب شدید حکومت آل خلیفه و آل سعود و پشتیبانی شیطان اکبر، آمریکا روبهرو شدهایم و آنها بسیاری از هموطنان ما را مظلومانه به شهادت رسانده و عدهای را هم دستگیر کردهاند و برادران و خواهران ما در وضعیت دشواری در زندانهای رژیم به سر میبرند.

لطفاً از تأثیر گفتمان انقلاب ایران بر جریان بیداری اسلامی در بحرین بهویژه در حوزه زن و تحرکات انقلابی بگویید؟

ما زنان بحرینی با مطالعه و تحقیق درباره انقلاب اسلامی ایران دریافتهایم که هنگامی که ایران به رهبری امام خمینی(ره) و با پشتیبانی علمای دین و مردم با ایمان این کشور و با تکیه بر عنایات الهی به پیروزی رسید؛ نقش این انقلاب مبارک در جهان و بهویژه در کشورهای هم مرز با جمهوری اسلامی آشکار شد که یکی از این کشورها هم بحرین بود. در حقیقت، مردم بحرین انقلاب اسلامی را الگوی حرکت سیاسی و اجتماعی خود دانستند و وقتی در زندگی مردم انقلابی بحرین دقت نظر میکنیم، بهراحتی میتوان نقش این انقلاب را در ابعاد مختلف از جمله ابعاد فرهنگی، فکری، روحی، سیاسی و اجتماعی مشاهده کرد و به همین خاطر بود که پیروزی انقلاب اسلامی ایران برای مردم بحرین پیروزی و ظفر بزرگی است. در حقیقت، این پیروزی مبارک برای مردم بحرین مانند انفجار نور و روشنفکری بود و به مردم ما جرا و امید بزرگی داد تا حقوق سیاسی و اجتماعی خود را مطالبه کنند و از آنجا که زنان نیمی از جامعه هستند، نقش بسیار مهمی را در انقلاب بحرین ایفا کردهاند و پا به پای مردان در راهپیماییهای مسالمتآمیز و تحرکات اینچنینی شرکت کردهاند و مزدوران آلخلیفه عدهای از زنان را به شهادت رساندهاند و عده زیادی را دستگیر کردهاند؛ به طوری که تاکنون عدهای از زنان مبارز بحرینی در زندان به سر میبرند. در حقیقت زنان ما با درک عمیق از نقش زنان ایرانی در جریان انقلاب اسلامی، مانند مردان ایستادگی و مقاومت را در برابر حکومت ظالم وقت وظیفه شرعی خود میدانند و همواره در این زمینه تلاش میکنند و همین طور که رهبر انقلاب اسلامی در موضوع بحرین فرمودند قطعاً حرکات مسالمت آمیز و تحرکات انقلابی دیگر تا بازگرداندن کامل حقوق سلبشده از مردم ادامه خواهد داشت.

چرا حضور زنان بحرینی در راهپیماییها کمتر مورد توجه قرار میگیرد؟

نکتهای که درباره بحرین و جریان انقلابی آن باید بگوییم، این است که برخلاف قیام‏های اسلامی که در کشورهای عربی دیگر بهصورت همزمان در حال رویدادن است. انقلاب بحرین دو ویژگی دارد که این انقلاب را از سایر قیامهای منطقه متمایز میکند. اولین ویژگی سانسور شدید رسانهای توسط رسانههای عربی و غربی است که به شکلی کاملاً عامدانه صورت میگیرد و ویژگی دوم، فعالیت بسیار گسترده زنان و دختران بحرینی در تمام تجمعات خیابانی و حتی درگیری‏های میدانی است. در بحرین زنان جزء اولین معترضانی بودند که در میدان لولو خواهان تحول و دگرگونی در کشور شدند. جنبش بحرین تا حد قابل توجهای در ابتدا توسط زنان پیش رفت و این مسئله متأسفانه ازسوی رسانهها بهشدت مورد غفلت قرار گرفت؛ این درحالی است که نگاه به زنان جمهوری اسلامی ایران و فعالیتهای آنها در قبل و بعد از پیروزی بهخوبی به ما اثبات کرده است که نقش زنان انقلابی در کنار مردان میتواند در روند انقلاب بسیار مؤثر واقع شود و شاید بر همین اساس است که رسانههای وابسته به استکبار نمیخواهند این نقش را به تصویر بکشند به عبارتی با نمایش مقاومت زنان در برابر حکومت آل خلیفه این رژیم را ضعیف نشان دهند.

در یک جمعبندی کلی اوضاع زنان در بحرین را درصورت پیروزی جنبش مردم مسلمان این سرزمین چگونه میبینید؟

قطعاً به دلیل آنکه انقلاب در کشور ما با تأثیرپذیری از بیداری اسلامی ناشی از انقلاب اسلامی است، عزت و شرافت بعد از پیروزی برای زنان ما به ارمغان میآید و زنان همانطور که در جریان خیزش اسلامی بحرین فعالانه حاضر هستند، بعد از رسیدن به اهداف اصلی، برای سازندگی بحرین ایستادگی و مقاومت خواهند کرد. ما در جریان حرکت انقلابی خود زنان و دختران مبارزی مانند شهیده آیات القرمزی را داریم که با مشاهده وضعیت ظلم حکومت با هنرش که همان شعر است در میدان مبارزه حاضر شد و توانست تأثیر بسیار عمیقی بر سایر زنان بگذارد و امیدواریم انشاالله انقلاب ما به انقلاب اسلامی ایران و انقلاب جهانی امام دوازدهم(عج) گره بخورد و از این طریق مجاهدتها و تلاشهای زنان و مردان بحرین در میدان مبارزه با دستنشانده شیطان بزرگ آمریکا به ثمر بنشیند. ضمن آنکه من باید در این فرصت، سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را که پیروزی حق بر باطل و مظلوم بر ظالم و پیروزی مستضعفان بر شاه و هم پیمانان غربی و آمریکا است، به مردم غیور ایران و تمام امتهای اسلامی تبریک بگویم؛ زیرا این حرکت سرمنشا تحرکات آزادیخواهانه و اسلامطلبانه در جهان است.

https://shoma-weekly.ir/w1jOV3