شهرستانها

نقش امام صادق (ع) در زنده نگه‌داشتن مکتب تشیع

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت:امام صادق (ع) هم‌عصر با دو حکومت‌ مروانی و عباسی بود که‌ انواع فشارها را بر آن حضرت‌ وارد می کردند بطوریکه بارها ایشان را بدون آن که جرمی مرتکب شوند، تبعید کردند اما حضرت از هر نوع فرصتی استفاده می‌کردند تا نهضت علمی خود را به راه‌ انـدازند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: عقاید امروز مذهب تشیع ثمره مناظره و پیروزی امام صادق (ع) بر فرقه های ضاله است.

احمد علی مقدم، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، با تسلیت شهادت امام جعفر صادق(ع) در رابطه با نقش این امام بزرگوار در رشد و زنده نگه داشتن مکتب تشیع، اظهار کرد: امام صادق (ع) هم‌عصر با دو حکومت‌ مروانی و عباسی بود که‌ انواع فشارها را بر آن حضرت‌ وارد می کردند بطوریکه بارها ایشان را بدون آن که جرمی مرتکب شوند، تبعید کردند اما حضرت از هر نوع فرصتی استفاده می‌کردند تا نهضت علمی خود را به راه‌ انـدازند.

وی با اشاره به اینکه بنی عباس از ابتدا با شعار طرفداری از اهل بیت روی کار آمده بودند اما تاب رشد و گسترش نفوذ امام صادق(ع) را نداشتند و چندین بار جان حضرت را تهدید کردند، افزود: تحلیل برخی مبنی براینکه حاکمان به دلیل نزاع‌ و اختلافات خود، فـرصت آزار امـام را نداشتند و حضرت در یک‌ فضای‌ آرام به تاسیس‌ نهضت علمی پرداخت، اصلا تحلیل درست و قابل قبولی نیست.

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان کرمان بیان کرد: تشیّع توسط خود رسول خدا (ص) پایه گذاری شد ولی امام جعفر صادق (ع) نقش موثری در ترسیم مکتب اهل بیت(ع) داشته اند بطوریکه عمده روایات فقهی شیعه از امام صادق(ع) نقل شده است و همچنین ایشان پایه گذار علوم اخلاق، سبک زندگی، طب و احکام هستند.

مقدم توضیح داد: امام جعفر صادق (ع) یکی از امامان تاثیرگذار بر بنیان گذاری فکری شیعه، جهان اسلام و دین مبین اسلام خصوصا در مکتب شیعه بوده‌اند به طوری که۹۰درصد معارف شیعه از زبان این امام بزرگ بیان شده است و به توسعه فرهنگ اسلامی و علمی پرداختند.

وی با بیان اینکه دوران رشد و پیشرفت علم و مذهب اهل بیت علیهم السلام به امام صادق (ع) منسوب است، گفت: مذهب شیعه دوازده امامی به «مذهب جعفری» نیز تعبیر می شود و علت آن این است در فاصله انقراض امویان و قدرت یافتن و شکل گیری عباسیان، امام صادق(ع) با توجه به شرایط مناسب اجتماعی و کاسته شدن اختناق و فشارهای سیاسی، توانستند تعالیم اسلامی و احادیث نبوی را بیشتر از سایر امامان گسترش داده و تبلیغ نمایند بطوریکه جویندگان و طالبان علم و ایمان از سراسر کشورهای اسلامی به مدینه هجرت کردند و شاگرد حوزه و مکتب ایشان شدند.

این فعال سیاسی تاکید کرد: حکام اموی با فشار و قانون منع حدیث، باعث تشدید اوضاع جامعه اسلامی شده بودند ولیامام جعفر صادق (ع) چنان هوشمندانه دوران امامت خود را گذراندند که هرگز بهانه‌ای به دست حکام ظالم ندادند بطوریکه از فرصت‌های گوناگونی برای دفاع از دین و حقانیت تشیع و نشر معارف صحیح اسلام استفاده می‌کردند، در حالی که این حاکم، بارها حضرت را به فتنه و بر اندازی حکومت اسلامی متهم کردند اما ایشان با تمام وجود برای پیشبرد اهداف اسلام تلاش کردند.

مقدم تشریح کرد: حضرت آیت الله خامنه ای در خصوص نقش حضرت در مذهب تشیع می‌فرمایند: «امام صادق(ع) مرد مبارزه، علم و مرد تشکیلات بود بطوریکه میدان آموزشی که آن بزرگوار به وجود آورد، هم قبل از ایشان و هم بعد از ایشان در تاریخ زندگی امامان شیعه بی‌نظیر بود. همه حرفهای درست اسلام و مفاهیم اصیل قرآن که در طول یک قرن و اندی به وسیله‌ی مغرضان و مفسدان یا جاهلان تحریف شده بود، همه آنها را حضرت به شکل درست بیان کرد، اما مرد مبارزه بودنش را کمتر شنیده‌اید. امام مشغول یک مبارزه دامنه‌دار و پیگیر برای قبضه کردن حکومت و قدرت و به وجود آوردن حکومت اسلامی و علوی شیعه یعنی شبکه حزبی بود.

وی مطرح کرد: حضرت در دوران قبل از امامت خویش، شاهد فعالیت‌های پدرشان، امام محمد باقر(ع) در نشر معارف دینی و تربیت شاگردان وفادار و با بصیرت بود لذا ایشان از اوضاع آشفته دستگاه خلافت اموی استفاده نموده و برنامه اصلاحی و نهضت فرهنگی خود را آغاز کردند و با توجه به فرصت مناسب سیاسی و نیاز شدید جامعه، دنباله نهضت علمی و فرهنگی پدرشان را گرفتند و حوزه وسیع علمی و دانشگاه بزرگی به‌وجود آوردند و در رشته‌های مختلف علمی شاگردان بسیاری و بزرگی تربیت نمودند.

مقدم با اشاره به اینکه عقاید امروز مذهب تشیع ثمره مناظرات ایشان با فرقه های مختلف بوده است، عنوان کرد: پس از زمان رسول خدا (ص) دیگر فرصتی پیش نیامده بود تا معارف اصیل اسلامی ترویج گردد و خلأ بزرگی در جامعه آن‌روز که تشنه هرگونه علم و دانش و معرفت بود، به‌چشم می‌خورد لذا زمان امام صادق(ع)، عصر جنبش فرهنگی و فکری و برخورد فرق و مذاهب گوناگون بود.

دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری استان کرمان در پایان خاطر نشان کرد: امام جعفر صادق(ع) بیش از چهار هزار شاگرد، فقیه، عالم و راویان حدیث تربیت کردند به‌طوری‌که نزدیک به هفتاد درصد از روایات شریف کافی از امام صادق (ع)نقل شده است پس اگر ایشان نبودند ما حجم عمده‌ای از روایات نقل شده از امیر المومنین و دیگر اهل بیت علیهم السلام را هم نداشتیم بنابراین امام در یک نزاع سراسر مکتبی و با مناظره و پیروزی بر فرقه های ضاله، شیعه جعفری را شکل دادند.

https://shoma-weekly.ir/gb9YOd