اقتصاد

میوه در مسیر چای و برنج

دولت باید از تولیدات داخلی حمایت کند و با تشکیل تعاونی برای حل مشکلات کشاورزان تلاش کند. وزرای صنعت،معدن و تجارت و جهادکشاورزی و به طورکلی دولت باید با برنامه ریزی صحیح جلوی واردات نابجای محصولاتی که در داخل تولید شده و موجود است را بگیرد.اگر مسئولان برنامه ریزی و دقت لازم را نداشته باشند عاقبت میوه هم مثل برنج، چغندر و شکر که در دوره هایی به علت واردات بی اندازه تولیدات داخلی را با شکست مواجه کرد
هدایت الله میر مرادزهی- برای خروج از اقتصاد تک محصولی باید از تولیدات داخلی حمایت کنیم و منفعت فرد نباید بر منافع کل کشور ارجحیت یابد. آنچه که از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته ومجلس و دولت هم برآن اهتمام دارند، تکیه بر محصولات و تولیدات داخلی است. با توجه به ظرفیت ها و پتانسیلی که در داخل کشور وجود دارد اکثر محصولات کشاورزی از جمله برنج،میوه،سبزی وصیفی جات با کیفیت و قیمت مناسب در داخل کشور تولید می شود.

اما در حالی که مقام معظم رهبری،مجلس و دولت بر حمایت از تولیدات داخلی و خروج از اقتصاد تک بعدی تاکید دارند، بازهم محصولاتی که در داخل به اندازه کافی موجود است از کشورهای دیگر وارد میشود. به عنوان نمونه واردات میوههایی که در داخل کشور تولید می شوند، غلط است و با توجه به اینکه محصولات کشاورزی به اندازه کافی در کشور تولید میشوند وزارت جهادکشاورزی باید جلوی واردات میوه و دیگر محصولات کشاورزی همچون برنج را بگیرد.

دولت باید از تولیدات داخلی حمایت کند و با تشکیل تعاونی برای حل مشکلات کشاورزان تلاش کند. وزرای صنعت،معدن و تجارت و جهادکشاورزی و به طورکلی دولت باید با برنامه ریزی صحیح جلوی واردات نابجای محصولاتی که در داخل تولید شده و موجود است را بگیرد.اگر مسئولان برنامه ریزی و دقت لازم را نداشته باشند عاقبت میوه هم مثل برنج، چغندر و شکر که در دوره هایی به علت واردات بی اندازه تولیدات داخلی را با شکست مواجه کرد، می شود. عده ای از دلال و
واسطه
ها هستند که با قیمت های کمترمیوههای باکیفیت های نازل را وارد کشور می کنند؛ در حالی که میوه و سایر محصولات کشاورزی در داخل کشور به اندازه تولید می شود. حداقل انتظار کشاورزان از مجموعه دولت به ویژه وزارت جهادکشاورزی این است که از آنها حمایت کرده و اجناس و تولیدات آنها که با هزینه های بسیار تولید شده را با قیمت مناسب خریداری کنند. همچنین برندسازی برای محصولات کشاورزی از جمله زعفران و برنج ضروری است. در حال حاضر جایگاه ایران از نظر تولید محصولات کشاورزی در عرصه بین المللی مناسب نیست،در حالی که ما می توانیم حرف های بسیاری برای گفتن داشته باشیم. گام دیگر تلاش برای ارتقای جایگاه ایران از لحاظ تولید و صادرات محصولات کشاورزی است؛ در حال حاضر به علت نبود برنامه ریزی از نظر کیفیت و بسته بندی کشورهای دیگر از ما جلوترند.

https://shoma-weekly.ir/x0s7vV