اندیشه

نذری اقلیت‌های دینی و درس بزرگ رهبر انقلاب

مادر شهید به رهبر انقلاب گفت: من تا الان بعضی چیزها را نمی‌فهمیدم. می‌گفتند: مسلمان‌ها یک رهبری داشتند به نام علی(ع) که دستش را بستند و ۲۵ سال حکومتش را غصب کردند؛ نمی‌فهیمدم یعنی چی! می‌گفتند: آخر شب، نان و خرما می‌گذاشت روی کولش می‌رفت خانه یتیمان که این را هم نمی‌فهمیدم؛ ولی امروز فهمیدم که علی(ع) کیست؛ امروز با ورود شما به منزلمان، با این همه گرفتاری که دارید، وقت گذاشتید و به خانه منِ غیردین خودتان تشریف آوردید. کشیش محله ما هم به خانه ما نیامده است! شما رهبر مسلمین هستید. من فهمیدم علی(ع) که خانه یتیم‌هایش می‌رفت، چه قدر بزرگ است
یکی از مسائل شرعی مبتلا به خیلی از افراد در این ایام نحوه برخورد با افرادی است که نذوراتی را دارند؛ ولی یا جزء اقلیتهای دینی به شمار میروند یا از نظر ظاهری شرایطی دارند که برخی از مومنین ترجیح میدهند نذری آنها را نخورند. خیلی از خانوادههای مسیحی و ارمنی در این روزها اقدام به تهیه و پخش نذری میکنند؛ اما تکلیف شرعی ما چیست؟

در رساله اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری آمده است:

س: اینجانب در محله ارامنه مسئولیت هیئت را به عهده دارم و درخصوص نذورات مبالغى بابت کشتن گوسفند دریافت مىکنم. سوالم این است که درخصوص گوسفند نذرى فرقى بین مسلمانها و اقلیتهاى دینى وجود دارد یا خیر؟

ج) اگر پول به شما بدهند و شما را مخیر کنند، اختیار دست شماست. هر گوسفندى را که خواستید بخرید و ذبح شرعى بکنید و نسبتبه گوسفند نذرى فرقى بین اقلیتهاى دینى و مسلمین نیست؛ ولى اگر اقلیتها خودشان گوسفند را ذبح کنند، ذبیحه آنها (مثل سایر غیر مسلمانها) حلال نیست.

چند نکته:

- طبق این فتوا هیچ اشکالی در خوردن نذورات اقلیتهای دینی نیست و درخصوص گوسفند نیز چه بهتر که با رعایت ادب و احترام از آنها درخواست کنیم هزینه آن را بپردازند تا در جای مناسب و به روش اسلامی ذبح گردد.

- این را فراموش نکنیم که هرچند رعایت احتیاط امری پسندیده است؛ اما گاهی ممکن است یک احتیاط نابجا موجب دلسردی یا زدهشدن فردی بشود که در لبه مرز دینداری قرار دارد و رفتار بد ما بر روحیه او تاثیر منفی بگذارد.

- یکی از همراهان رهبر معظم انقلاب به نقل خاطره دیدار معظم له با خانواده شهید ارمنی پرداخته که نشان میدهد رفتار صحیح ما چقدر میتواند اثر مثبت داشته باشد.

- در بخشی از این خاطره آمده است: «... مادر شهید به رهبر انقلاب گفت: من تا الان بعضی چیزها را نمیفهمیدم. میگفتند: مسلمانها یک رهبری داشتند به نام علی(ع) که دستش را بستند و ۲۵ سال حکومتش را غصب کردند؛ نمیفهیمدم یعنی چی! میگفتند: آخر شب، نان و خرما میگذاشت روی کولش میرفت خانه یتیمان که این را هم نمیفهمیدم؛ ولی امروز فهمیدم که علی(ع) کیست؛ امروز با ورود شما به منزلمان، با این همه گرفتاری که دارید، وقت گذاشتید و به خانه منِ غیردین خودتان تشریف آوردید. کشیش محله ما هم به خانه ما نیامده است! شما رهبر مسلمین هستید. من فهمیدم علی(ع) که خانه یتیمهایش میرفت، چه قدر بزرگ است.»

- نکته جالب دیگر در خاطره فوق این بود که ناقل میگوید آقا در خانه ارامنه، آب، چایی، شربت، شیرینی و میوه را خوردند؛ اما بعضی از دوستان نخوردند! و جالبتر اینکه رهبر انقلاب وقتی به دفتر خودشان رفتند آن عده را صدا زده و فرمودند: «این کار چه بود که شما کردید؟ ما مهمان این خانواده بودیم. وقتی خانهشان رفتیم، چرا غذایشان را نخوردید؟ این اهانت به آنها محسوب میشود. نمیخواستید [بخورید]، داخل نمیآمدید»!

https://shoma-weekly.ir/rrmcUD