اقتصاد

میراثی پر دردسر برای دولت یازدهم

دولت دهم اگرچه در روزهای نخست وعده خانه دار کردن ایرانیان را داد ولی در روزهای پایانی عمرش حتی نتوانست مسکن مهر متقاضیان را به صورت آماده و کامل به آنها تحویل دهد و میراثی پر دردسر و پیچیده برای دولت یازدهم به جا گذاست میراثی که همین چند وقت پیش وزیر راه شهرسازی اعلام کرد: «حداقل پنج دولت با معضل مسکن مهر درگیر خواهند بود.»
به سامان رساندن پروژه های مسکن مهر امروز به یکی از دغدغه های اصلی و مهم آخوندی؛ وزیر راه و شهرسازی تبدیل شده است. زیرا بیش از یک میلیون خانوار در انتظار تحویل واحدهای خود هستند تا هر چه زودتر با اجاره نشینی خداحافظی کنند. و این در حالی است که دولت این طرح را به دلایل مختلف و به ویژه تورم زا بودنش به صورت کامل متوقف کرده است.

دولت دهم اگرچه در روزهای نخست وعده خانه دار کردن ایرانیان را داد ولی در روزهای پایانی عمرش حتی نتوانست مسکن مهر متقاضیان را به صورت آماده و کامل به آنها تحویل دهد و میراثی پر دردسر و پیچیده برای دولت یازدهم به جا گذاست میراثی که همین چند وقت پیش وزیر راه شهرسازی اعلام کرد: «حداقل پنج دولت با معضل مسکن مهر درگیر خواهند بود.»

شهر جدید پرند تنها نمونه ای از خرواری است که دولت دهم برای دولتهای بعدی خود با یادگار گذاشته است. این شهر به عنوان بزرگترین سایت مسکن مهر که برنامه ساخت 95 هزار و 300 واحد در آن دیده شده است، به شدت با مشکل تامین خدمات زیربنایی و روبنایی روبرو است و وزارت نیرو هم بارها اعلام کرده که بودجه کافی برای تامین زیرساختها را ندارد.گرچه دولت دهم سعی کرد با تخصیص اعتباراتی از چند منبع، این هزینهها را جبران کند، اما بازهم حجم بالای کار وزارت نیرو در شهرهای جدید نتوانست همپای ساخت مسکن، پیش برود و در نهایت تحویل واحدهای مسکن مهر به تعویق افتاد.

شهر جدید پرند یا تلی از خاک و خاکروبه

در حال حاضر در شهر جدید پرند که قرار بود در پایان وزارت علی نیکزاد به عنوان یک شهر امروزی دارای امکانات حمل و نقل مناسب و بازارهایی برای تامین نیازهای مردم باشد، تنها تلی از خاک با ساختمانهای نیمه کاره است که متقاضیان را در هنگام بازدید از سایتهای مسکن مهر متعجب میکند.در واقع قول وزیر راه و شهرسازی دولت دهم مبنی بر تامین مترو پرند به جایی نرسید و تنها ریل گذاری بخشی از مسیر که از پرند تا فرودگاه امام خمینی بود به اتمام رسید و هنوز اقدامات خاصی در مابقی مسیر انجام نشده است. این در حالی است که نیکزاد قرار بود در خردادماه سال گذشته مترو پرند را افتتاح کند و مترو هشتگرد را هم در نیمه اول امسال به اتمام برساند.

بر اساس این گزارش تاکنون 25 هزار واحد در شهرجدید پرند واگذار شده است که تقریبا محوطه سازی تمامی این واحدها به اتمام نرسیده و مردم از زمینهای خاکی برای رسیدن به واحدهای خود میگذرند و به دلیل نبود حمل و نقل مناسب با شرایط سختی به محل کار خود در تهران میروند.گزارشها حاکی از این است که ساخت و ساز واحدها که در دو سال اخیر با شتاب انجام میشد هم از اسفندماه سال گذشته به حالت نیمه تعطیل درآمده و پیمانکاران و انبوه سازان حاضر به ساخت مسکن با نرخهای تعیین شده از سوی دولت نیستند.

