زنان

میزبان دختر آفتاب

قم بعد از آنکه میزبان دختر آفتاب برای همیشه شد، از برکت وجود ایشان برکت یافت از جمله این آثار و برکات می‌توان به توجه مردم قم به بقاع متبرک امامزادگان، قرار‌گرفتن این شهر در زمره شهرهایی که مهد پرورش علمای دینی هستند و مرکزی برای حرکات تاریخ ساز که از جمله آن‌ها انقلاب اسلامی است، اشاره کرد.
وجیهه غلام پور- از مدینه که به راه افتاد، میدانست مسیر پرفراز و نشیبی را برای دیدار برادر و امام زمانش باید طی کند؛ اما باز با این حال و با درک عمیقی که از رسالت خود داشت در این مسیر قدم گذاشت؛ بنابراین حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیه) با بصیرتی ویژه و شناخت وظیفه اصلی خود هجرت را بر اسکان در موطن خود ترجیح داد. مطالعه سیر حرکت و اهداف این مهاجرت ضمیر ناخودآگاه هر مخاطبی را بهسمت هجرت تاریخساز حضرت زینب کبرا (سلام الله علیه) میاندازد؛ اما در این بین، وجوه اشتراک بسیاری میتوان برای این مهاجرتها قائل شد از جمله آنکه در هر دو مورد مهاجرت، اجبار سیاسی عامل اصلی رجعت به حساب میآمد و هدف اولیه و مستتر در هجرت این دو بانوی بزرگوار در حقیقت صیانت از امام و ولی زمان و حفظ ارزشهای آنها است.

اما شاید یکی از نکات جالب و مکتوم این سفر بدون بازگشت حضرت معصومه(سلام الله علیه)، همراهی زنانی از خاندان اهل بیت در معیت ایشان و برخی از برادران حضرت رضا(علیه السلام) است که بهدلیل بعد تبلیغی دین مسیری متفاوت از مسیری که امام را عباسیان به اجبار به خراسان بردند انتخاب کرده و عازم سفر میشوند و در منازل گوناگون باوجود جو اختناق و خفقان حکومت آل عباس درست مثل عمه بزرگوارشان حضرت زینب(سلام الله علیه) به تبیین مقام امامت امام هشتم که عصر ایشان توأم با تردیدهای گوناگون پیرامون مسئله امامت و امتداد آن بود، میپردازند و شاید همین عامل است که سبب میشود وقتی به ساوه میرسند عدهای از آنها که با شیعیان در خصومت جدی بودند، بر کاروان حضرت یورش برده و عدهای از اهل کاروان را از میان برمیدارند و در همان ساوه است که طبق نوشته استاد محقق شیخ جعفر مرتضی عاملی در کتاب حیاه الامام الرضا (علیه السلام)، آن حضرت را نیز مسموم نمودند. حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیه) بر اثر مسمومیت و شدت غم و اندوه در این شهر بیمار شد و بهدلیل وخامت حال و قطعاً مسلطشدن این قضیه که زمان مرگشان نزدیک است، باز با دیدی بصیرتمندانه قم را بهعنوان مدفن ابدی خود انتخاب میکنند و پیرو همین امر است که به همسفران خود میفرمایند: مرا به شهر قم ببرید؛ زیرا از پدرم شنیدم که میفرمود: شهر قم مرکز شیعیان ماست. با این تفاصیل و طبق همین دلیل بیان شده، حضرت معصومه(سلام الله علیه) در 23 ربیع الاول سال 201 هجری قمری به شهر قم وارد شده و مورد استقبال عده زیادی از مردم مشتاق و شیفته اهل بیت علیهم السلام قرار میگیرند و هفده روز بعد از اقامت در منزل موسی بن خزرج که به «بیت النور» شهرت پیدا کرد، رحلت میکنند. در حقیقت، دید سیاسی و دینی دختر امامت سبب شد تا علاوهبر آنکه مرکز توجه از آل عباس به سمت آل الله جلب شود به نوعی حتی افراد و سرزمینهایی که توفیق تشرف این حضرت و امام را نیافتند، بیدار و آگاه شوند و علاوه بر آن قم را مرکز تشیع برای تمام قرون و اعصار قرار داد. سرزمین قم بعد از آنکه میزبان دختر آفتاب برای همیشه شد، از برکت وجود ایشان برکت یافت از جمله این آثار و برکات میتوان به توجه مردم قم به بقاع متبرک امامزادگان، قرارگرفتن این شهر در زمره شهرهایی که مهد پرورش علمای دینی هستند و مرکزی برای حرکات تاریخ ساز که از جمله آنها انقلاب اسلامی است، اشاره کرد. بههررو، بصیرت و دید جهان شمول حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیه) علاوه بر برکت به سرزمین قم و اهالی آن باعث برکت برای ایران اسلامی و به ویژه زنان این سرزمین برای همیشه در تاریخ تشیع شد.

* کارشناس علوم دینی

https://shoma-weekly.ir/Q8MSAm