شهرستانها

می توان با ظرفیت‌های عظیم منطقه‌ای بیکاری را به صفر رساند

در جریان اقدام برای رفع مشکلات اقتصادی استان، مدیران اعلام کردند که تفاهم‌نامه 75 هزار میلیارد تومانی نوشته شده و سرمایه‌گذار جذب شده است، ولی متأسفانه تاکنون ما شاهد اثر محسوسی از این سرمایه‌گذاری نبوده‌ایم. بالاخره وقتی سرمایه‌گذاریانجام می‌شود، اثر خود را در اشتغال استان کرمان باید نشان بدهد و درصدی از بیکاران این استان مشغول به کار بشوند، ولی آمار را که نگاه می‌کنیم می‌بینیم که هیچ اتفاقی نیفتاده است.
احمدعلی مقدم با بیان اینکه شنیده شده که در یکی دو سال گذشته بیش از هزاران میلیارد تومان پول از استان خارج شده است و به استانهای همجوار یا خارج از کشور هدایت شده است، افزود: چرا باید چنین اتفاقی رخ دهد؟ چه کسی باید جلوی این کار را بگیرد، آیا ما برای نگهداری سرمایهها در استان برنامهریزی و سیاستگذاری کردهایم، اگر کردهایم چرا این سرمایهها دارد از استان خارج میشود؟ چرا نسبت به این قضیه حساسیت وجود ندارد؟

احمدعلی مقدم، دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار هفتهنامه «شما»، با اشاره به مشکلات اقتصادی استان کرمان گفت: در جریان اقدام برای رفع مشکلات اقتصادی استان، مدیران اعلام کردند که تفاهمنامه 75 هزار میلیارد تومانی نوشته شده و سرمایهگذار جذب شده است، ولی متأسفانه تاکنون ما شاهد اثر محسوسی از این سرمایهگذاری نبودهایم. بالاخره وقتی سرمایهگذاریانجام میشود، اثر خود را در اشتغال استان کرمان باید نشان بدهد و درصدی از بیکاران این استان مشغول به کار بشوند، ولی آمار را که نگاه میکنیم میبینیم که هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وی با انتقاد از مدیران اجرایی استان کرمان گفت: معاون استاندار اعلام میکند که یکی از مشکلات اصلی ما، بوروکراسی اداری است. باید پرسید که این بوروکراسی اداری را چه کسی باید رفع کند؟ مگر غیر از این است که بالاترین مقام اجرایی استان باید این کار را انجام دهد؟

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان کرمان، این استان را به جدول مندلیف تشبیه کرد و اظهار داشت: استان کرمان غنیترین استان است و بیشترین ذخایر معدنی در آن وجود دارد. معادن بسیار زیادی از جمله معدن ذغال سنگ، مس و کرومیک، سرب، روی، سنگهای تزیینی و ساختمانی وجود دارد. 6 میلیون هکتار از زمینهای استان کرمان، کویر و بیابان است؛ اما بقیه زمینها اینگونه نیستند و میشود آنها را به کار گرفت. ولی آیا در همین 6 میلیون هکتاری که کویر است، هیچ کاری نمیتوان انجام داد؟ چه بسا در زیر خاک همین بیابانها، گنجهایی پنهان باشد.

مقدم به ظرفیتهای استان کرمان اشاره کرد و گفت: فرش دستباف کرمان معروف است و 113 شرکت تعاونی فرش دستباف در استان وجود دارد؛ ولی متأسفانه توجه آنچنانی به این صنعت نمیشود. در معادن هم به همین طریق؛ در حال حاضر، بیش از 15 معدن ذغال سنگ داریم، 2 معدن سنگ آهن، 3 معدن مس، 4 معدن کرومیت، یک معدن منگنز، 46 استخراج سنگ و شن و ماسه، 23 معدن سنگهای تزیینی و قیمتی، 3 معدن آهن، 5 معدن خاک نسوز و بسیاری از معادن دیگر که استان کرمان را به بهشت معادن ایران تبدیل کرده است. بیش از 8 میلیارد و نیم تن ذخایر معدنی در این استان وجود دارد.

وی با اشاره به مشکل کم آبی استان و ایجاد مانع بر سر راه توسعه این استان گفت: با توجه به همین مقدار آب کمی که داریم، جیرفت را بوستان ایران میدانند؛ خب نسبت به محصولات این شهر چه تدبیری اندیشیدهایم؟ میتوان کارخانههای مختلفی در جوار این شهر احداث نمود تا بتوانند تولیداتی که صورت میگیرد را خودشان بستهبندی کنند و به بازار ارائه کنند و بسیاری از اقدامات دیگر که میتوان انجام داد. متأسفانه هیچکدام از این کارها صورت نگرفته است. در واقع اقدامات زیادی وجود دارد که میتوان انجام داد و با توجه به ظرفیت عظیمی که در استان وجود دارد، موضوع بیکاری را به صفر رساند.

مقدم با بیان اینکه شنیده شده که در یکی دو سال گذشته بیش از هزاران میلیارد تومان پول از استان خارج شده است و به استانهای همجوار یا خارج از کشور هدایت شده است، افزود: چرا باید چنین اتفاقی رخ دهد؟ چه کسی باید جلوی این کار را بگیرد، آیا ما برای نگهداری سرمایهها در استان برنامهریزی و سیاستگذاری کردهایم، اگر کردهایم چرا این سرمایهها دارد از استان خارج میشود؟ چرا نسبت به این قضیه حساسیت وجود ندارد؟

https://shoma-weekly.ir/CURr3F