پیمانکارانی که دیگر رغبت به کار ندارند

آنها معتقدند که افزایش نرخ مصالح ساختمانی در سال گذشته، هزینههای ساخت مسکن مهر را هم افزایش داده بنابراین دولت باید در نرخ کنونی تجدید نظر کند. بنابراین ساخت و سازهای مسکن مهر در شهرهای جدید اطراف تهران به خصوص پرند و پردیس به حالت نیمه تعطیل درآمده است.ساخت مسکن مهر در شهر جدید پردیس هم تحویل واحدهای مسکن مهر با تاخیر زیادی روبرو است و وضعیت چند هزار واحدی که قرار بود در 6 ماهه ابتدای امسال به پیش خریداران واگذار شود هنوز نامشخص است، ضمن آنکه در سال گذشته برای 80 هزار واحد دیگر هم ثبت نام انجام گرفت که هنوز در مراحل ابتدایی ساخت قرار دارند و پیمانکاران رغبتی برای ساخت از خود نشان نمیدهند.

در حال حاضر از 2 میلیون و 200 هزار واحد مسکن مهر، یک میلیون و 100 هزار واحد باقیمانده است که این واحدها برای اتمام نیاز به 12 تا 15 هزار میلیارد تومان اعتبار دارند در حالی که بانک مرکزی معتقد است اختصاص این خط اعتباری به مسکن مهر موجب تورم میشود و مغایر با سیاستهای بانک مرکزی برای کاهش تورم است.

42 هزار میلیارد تومان هزینه مسکن مهر

مطابق با آمارهای دولت، در حال حاضر از 50 هزار میلیارد تومان خط اعتباری که دولت دهم برای واحدهای مسکن مهر در نظرگرفته بود، 42 هزار میلیارد تومان پرداخت شده است اما به دلیل مشکلات زیربنایی و روبنایی بخش زیادی از واحدهایی که به اتمام رسیده، قابل سکونت نیست و در واقع مردم درحالی اقساط وام را میپردازند که امکان سکونت در واحدها را هم ندارند.

مسکن مهر، واحدهای مسکونی بدون آب، برق و گاز

ازسوی دیگر، وزارت نیرو برای تامین زیرساختهای آب و برق در
پروژه
های مسکن مهر نیاز به 6 هزار میلیارد تومان منابع مالی دارد که به دلیل نبود این منابع، خدمات رسانی به سایتهای مسکن مهر امکان پذیر نیست. بنابراین تا خدمات رسانی آب و برق به واحدها انجام نگیرد، شرکت گاز و مخابرات هم وارد خدمات رسانی نمیشوند، زیرا شرکت گاز معتقد است باید تمام عملیات عمرانی در سایت ها به پایان برسد تا بتوان گازرسانی را آغاز کرد. این موضوع موجب شده که روسازی و محوطه سازی سایت ها هم انجام نشود و در واقع بخشی از مسکن مهر که به افتتاح رسیده با زمین های خاکی و شرایط نامناسب روبرو است.

در عین حال، هزینه ساخت مدرسه و مکانهای عمومیمانند پارک و یا درمانگاه برای پروژه های مسکن مهر هم بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که با توجه به کمبود اعتباری که این پروژه ها برای نیازهای اولیه دارند، بعید به نظر میرسد اختصاص این تسهیلات از سوی بانک مرکزی مورد موافقت قرار گیرد.

نیمه تعطیل شدن مسکنی به نام مهر

در واقع در شرایط کنونی پروژه های مسکن مهر به حالت نیمه تعطیل درآمده اند و هرکدام از نهادهای دولتی به بهانه ای ساخت و ساز را ادامه نمیدهند، این در حالی است که یک میلیون و 100 هزار خانوار که بعضی از آنها از حدود 4 سال پیش در مسکن مهر ثبت نام کرده اند، در انتظار تحویل واحدهایشان هستند.

https://shoma-weekly.ir/lz6cgo