اقتصاد

نبود نگاه آمایشی و مهندسی مانع رقابت پذیر کردن تولید است

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: یکی از موانعی که بر سر راه تحقق اقدامات دولت در طول برنامه ی ششم توسعه،نبود سرمایه گذاری است. دولت برای سرمایه گذاریهای خود می بایست از مردم کمک بگیرد و تنها به منابع خود تکیه نکند.
عسگر اولادی در برنامه "سوال" مهم ترین مانع داخلی برای رقابت پذیر کردن تولید را نبود نگاه آمایشی و مهندسی معرفی کرد و افزودنظام تولید کشور ما باید تنظیم و مهندسی شود و به عبارتی باید تعیین کنیم که در هر استان کشورمان به چه چیزهایی نیاز داریم؟و اینکه چگونه برای رفع آن نیازها واحدهای تولیدی را تشویق کنیم؟اما از لحاظ خارجی بررسی کردن این موضوع این است که ما می توانیم همه چیز را تولید کرده به اندازه ی مصرفمان برداشته و مازاد آن را صادر کنیم.

وی تدارک نگاه مهندسی و آمایشی را جزء وظایف وزارت صنعت،معدن و تجارت دانسته و خاطر نشان کرداین وزارت باید تعیین کند که تولید ما در سراسر کشور چه چیز باشد؟چگونه باشد؟و چه کسی باید مدیریت تولید را بر عهده بگیرد؟لذا این مسئله برای نظام تولید بسیار حائز اهمیت است.

ریاست اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به اینکه موضوع دوم بخش تولید ما تأمین منابع تولید می باشد افزوددر تمام دنیا رسم بر این است که معمولا بین %۲۰_%۴۰ سرمایه گذاری برای هر رشته ی تولیدی توسط خود صاحبان صنایع تأمین می گردد و نیز بین %۵۰_%۶۰ از سیستم بانکی برای این امر استفاده می شود.

وی در این باره تصریح کردسیستم بانکی در کشور ما طی سالهای اخیر به دلیل مراوده با دولت تمام امکانات خود را در اختیار واحدها و شرکتهای دولتی گذاشت در حالی که شرکتهای دولتی توان باز پس گیری مطالبات خود از دولت را ندارند و در مقابل نمی توانند بدهی های خود را به بانکها بپردازند.

وی یکی از موانع مهم بر سر راه تحقق اقدامات دولت در طول برنامه ی ششم توسعه را نبود سرمایه گذاری دانست و افزوددولت برای سرمایه گذاری های خود می بایست از مردم کمک بگیرد و تنها به منابع خود در این رابطه تکیه نکند..

https://shoma-weekly.ir/PzXHKB