اقتصاد

ناترازی بودجه و نظام بانکی؛ دلایل رشد تورم

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اسلامی ناترازی بودجه و نظام بانکی را مولفه‌های تولید تورم در اقتصاد کشور برشمرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دو عامل ناترازی بودجه و ناترازی نظام بانک مولفه‌های تولید تورم در اقتصاد کشور هستند که اگر برای آن‌ها دولت اصلاحات لازم را انجام ندهد در بازه زمانی میان مدت و بلند مدت دچار چالش‌های ارزی می‌شویم، ادامه داد: قرار است با هماهنگی بخش‌های مختلف که بانک مرکزی یکی از مجموعه‌های مرتبط با دولت در این حوزه محسوب می‌شود موضوعات مختلف را پیگیری کنیم تا با اصلاح امور، نتایج این ناترازی‌ها اثر منفی در حوزه کاهش ارزش پول ملی نداشته باشد.

وی همچنین گفت: گزارش بانک مرکزی حاکی از این است که منابع ارزی کشور در مقایسه با سال گذشته افزایش پیدا کرده است. این منابع ناشی از صادرات نفتی و غیر نفتی است. بخشی از منابعی که قبلا در اختیار موضوع ارز ترجیحی گذاشته بودیم هم در چرخه جریان تعرفه ارزی دولت قرار می‌گیرد و عملا بازار از تعادل منطقی تری نسبت به گذشته برخوردار می‌شود. ضمن اینکه میزان منابع مورد نیاز، بر اساس سیاست‌های ارز ترجیحی باعث شده حدود ۴۰ درصد از مصارف سال گذشته کم شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه براساس گزارش بانک مرکزی در زمینه عرضه ارز و همچنین موضوعات مرتبط با حوزه مصارف و بازار آن نگرانی نداریم، عنوان کرد: بازار ارز به واسطه تقاضای کاذب و ایجاد هیجانات دچار التهاب شده و بر اساس رویکردهای ارائه شده قابل مدیریت است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: نبود نرخ بازار توافقی برای حواله‌ها در زمینه عملکرد صادرکنندگان خرد و صادرات محصولات کشاورزی و صنایع دستی ایجاد مشکل کرده است. بخش زیادی از گزارش‌ها و مشکلاتی که اتاق بازرگانی و کمیسیون صادرات اتاق ایران مطرح کردند عملا با راهکارهای بانک مرکزی امکان اصلاح ندارد، ولی با راهکارهایی که در توافق با دولت و مجموعه تخصصی بخش خصوصی داریم اصلاحات را انجام می‌دهیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: جمع بندی ما این بود که بتوانیم آنچه را که در حوزه تصمیمات ساختاری دولت است مانند تصمیم در خصوص نرخ نیمایی و نقش کمیته مداخلات ارزی در بخش بازار غیررسمی و اتخاذ سیاست‌هایی که بتوانند دغدغه مردم در موضوعات ارزی را برطرف کنند، برعهده بانک مرکزی بگذاریم.

https://shoma-weekly.ir/ihohUE