ورزش

مگر می‌شود با یک مربی حرفه‌ای قرارداد 3 ماهه بست!

مطمئن باشید از سوی دادگاه بین‌المللی ورزش شکایت ما به دست بائرمن رسیده و او می‌داند که باید تاوان خسارتی که به بسکتبال ایران زده را بدهد. شاید خسارتی که او به ما می‌دهد جبران لطمه‌ای که به بسکتبال ایران زد را ندهد، ولی مطمئن باشید او متوجه خواهد شد که نمی‌تواند رفتار غیراخلاقی داشته باشد و شخصیت تیم ملی ایران را به بازی بگیرد.
علیرضا حاجی میرزا بابا- انتقادها این روزها به تیم ملی بسکتبال زیاداست. تیمی که جوان‌گرایی نسبتاً مناسبی انجام داده ولی با منتقدان زیادی مواجه شده است. این انتقادها برکنار رفتن ناگهانی درک بائرمن از سرمربیگری تیم ملی و آمدن موقت مهران حاتمی به‌جای او و البته نایبقهرمانی ایران در رقابتهای غرب آسیا همراه شد. در همین رابطه گفتوگویی با محمود مشحون رئیس فدراسیون بسکتبال داشتهایم که در ادامه آن را خواهید خواند.

بعد از سوم شدن تیم ملی در جام ملت‌های چین سال گذشته و عدم صعود به المپیک قصد کنار گذاشتن بائر من را داشتید؟

من اصلاً این حرف را نزدم. این گفته یکی از ملیپوشانی بود که امروز جایی در تیم ملی ندارد. من تحت هیچ شرایطی حرفی درباره رفتن بائرمن پس از جامملتها نزدم.ما به دنبال این بودیم که یک مربی قوی هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرد و برای همین با بائرمن صحبت شده بود. ما در رقابتهای چین فرصت زیادی به بائرمن ندادیم و او تنها 2 ماه فرصت داشت تا خواستههای فنی خود را به بازیکنان انتقال دهد. بعد از جام ملتها هم بامطالعه دقیق و با حضور نماینده وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک با بائرمن قرارداد جدیدی را بستیم.

بائرمن از شکایت فدراسیون ایران تعجب کرده بود،؟

این حرف برداشته‌شده از یکی از گفتوگوهای بائرمن با یک سایت خارجی بود. وقتی ما متن مصاحبه بائرمن را خواندیم متوجه شدیم نوع حرفهای ترجمه‌شده با متن مصاحبه مغایرت دارد. برای همین هم اعلام کردم اشتباهی در ترجمه مصاحبه صورت گرفته است. مگر میشود ما با یک مربی حرفهای قراردادی 3 ماهه ببندیم. مطمئن باشید از سوی دادگاه بینالمللی ورزش شکایت ما به دست بائرمن رسیده و او میداند که باید تاوان خسارتی که به بسکتبال ایران زده را بدهد. شاید خسارتی که او به ما میدهد جبران لطمهای که به بسکتبال ایران زد را ندهد، ولی مطمئن باشید او متوجه خواهد شد که نمیتواند رفتار غیراخلاقی داشته باشد و شخصیت تیم ملی ایران را به بازی بگیرد.

به بازیکنانی مثل صمدنیکخواه بهرامی فرصت بازگشت به تیم ملی داده میشود یا نه؟

من هیچوقت رفتاری غیرانسانی نداشتم چون معتقدم انسان نباید ناسپاس و نمک‌نشناس باشد. ما هیچوقت زحماتی که تمامی ملیپوشان برای موفقیت پرچم خوش‌رنگ تیم ملی ایران کشیدند را فراموش نمیکنیم. این موفقیتها به همت عزیزانی مثل صمد نیک‌خواه، مهدی کامرانی و حامد آفاق بوده که خودشان نخواستند در تیم ملی حاضر شوند. من هیچوقت در نحوه انتخاب ملیپوشان و برنامه سازمان تیم ملی ورود و دخالت نکردم. فکرهایی که در سرم بوده را بیان کردم اما اختیار تام به سرمربی دادم. ما با تک‌تک عزیزانی که امروز در تیم ملی حضور ندارند، صحبت کردیم و آن‌ها خودشان حاضر به حضور در تیم ملی نشدند. بعدازاین هم اگر سرمربی آینده تیم ملی چه داخلی و چه خارجی تصمیم گرفت تا بازیکنان قدیمی را به تیم ملی دعوت کند، به‌طور کامل از تصمیم او حمایت میکنیم.

