اقتصاد

نقدی تحلیلی و آماری بر جنازه صنعت گردشگری ایران

صنعت گردشگری ایران نیز در بین 140 کشور در ردیف 114 قرار دارد در حالی که از نظر ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی در میان ده کشور اول دنیاست. در این میان در سال گذشته حتی میزان مسافرت های داخلی نیز کاهش چشمگیری داشته است.
تسنیم اصفهانی- طبق آخرین آمار منتشر شده  توسط سازمان ملل تعداد توریست ها به رغم وجود بحران مالی در سال گذشته 4 درصد افزایش داشته است و به رقم یک میلیارد و 35 میلیون نفر توریست رسیده که به نقاط مختلف جهان سفر کرده اند .

هرچه تعداد توریست ها افزایش یابد این صنعت رشد کرده و صنایع وابسته به آن نیز گسترش خواهندیافت .

صنعت گردشگری یا توریسم به لحاظ درآمدزایی و اشتغال در میان 5 صنعت بزرگ دنیا قرار دارد .

 این صنعت با گردش مالی بیش از 6 هزار میلیارد دلار و سهم 9 درصدی اش در تولید ناخالص جهانی در سال 2011 دست کم 255 میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده است .

بر اساس گزارش رقابت پذیری مجمع جهانی اقتصاد که در سال 2011 منتشر شد در بین 129 کشور مورد مطالعه  سه کشور سوئیس، آلمان و فرانسه جذاب ترین مقاصد برای گردشگری بودهاند.توریسم در کشوری مانند انگلستان به تنهایی در حدود 3 میلیون فرصت شغلی در سال 2011 ایجاد کرده است و گردشگری همچنان باعث به وجود آمدن کسب و کارهایی در صنایع دیگر می شود که حیات و فعالیتشان به توریسم وابسته است .

با وجود تأثیرات مثبت صنعت گردشگری در اقتصاد جهانی برخی از کشورها از مواهب این صنعت بهره چندانی نبرده اند. کشور هایی که در زیر ساخت های صنعت گردشگری آنها سرمایهگذاری اساسی صورت نگرفته است و سیاست های پاندولی سیاستمداران مردم این کشورها را از منافع اقتصادی و اجتماعی توسعه صنعت گردشگری محروم می کند. تلاطمهای اقتصادی و سیاسی همواره احساس عدم امنیت و سرمایه گذاری را باعث می شود .

بنابر گزارش سازمان جهانی گردشگری میزان رشد صنعت گردشگری در خاورمیانه در 4 ماهه اول سال 2012 میلادی فقط یک درصد بوده است.

قطر در بین کشورهای این حوزه بیشترین رشد را در صنعت تجربه کرده و سوریه که زمانی بعد از عربستان محبوب ترین مقصد برای توریست ها بود به دلایل سیاسی و امنیتی رشد منفی داشته است .

آسیا و اقیانوسیه بالاترین رشد در جذب گردشگری را دارند . کشورهای آسیایی و اقیانوسیه سال گذشته با پذیرایی 233 میلیون گردشگر 7 درصد در جذب گردشگر رشد داشته اند.

میزان رشد در جذب گردشگر در چند منطقه دیگر:

قاره آمریکا : 4 درصد

قاره آفریقا : 6 درصد

خاورمیانه : 5- درصد

صنعت گردشگری ایران نیز در بین 140 کشور در ردیف 114 قرار دارد در حالی که از نظر ظرفیتهای تاریخی و طبیعی در میان ده کشور اول دنیاست. در این میان در سال گذشته حتی میزان مسافرت های داخلی نیز کاهش چشمگیری داشته است.

شاید اگر آقای گردشگری دولت نهم و دهم به جای این همه سیاسی کاری اندکی اعوان و انصار خود در گردشگری را به امر رشد صنعت توریسم ایران گماشته بود اکنون این صنعت درآمدزا چنین وضع نابسامانی در ایران نداشت.

https://shoma-weekly.ir/zGZM9k