اقتصاد

نقشه راه اقتصاد ایران تقدیم دولت شد

دکتر یحیی آل اسحاق از تدوین ۱۰ جلدی کتاب کاربردی برای اقتصاد کشورمان خبر داد
دکتر یحیی آل اسحاق از تدوین ۱۰ جلدی کتاب کاربردی برای اقتصاد کشورمان خبر داد و گفت: این نسخه عملیاتی تقدیم دولت شده است.رئیس اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با رادیو اقتصاد گفت: این کتاب را مرکز مطالعات هم اندیشی اقتصاد اتاق تهران و با تلاش اقتصاددانان برجسته در عرصه علمی و کاربردی در یک سال اخیر تهیه کرده است.وی افزود : در این کتاب ، همه شرایط درونی و پیرامونی کشور با توجه به شرایط محیط داخلی و خارجی دیده شده است.آل اسحاق گفت : تبیین راهکارها  آسیب شناسی و تبیین نقاط ضعف و قوت اقتصاد کشور  وضع تولید ، توزیع ، مصرف و اولویت های اجرایی برای 4سال دولت یازدهم از بخش های مختلف این کتاب است.

وی افزود: این کتاب با همکاری دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف تهیه شده و جامع ترین دایره المعارف برای مطالعه اقتصاد ایران است و هر سال می توان آن را متناسب با شرایط جدید ، ویرایش و بازآفرینی کرد.
آل اسحاق گفت: با توجه به دیپلماسی مبتنی بر نرمش قهرمانانه در دولت آقای روحانی امیدواریم به تدریج شرایط منطقه ای و بین المللی اقتصاد ایران ، بهتر و حقانیت آرمان های نظام جمهوری اسلامی برای همه جهانیان اثبات شود.

 

برای پس انداز طلا بخریم ؟

این روزها تغییرات نرخ طلا، موجب نگرانی تمام کسانی شده است که اندوخته های خود را به طلا پس انداز کرده اند؛ اعم دولتهایی که برای مصونیت از تغییرات ارزهای بین المللی به طلا پناه برده بودند و یا مردمی که با تغییرات معادلات اقتصادی جهان؛ طلا را پناهگاه امن می دانستند. این اتفاق شاید در ایران بیشتر ملموس است که تورم کمرشکن، پول ملی را از چشم مردم انداخته است.

این روزها روند نزولی طلا گاهی سیر صعودی گرفته است و موجب شده ذخیره کنندگان طلا، مترصد رجحان خرید یا فروش آن باشند. دکتر حجت ایزد خواستی درباره آینده قیمت طلا گفت : دو دیدگاه مختلف در مورد روند تحولات قیمتی بازار فلزات گرانبها در آینده وجود دارد. نخست اینکه در میان حامیان افزایش قیمت ها در این بازار، برخی معتقدند قیمت طلا به نرخ سابق ۱۶۰۰ دلار در هر اونس باز خواهد گشت، این دسته از کارشناسان ادامه اجرای سیاست های انبساطی پولی از سوی فدرال رزرو آمریکا را عامل اصلی افزایش قیمت طلا در آیند عنوان می کنند.
 وی ادامه داد: اما در مقابل برخی کارشناسان کاهش رشد اقتصادی آمریکا و کاهش نگرانی ها نسبت به وضعیت سیاسی خاورمیانه و کره شمالی را مجموعه عواملی
می
دانند که باعث کاهش قیمت طلا خواهد شد. این مدرس دانشگاه در ادامه با بیان اینکه به علاوه، افزایش نگرانی ها نسبت به پایان زود هنگام برنامه محرک پولی آمریکا به عنوان طرح محرکه اقتصادی آمریکا تا اواسط سال ۲۰۱۴، و کاهش رشد اقتصادی چین موجب کاهش شدید قیمت طلا در هفته های اخیر شده است گفت : همچنین، همزمان شدن موارد مذکور با تسویه حسابهای بورسبازان  بینالمللی، تسویه حسابهای بانکها با صندوقها، بانکها با بورسها و بانکها با بانکها در سطح بین المللی بر کاهش شدید قیمتهای جهانی طلا دامن زده است.
 موسسه
HSBC با توجه به پایان قریب الوقوع طرح محرکه اقتصادی آمریکا و کاهش رشد اقتصادی چین پیش بینی خود از بهای طلا در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ را کاهش داده است. تام کندال دبیر بخش فلزات گرانبهای موسسه کردیت سوئیس تاکید کرده است که با توجه به روند نزولی قیمت طلا و سایر فلزات گرانبها در بازارهای بین المللی، احتمال افت شدید قیمت طلا به سطح پیش از سال ۲۰۰۸ میلادی وجود دارد. وی در ادامه تصریح کرده است که با توجه به تصمیم احتمالی فدرال رزرو آمریکا برای متوقف کردن برنامه محرک پولی تا اواسط سال ۲۰۱۴ میلادی قیمت جهانی طلا نیز
به
زودی به سطح قیمت های پیش از آغاز اجرای سیاستهای انبساطی پولی در آمریکا بازخواهد گشت.

https://shoma-weekly.ir/8ZRlsY