نهایتاً چه زمانی جانشین اصلی بائرمن مشخص میشود؟

هنوز یک ماه از جدایی بائرمن نگذشته و ما تا شهریور 96 زمان زیادی برای انتخاب سرمربی داریم. 6 تا رزومه از مربیان خوب کشورهای مختلف را مطالعه کردیم و در حال بررسی رزومههای دیگر نیز هستیم. در تلاشیم تا کم‌اشتباه‌ترین مربی را انتخاب کنیم و کسی هدایت تیم ملی را بپذیرد که بتواند ما را به اهدافی که داریم، برساند.

علل شکست تیم ملی مقابل لبنان و نایبقهرمانی در مسابقات غرب آسیا چیست؟

علت شکست ما تیم جوانی بود که تنها 5 روز تمرین کرد و مربی که بالای سر آن بود هم 4 روز پیش از رقابتها در تمرینات حضور داشت. تمام اهداف بائرمن دچار تغییر شده بود،. ما 800 هزار دلار هزینه دادیم؛ چون اسامی سرمربی جدید تیم ملی با اسامی که بائرمن معرفی کرده بود، فرق داشت. تا زمانی که وارد بازیها شدیم خیلی هماهنگ نبودیم و بچهها فرصت نداشتند تا با شناخت کافی نسبت به یکدیگر برابر حریفان خود بازی کنند.من باخت به لبنان را قابلقبول نمیدانم. ولی جو و محیط را به‌هم‌ریخته بودند. آنقدر حرف‌وحدیث بعد از رفتن بائرمن مطرح شد که بازیکنان ما بدون تمرکز به مصاف یکایک حریفان خود رفتند. لبنان بازیکن آمریکایی داشت و سعی کردند بیش‌ازحد او و دیگر بازیکنان لبنان را بزرگ کنند. این موضوع در روحیه بازیکنان ما اثرگذار بود و نگذاشت که به قهرمانی برسیم.

در مورد برنامههای آینده فدراسیون بسکتبال کمی توضیح دهید؟

تمام برنامه‌‌ها در حال انجام است و تیم ملی بهتر از قبل هم می‌شود. برای مسابقاتی که در ژاپن داریم، تیمی با ترکیب جوانان، امیدها و بزرگ‌سالان را به این رقابتها اعزام میکنیم. رضایی فرد، کاظمی، کاوه از جوانان، منجی، ابراهیمی، دلیر زهان از امیدها و جمشیدی، مشایخی، ارغوان و فروتن را از بزرگ‌سالان در این رقابتها حضور دارند که همگی آیندههای این بسکتبال هستند.

هدف از دیدارهای دوستانه با ژاپن چه بود؟

همه هدف ما در مسابقات دوستانه با ژاپن این بود که تیم بهترین نتیجه را در آینده بگیرد و بچههای هم انتخاب شدند که زحمت زیادی برای حضور در تیم ملی کشیدند.در یک بازی هم برنده شدیم و در دیگر بازی هم باختیم. اینکه بائرمن پروژهای که خودش تنظیم کرده بود را نیمهکاره رها کرد که نباید باعث شود امیدی به آینده بسکتبال ملی ایران نداشته باشیم. تمامی این بازیکنان مستعد ذره‌ذره خود را جایگزین بزرگانی می‌کنند که زمانی در بسکتبال ایران آقایی می‌کردند.

چه‌کارهایی برای باکیفیت شدن رقابتهای لیگ انجام دادید؟

واقعیت این است که جای مهرام و مهرامها در لیگ برتر بسکتبال ما خالی است اما مسئلهای که داد همه را درآورده بحث اقتصادی و مسائل مالی است. تیمهایی که همیشه بودند و اعتبار بسکتبال ما هستند جای خالیشان در بسکتبال دیده میشود و ما امیدوارم آن‌ها که این روزها به کارهای تیمهای پایه خود مشغول هستند، استطاعت آن را پیدا کنند که در رقابتهای لیگ برتر شرکت کنند. ما تلاش میکنیم تا باسابقه‌ها برگردند و امید است تا رسانه ملی با توجه بیشتر خود اسباب حضور اسپانسرهای بیشتری را در تیمهای بسکتبال ما فراهم کنند و کیفیت مسابقات به طرز عجیبی افزایش پیدا کند. در شرایط کنونی هم در رقابتهای لیگ همه تیمها حداکثر تلاش خود را میکنند تا بهترین نتیجه را بگیرند و برای همین هم هیچ تیمی در لیگ برتر بسکتبال حاشیه امنیت ندارد.

https://shoma-weekly.ir/4ArSMu