شهرستانها

نخبگان ، عقلانیت و آینده توسعه استانی

نسان محور توسعه بوده لذا باید آموزش ببیند. دانشگاهها، صدا وسیما، مطبوعات و ...در این رابطه وظیفه اساسی دارند. اگر فرد خوب تربیت شود روند توسعه نیز مطلوب خواهد شد.
نصرت اله حیدری- استان ایلام امروز در مسیر توسعه قرار گرفته است.هر کشور وملتی اگر بخواهد متحول شود ورشد کند باید در چارچوب واقعیتها حرکت نماید.در این زمینه دو رهیافت قابل تصور است:
الف/رهیافت جامعه محور که مبتنی بریک جامعه با ساختار تحزب و....
ب/رهیافت نخبه محور
به نظر می رسداین رهیافت در ایران وایلام یک رهیافت کامل ومطلوب با توجه به شرایط سیاسی واجتماعی باشد.البته بر خلاف برخی تصورات رهیافت نخبه محور به معنی نخبه سالاری نیست بلکه مراد ما در این بحث ورود بهترینها به عرصه سیاست وتصمیم گیریها است.
بر اساس رهیافت نخبه محور باید در ایلام یک خانه تکانی انجام داد.امروز این پرسش مطرح است چه کسانی در ایلام تصمیم می گیرند؟چه کسانی مدیریت می کنند؟این افراد چگونه فکر می کنند؟تا چه اندازه ایران وایلام را می شناسند؟چقدر به آن احساس تعلق می کنند؟از جهان پر شتاب کنونی چه اطلاعی دارند؟این افراد چگونه وارد عرصه تصمیم گیریها شده اند؟آیا در سایه تربیت عقلی وتخصصی وارد شده اند یا نه از روی شانس وتصادف؟
اولین نکته ای که باید مورد توجه قرار داد آن است باید بفهمیم آدم خوب بودن با آدم توانمند بودن فرق اساسی دارد . البته اگر فردی پیدا شود که هردوی آنها را باهم داشته باشد بسیار نیکو است.ایلام وایلامی امروز به منافع خود ودورنمای آن می اندیشد لذا این مردم حق دارند شایسته ترینها را انتخاب کنند وبه مناصب بگمارند .در نظام جامعه محور حزب این کار را انجام می دهد اما امروز که ما به این ابزار دسترسی نداریم حاکمیت مسئولیتی سنگین بر عهد ه دارد.اما نخبگا ن ایلامی در این رابطه مسئولیت سنگین بر عهده دارند.رسالت نخبه ایلامی در قبال توسعه استان باید بر این شاخصه ها استوار باشد:
1-اتحاد وانسجام بر مدار توسعه استان
2-تلاش برای تدوین استراتژی توسعه استان از سوی نخبگان فکری با کمک از نخبگان ابزاری
3-نخبگان ایلامی باید بدانند که ما باید از دانش وتجارب دیگران بهره بگیریم لذا راه برون رفت از این وضعیت ضرورتآ محلی نیست.در این جا نخبگان ابزاری در سطح مجلس ودولت می توانند کمک فراوان نمایند.
4-نخبگان ایلامی باید بدانند پول به تنهایی برای توسعه استان لازم نیست بلکه  توسعه در ایلام  به ذهن خلاق وانسان مسئولیت پذیر وقانونمند بستگی دارد.او می تواند از حداقل منابع مادی حداکثر خدمت ورفاه را به ارمغان آورد.
5-دولت در ایلام باید موانع رشد وتوسعه استان را بر دارد ونخبگان  آن را مطالبه  نمایند. دولت در ایلام مسئولیت طرح واجرای دکترین عقلانیت را بر عهده دارد.اما به نظر می رسد دولت به وظایف خود در این رابطه عمل نکرده است.نخبگان ایلامی باید این نقیضه را به عنوان یک مطالبه جدی از دولتمردان ومسئولان استان بخواهند.نخبگان ما باید نحوه فکر کردن وتعامل را در فرایند توسعه یاد بگیرند وبه دیگران آموزش ویاد دهند.
6-نخبگان ایلامی باید بحث راهبرد توسعه استان را   به جد دنبال نمایند.امروز معلوم نیست آیا کشاورزی یا صنعت یا تجارت محور توسعه استان است یا ...در تدوین این بحث باید امکانات ومنابع استان وظرفیتهای انسانی استان را مورد توجه قرار داد.
7-توسعه محصول عقلانیت جمعی است.عقلانیت نخست در حوزه اندیشه فلسفی، سپس به طور همزمان و همراه با تعامل تنگاتنگ عوامل موثر در پیدایش آن، یعنی اندیشه ورزی و آزادی خواهی  و هدف جویی و آینده نگری در حوزه های سیاسی و اقتصادی گسترش یافت و سرانجام با نهادینه شدن در همه عرصه های زندگی اقتصادی، سیاسی، جامعه و فرهنگی، کنش های اجتماعی روزمره همگانی را هم زیر پوشش خود گرفت و این گونه بود که به مثابه ضامن امنیت، سعادت، آسودگی و نیکبختی در جامعه نوین منبع و شالوده اصلی همه تحولات جامعه و نظام زندگی نوین شد. نخبه ایلامی باید آینده پژوهی را در دستور کار داشته باشدوبر اساس آن حرکت نماید.توسعه استان ضامن امنیت پایدار استان است وباید نخبگان ما در این رابطه تلاش نمایند.
8- انسان  محور توسعه بوده لذا باید آموزش ببیند. دانشگاهها، صدا وسیما، مطبوعات و ...در این رابطه وظیفه اساسی دارند. اگر فرد خوب تربیت شود روند توسعه نیز مطلوب خواهد شد.

* دبیر حزب موتلفه اسلامی در استان ایلام

https://shoma-weekly.ir/L8QH9S