اندیشه

نحوه محاسبه دقیق و ساده خمس اقساط وام

خیلی از مردم برای محاسبه خمس فقط سراغ پول‌های نقد می‌روند؛ در حالی که غیر از پول نقد، اجناس داخل منزل و مواد خوراکی باقیمانده نیز باید محاسبه و خمسشان پرداخت شود. هرچند مبلغ آن اندک است؛ ولی همان مبلغ کم نشانه تشرّع و عبودیت ماست.
سوال 1: اگر کسی سر سال خمسیاش یک میلیون پسانداز و دو میلیون اقساط عقب افتاده یا قرض داشت تکلیف خمس او چیست؟

پاسخ مشخص است. به چنین فردی خمس تعلق نمیگیرد؛ زیرا در خمس باید تمام اقساط معوقه و قرض را محاسبه و از پسانداز کم کرد. اگر چیزی ماند به آن خمس تعلق میگیرد.

تذکر: خیلی از مردم برای محاسبه خمس فقط سراغ پولهای نقد میروند؛ در حالی که غیر از پول نقد، اجناس داخل منزل و مواد خوراکی باقیمانده نیز باید محاسبه و خمسشان پرداخت شود. هرچند مبلغ آن اندک است؛ ولی همان مبلغ کم نشانه تشرّع و عبودیت ماست.

سوال 2: آیا به اقساط وامها خمس تعلق میگیرد؟

- برای دانستن پاسخ این سوال دانستن یک موضوع کار ما را ساده میکند اینکه وام، تا زمانی که مبلغی که اقساطش داده نشده هم نوعی قرض است. لذا مادامی که اقساط آن پرداخت نشده باشد؛ حتی اگر اصل پول تا سر سال خمسی باقی باشد خمس به آن تعلق نمیگیرد. درست مانند پول قرضی که اگر سر سال در حسابتان باشد خمس ندارد.

- پس خمس فقط به آن میزان از اقساطی تعلق میگیرد که در آن سال پرداخت شده است.

- برای مثال اگر ده میلیون وام گرفتیم و ده قسط دویست هزار تومانی نیز تا سر سال خمسی پرداخت کردیم، دو حالت دارد؛ یکی اینکه کل یا بخشی از پول باقی باشد که در این صورت به ازای اقساط پرداختشده (ده ضربدر دویست) خمس دومیلیون را که میشود چهارصد هزار تومان باید بپردازیم. حالت دیگر این است که کل پول خرج شده که خمسی بر گردن ما نخواهد بود.

- محاسبه خمس وامهای قرضالحسنه خانگی کمی متفاوت است که در آینده به آن میپردازیم.

https://shoma-weekly.ir/9frCvd