ورزش

نشست اول چون نهد، معمار کج

اغلب اهالی ژیمناستیک دلخورند و انگیزه کار در میان آنان دیده نمی‌شود. ژیمناستیک به عنوان یک رشته مادر دچار تفرقه شده و وفاق لازم در آن دیده نمی‌شود!
مهدی خرمی- 19 تیر ماه سال جاری بود که «زهرا اینچه درگاهی» به عنوان رئیس فدراسیون ژیمناستیک انتخاب شد. شروین اسبقیان، حبیب نوظهوری، رضا محمد کاظمی و زهرا اینچ درگاهی 4 کاندیدا برای تصدی این پست بودند که در نهایت یک خانم عهدهدار این مسئولیت شد!

آن روز «محمدرضا داورزنی» معاون وزارت ورزش و جوانان تأکید کرد: با سامان دادن این رشته به دنبال موفقیت در بازیهای آسیایی 2018 و المپیک 2020 هستیم.

اما حال پس از 6 ماه و اندی از مدیریت «زهرا اینچه درگاهی» باید پرسید؛ کدام موفقیت؟! او درگیر حواشی عجیب و غریب شده و نتوانسته است این رشته مهم و مدال آور را در مسیری درست مدیریت کند. خانم اینچه درگاهی عهدهدار مسئولیتی شده که فقط از مردان کارکشته و با تجربه این رشته بر میآید. فدراسیونی که حدود 80 سال به لحاظ نوع پوشش ورشکاران آن مدیر زن به خود ندیده است، چگونه میخواهد متحول شود؟

اینکه زهرا اینچه درگاهی سوابق خوبی به همراه شاگردان ملی پوش داشته به جای خود، اما رشته ژیمناستیک با سایر رشتهها متفاوت است. گرچه او داور بینالمللی است منتهای مراتب شرع و عرف ما ایرانیان اجازه نمیدهد در سالن مسابقات حضور مستمر داشته باشد. این یک مسئله بازدارنده است. «درگاهی» چگونه میخواهد ژیمناستیک را متحول کند وقتی خود نمیتواند زیاد در سالن مسابقات آفتابی شود؟

بحث نگاه جنسیتی به ورزش نیست بلکه از دوران تصدی ریاست فدراسیون توسط خانم درگاهی ژیمناستیک انواع و اقسام حواشی را تجربه کرده است!

از اقدام عجیب اخراج 17 کارمند فدراسیون بگیرید تا تجمع اعتراض آمیز اهالی ژیمناستیک جلوی وزارت ورزش که همه و همه نشان از یک انتخاب اشتباه دارد. از پیشکسوتان، قهرمانان،داوران، مدرسان، مربیان و ورزشکاران گرفته تا محمد آذرپی سرمربی معروف تیم ملی گرفته تا خانم جمیله سروری تنها بانوی المپیکی ژیمناستیک!

اغلب اهالی ژیمناستیک دلخورند و انگیزه کار در میان آنان دیده نمیشود. ژیمناستیک به عنوان یک رشته مادر دچار تفرقه شده و وفاق لازم در آن دیده نمیشود!

شاید «مسعود سلطانی فر» وزیر وزارت ورزش و جوانان میخواست با انتخاب یک زن به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه اعتماد به نفس بانوان را بالا برد، اما تا کجا؟ خانمهای حاضر در ژیمناستیک از جمیله سروری گرفته تا خانمها ژاله تقوایی، آذری، فتحی، ملیحه رضایی، آزاده نقدی، شیوا یونسی، شقایق نیک روان و... همه و همه ناراضیاند!

آیا میتوان انتظار داشت این زن در فدراسیون ژیمناستیک معجزه کند. این حوزه ضایع شده برود سریع وزارت ورزش و یک فرد کهن و آبدیده میخواهد!

هر چند نیک میدانیم این نقد نیز همچون سایر انتقادات از سوی آقایان به هیچ انگاشته میشود، اما باید مینوشتیم از اشتباهات سریالی زعمای ورزش ایران که به شدت ما را نگران بازی های آسیایی 2018 و المپیک 2020 میکند. خواه «محمد رضا داورزنی» بپذیرد یا نه؟!

https://shoma-weekly.ir/8n60gp