شهرستانها

مولفه های اساسی مردم سالاری

مطبوعات و فعالیت سیاسی از اهمیت و جایگاه مهمی در نظامهای سیاسی و دموکراتیک برخوردار هستتند بطوری که مطبوعات را رکن چهارم دموکراسی و همسنگ قوای سه گانه و همچنین تحزب را چرخ دنده دموکراسی می دانند.
نصرت اله حیدری دبیر حزب موتلفه اسلامی استان ایلام گفت: مطبوعات و فعالیت سیاسی از اهمیت و جایگاه مهمی در نظامهای سیاسی و دموکراتیک برخوردار هستتند بطوری که مطبوعات را رکن چهارم دموکراسی و همسنگ قوای سه گانه و همچنین تحزب را چرخ دنده دموکراسی می دانند.

وی افزود: این دو فاکتور از مولفه های اساسی مردم سالاری است وطبیعتا در نظام مردم سالاری دینی ما این دو شاخص اساسی در کنار انتخابات می تواند بعد جمهوریت ما را تقویت کند.

حیدری که خود اخیرا به عنوان هیئت منصفه مطبوعات استان انتخاب شده است، اظهار کرد: البته در بستر فعالیت های مطبوعاتی و سیاسی ممکن است جرائم و تخلفاتی شکل بگیرد. طبیعتا به دلیل ماهیت کارکردی مطبوعات و کار سیاسی که برای احقاق حقوق عامه صورت می گیرد رسیدگی به این جرائم باید به شکل خاص و با رعایت حقوق آنان انجام گیرد. پس در این راستا هیات منصفه با حضور نمایندگان اقشار مختلف تشکیل می گردد.

این فعال سیاسی یادآور شد: هیئت منصفه گروهی از اقشار و صنوف مختلف جامعه است. گروهی به عنوان نماینده افکار عمومی و انتظارات مردمی از دادگستری در رسیدگی به جرایم خاص در دادگاه های کیفری شکل می گیرد.به عبارتی هیئت منصفه برایند افکار عمومی جامعه است.

وی با یادآوری قدمت و اهمیت این هیئت اضافه کرد: در ایران سابقه هیئت منصفه به دوره مشروطه در سال ۱۲۸۷ بر می گرد.در ماده ۷۰ متمم قانون اساسی مشروطه در مورد جرائم مطبوعاتی وسیاسی به هیئت منصفه اشاره شده است.در قانون اساسی جمهوری اسلامی اصل ۱۶۸ اشاره شده است که رسیدگی به جرائم مطبوعاتی علنی و با حضور هیئت منصفه در محاکم دادگستری صورت می گیرد.این اصل به جرایم سیاسی نیر با قانون گذاری مجلس نهم به جرائم سیاسی تسری پیدا کرده است.

حیدری در خاتمه ضمن ابراز امیدواری از عدم تخلف مطبوعاتی در کشور گفت: در همین راستا برای اولین بار در جمهوری اسلامی در سال ۹۶ هیئت منصفه به جرایم سیاسی رسیدگی می کند و برای فعالین مطبوعاتی وجرائم سیاسی امتیازاتی چون هیئت منصفه قائل شده است که امیدوارم این اقدام مهم دستگاه قضاء ونظام بستر ساز تحول وپویایی در جامعه گردیده وبه تقویت مردم سالاری دینی کمک نماید.

https://shoma-weekly.ir/6yznuZ