ورزش

نظر میرسلیم درباره خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس

دولت نمی‌تواند متولی استقلال و پرسپولیس شود واقعیت نیز ثابت کرده است که باوجود هزینه سنگین و میلیاردی از بیت‌المال برای حفظ این دو باشگاه هواداران میلیونی آن‌ها همچنان نگران و ناراضی‌اند! به‌این‌ترتیب به مالکیت درآوردن استقلال و پرسپولیس توسط دولت کاری است عبث و غیرقابل‌قبول.
محمدرضا تهرانی- میرسلیم: دولت نمیتواند متولی استقلال و پرسپولیس شود واقعیت نیز ثابت کرده است که باوجود هزینه سنگین و میلیاردی از بیتالمال برای حفظ این دو باشگاه هواداران میلیونی آنها همچنان نگران و ناراضیاند! بهاینترتیب به مالکیت درآوردن استقلال و پرسپولیس توسط دولت کاری است عبث و غیرقابلقبول.

مصوبه جنجالی هیئتوزیران دولت یازدهم درباره دو باشگاه قدیمی و پرطرفدار استقلال و پرسپولیس با واکنشهای متفاوتی از سوی کارشناسان و صاحبنظران و هواداران ورزش مواجه شده است. بر طبق این مصوبه، هیئتوزیران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تهران را از دو بنگاه اقتصادی به دو مؤسسه فرهنگی تبدیل کرد و به همین دلیل موضوع خصوصیسازی این دو باشگاه یکباره از دستور کار سازمان خصوصیسازی خارج شد! دولت برای خروج این دو باشگاه از فهرست خصوصیسازی بر «فرهنگی» بودن فعالیت این دو باشگاه را محمل ساخته است!

بیشتر صاحبنظران بر این باورند که وقتی دولت باشگاههای استقلال و پرسپولیس را بهعنوان دو مؤسسه فرهنگی میشناسد و معرفی میکند، این مفهوم را به ذهن متبادر میکند که طبق اصل 44 قانون اساسی اداره همه مؤسسههای فرهنگی بر عهده دولت است و درنتیجه دیگر واگذاری آنها به بخش خصوصی و از سوی وزارت دارایی با شیوه به مزایده گذاشتن وجاهت قانونی ندارد، چون قانون بنگاههایی را که در حوزه سلامت، آموزش، تحقیق و فرهنگ فعالاند، مشمول اصل 44 میشوند واگذاری آنان به بخش خصوصی عملی است غیرقانونی.

مهندس سید مصطفی میرسلیم باسابقه بیش از سی سال کار موفق در ورزش در این رابطه میگوید: این دو باشگاه قدیمی و پر سابقه درگذشته دولتی نبودهاند و در حال حاضر پیوندشان با دولت قانونی نیست. دولت نمیتواند متولی باشگاههای استقلال و پرسپولیس شود و واقعیت نیز ثابت کرده است که باوجود صرف هزینه سنگین و میلیاردی از بیتالمال برای حفظ و به درخشیدن رساندن دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، هواداران میلیونی این دو تیم همچنان از آشفتگیهای حاکم شده بر باشگاههای مورداشاره شاکی و ناراضیاند و بهاینترتیب به مالکیت گرفتن این دو باشگاه توسط دولت را عبث و غیرقابلقبول میدانند. از سوی دیگر موافقان میگویند. دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نه دولتی هستند و نه شخصی و متعلق به بخش خصوصی، بلکه با مصوبه اخیر دولت، آنها شرایطی مثل دانشگاه آزاد اسلامی پیدا میکنند که باید تحت مدیریت و نظارت هیئت امناء اداره شوند و آن هیئت امناء است که باید مدیرعامل، هیئتمدیره و عوامل اجرایی باشگاههای پرسپولیس و استقلال را مشخص کند. حال پرسش اساسی که در این زمینه مطرح میشود، این است: دانشگاه آزاد اسلامی درآمدزا است و از محل اخذ شهریه از دانشجویان که رقم هنگفتی است، امور دانشگاه آزاد را اداره و برنامهریزی میکنند؛ اما این دو باشگاه با بدهی انباشته که هیچ درآمدی برایش پیشبینینشده، چگونه میتوانند مثل دانشگاه آزاد به حیات خود ادامه دهند؟ شاید دولت یازدهم میخواهد که این دو باشگاه همچنان متکی به بودجه عمومی و بیتالمال باقی بماند! آیا با این تمهید و در این روند باشگاههای پرسپولیس و استقلال حرفهای میشوند؟

https://shoma-weekly.ir/8FRFUM