ورزش

میلیاردرهای فوتبال باید «مالیات» بدهند

این عین بی قانونی است که باشگاه از بیت‌المال به این بازیکنان پولهای میلیاردی بدهد و وقتی نوبت به پرداخت مالیات رسید بازیکنان با زرنگی این مبلغ را به گردن باشگاه بیندازند!
مهدی یکتا - طبق قوانین فیفا بازیکنان حرفه‌ای فوتبال موظفند بخشی از قرارداد خود را به عنوان مالیات پرداخت کنند که برخی اوقات این مبلغ شامل 52 درصد از کل قرارداد هم می‌شود!
تعجب نکنید، به زرق و برق کریستین رونالدو، لیونل مسی، وین رونی و... هم توجه نکنید قانون برای همه یکی است و حتی لیونل مسی ستاره محبوب بارسلونا نیز نمی‌تواند از مالیات قرارداد سالیانه 14 میلیون یورویی خود با تیمش فرار کند! به عبارت بهتر فیفا بازیکنان حرفه‌ای فوتبال را ملزم به پرداخت مالیات خود کرده و گریزی از آن نیست! در اروپا به دروغ و با قراردادهای زیرمیزی و با «سقف کاذب» نمی‌شود مالیات را دور زد و این مبلغ را کاهش داد!
بعد از رقابتهای المپیک 2012 لندن خیلی از بازیکنان فوتبال شاکی بودند و از توجه بیش از حد به ورزشکاران غیرفوتبالی و چماق کردن مدال‌های آنان بر سر فوتبالیست‌ها نالیدند! حتی کار به تحریم رسانه‌ها و بایکوت خبری متقابل از سوی خبرنگاران ایرانی کشیده شد.
این در حالی است که فوتبال بر خلاف سایر رشته‌ها یک ورزش تجملاتی است. اگر چه در گذشته‌ای نه چندان دور ورزش‌هایی چون تنیس، گلف و اسب سواری در کشورمان رشته‌های اشرافی و تجملاتی به شمار می‌رفتند اما در شرایط کنونی و با وجود ناآگاهی مدیران غیرفوتبالی، فوتبالیستها قراردادهای میلیاردی می‌بندند و خرج خود را از سایر رشته‌ها و حتی مردم عادی سوا کرده‌اند!
روزگاری فوتبالیستها صبح تا عصر مسافرکشی می‌کردند و غروب سرتمرین تیم خود یا حتی تیم ملی حاضر می‌شدند و خبری هم از پولهای آنچنانی نبود. آن روزها نوجوانان و کودکان با پای برهنه در کوچه و خیابان به دنبال توپ پلاستیکی می‌دویدند و امروز مدارس فوتبال شیک با نوجوانان و کودکان بی استعدادی که پیراهن لیونل مسی و رونالدو را بر تن دارند و کفش‌های گران قیمت می‌پوشند، مشاهده می‌شوند که نه قرار است فوتبالیست شوند و نه هیکل و قواره‌شان به ورزشکار می‌خورد!
امروز همه فربه شده اند، از این بچه‌های چاق مدرسه فوتبال بگیرید تا بازیکنان بی هنری که از فوتبال حرفه‌ای، فقط قراردادهای گران قیمت آن را یدک می‌کشند و به قول مرحوم حجازی: شماره پیراهن خارجی را!
در چنین شرایطی بارها شنیده و دیده‌ایم برخی فوتبالیستها به جای پرداخت مالیات خود، آن را بر گردن باشگاه می‌اندازند و عجبا که اغلب مدیران ایرانی هم زیر بار این خواسته نابجا می‌روند! با این روش دولت از دو طریق ضرر می‌کند، هم پول کلان و مفتی را به بازیکن داده و هم مالیاتش را هم پرداخت کرده است!
این در حالی است که در دنیای فوتبال هیچ فوتبالیستی ولو در حد و اندازه‌های کریستین رونالدو و لیونل مسی حق ندارد پرداخت مالیات خود را بر عهده باشگاه بیندازد. این عین بی قانونی است که باشگاه از بیت‌المال به این بازیکنان پولهای میلیاردی بدهد و وقتی نوبت به پرداخت مالیات رسید بازیکنان با زرنگی این مبلغ را به گردن باشگاه بیندازند!
با این دست نوشته انتظار نداریم که از فردا فوتبالیستهای ایرانی مالیات خود را پرداخت کنند اما لااقل به آنها یادآوری کردیم در دنیای حرفه‌ای فوتبال از این خبرها نیست!

https://shoma-weekly.ir/dN0Z9N