اندیشه

نامه نگاری های متعدد به رهبری به تقلید از معاویه است

نامه نگاری های متعدد به رهبری، به تقلید از همان تبلیغات منفی معاویه علیه امیرالمومنین است.
حجت الاسلام خسروپناه، رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران تاکید کرد بر اینکه اگر اکنون اساتید سکولار هم از تحول علوم انسانی صحبت می کنند همه از برکات ولایت ولی فقیه بر این نظام اسلامی است.
وی با بیان اینکه مباحث ولایت فقیه شامل سه بحث نظری، حقوقی و مصداقی است گفت : هر کدام از این موارد  به تبین چرایی و چگونگی ولایت فقیه در فلسفه سیاسی،  قانون اساسی و بیان نمونه مصداقی در سیره امام و رهبری می پردازد.
وی در خصوص بحث حقوقی ولایت فقیه گفت:در اصل 110 قانون اساسی اختیارات ولی فقیه به صورت فرمانده کل قوا،تعیین رئیس قوه قضایه ،حل اختلاف قوا و .. آمده است که در اصل 57 از این اصول تعبیر به مطلقه کرده است.
وی در تبیین ایراد وارده به اختیارات ولایت فقیه گفت: اشکالی که در این مورد وارد است این است که رهبری با اختیارات بسیاری که دارد ممکن است دچار استبداد شود پس از اختیارات او کم کرده  و به شخص دیگری مانند رییس جمهور دهیم اما با مقایسه وظایف رهبری با رئیس جمهور سایر  کشور ها همانند آمریکا در می یابیم که رئیس جمهور هم اختیارات  بسیاری دارد حتی اگر به انتخاب مردم باشد. درست است که اختیارات زیاد استبداد می آورد اما وجه تمایز ولی فقیه با سایرین این است که ما بر ولایت فقیه دو نوع نظارت داریم یک نظارت مجلس خبرگان و دیگری تقوای درونی ولی است که بنابرنظریه سیاسی اسلام نظارت درونی و بیرونی براختیارات ولی فقیه انجام می شود که در دیگر نظام ها این دو نوع  نظارت وجود ندارد.
 خسروپناه همچنین بیان داشت:کسی که زمامدار است چاره ای ندارد باید اختیارات اداره کشور را داشته باشد و برای اینکه به استبداد کشیده نشود باید نظارت درونی و بیرونی داشته باشد.نظام اسلامی می گوید  آن مقداری که بر روی نظارت بیرونی کار می کنید روی نظارت درونی هم کار کنید ولی در نظام دموکراتیک فقط به نظارت بیرونی توجه دارند.
وی افزود:بنابر قانون اساسی، نظارت وظیفه مجلس خبرگان است که در این خصوص شبهاتی بر عملکرد خبرگان رهبری وارد است. ولی فقیه انتخابی نیست بلکه انتصابی است و برای توده مردم  شناخت برتر ولی فقیه کار دشواری است و برای اینکه در هر زمان تشخیص ولی فقیه ممکن باشد قانون، مجلس خبرگان را  برای این انتصاب مشخص کرد.
وی افزود:بعضی ها  مطالب رهبری را خوب متوجه نمی شوند و در همین دو سه ماه اخیر بیشترین حمله ها را به رهبری کرده اند،شیوه معاویه هم همین بود.این نامه نگاری های متعدد به رهبری، به تقلید از همان تبلیغات منفی معاویه علیه امیرالمومنین(علیه السلام)است که دستور داده بود در هر سخنرانی علی(علیه السلام) را لعن کنید. خسروپناه بیان داشت:این ایرادات و دور بودن رهبری از جامعه در حالی مطرح می شود که این رهبری بود که نهضت توزیع علم و جنبش نرم افزاری ،مهندسی فرهنگی،تهاجم و ناتوی فرهنگی،پژوهش و تحقیق در زمینه سلول های بنیادین،بحث نانوتکنولوژی و بحث تحول علوم انسانی را مطرح کردند.4سال پیش بحث تحول علوم انسانی می شود اما حالا اساتید سکولار هم از تحول صحبت می کنند، این فضا را رهبری ایجاد کرد.چرا دشمن دانشمندان هسته ای را ترور می کند؟چون در حال پیشروی در عرصه هسته ای  هستیم.
حضرت امام در این خصوص فرمودند: هروقت دیدید دشمن حمله می کند بدانید کار شما درست است و هر وقت از کار شما تعریف کردند بدانید که کار شما اشکال دارد.

https://shoma-weekly.ir/kuDfqU