اقتصاد

موانع دولتی ایستگاه‌های بازدارنده صادرات ایران هستند

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی اظهار داشت: در حوزه صادرات با مشکلات فراوان و موانع مختلفی مواجه هستیم و مسائل بانکی در سطح بین‌المللی هنوز حل‌نشده است.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی اظهار داشت: در حوزه صادرات با مشکلات فراوان و موانع مختلفی مواجه هستیم و مسائل بانکی در سطح بینالمللی هنوز حلنشده است.

اسدالله عسکراولادی در گفتگو با خبرنگار آریا در خصوص اظهارات وزیر صنعت معدن و تجارت مبنی بر عملکرد منفعلانه بخش خصوصی در برخی زمینهها گفت: معتقدم این اظهار آقای وزیر در دو مورد، یکی فعالان بخش معدن و دیگری عملکرد تشکلها صدق میکند.

وی بابیان اینکه تشکلها در اتاق بازرگانی چندان فعال نیستند و حضور آنها در اتاق تنها معطوف به یک جلسه در ماه است افزود: البته متأسفانه توجه چندانی نیز به عقاید و اظهارات تشکلها نمیشود و موضع تشکلها کاملاً انفعالی است که اتاق باید توجه بیشتر به آنها داشته باشد.

عسکراولادی اظهار داشت: همچنین در حوزه معدن بسیاری از فعالان این بخش موضع منفعلانه دارند و به گفته وزیر صنعت، معدن کاران فقط محلی حفرمی کنند و نام آن را معدن میگذارند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، در خصوص فقدان استراتژی و برنامه راه در بخش خصوص بیان داشت: در حوزه صادرات با مشکلات فراوان و موانع مختلفی مواجه هستیم و مسائل بانکی در سطح بینالمللی هنوز حلنشده است، ازاینرو ابتدا باید این مشکلات و موانع حل شوند تا سرمایهگذاران خارجی بتوانند سرمایه خود را وارد بازار ایران کنند.

وی با اشاره به اینکه از سوی دیگر عدم ثبات نرخ ارز دامنگیر صادرکنندگان شده است تصریح کرد: در شرایط فعلی 4 ماه زمان میبرد تا صادرکنندگان پولشان را از طرف مقابل دریافت کنند و این در حالی است که صادرکننده نمیداند پسازاین مدت نرخ ارز چقدر خواهد بود.

عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه تصریح کرد: بنابراین باید در این زمینه نوعی تضمین برای صادرکنندگان وجود داشته باشد تا با اطمینان خاطر بیشتری برای 6 ماه آینده برنامهریزی کنند.

عسکراولادی در ادامه با اشاره به اینکه مهمترین چالش بخش صنعت، معدن و تجارت مشکلات دولتی هستند گفت: مشکلات و موانع دولتی مانند بیمه اجتماعی، ارزشافزوده در اولویت قرار دارند پسازآن مالیات، عوارض شهری و ... قرار دارند که بهعنوان ایستگاههای بازدارنده صادرات ایران محسوب میشوند.

وی تصریح کرد: مشکل دیگر در حوزه صادرات، موضوع تنخواه صادرکنندگان است که باید از طریق بانک مرکزی فراهم شود که به دلیل عدم موجودی کافی بانکها تأمین نمیشود. همه واحدها و صنایع کوچک نیاز به تنخواه و گردش مالی دارند تا بتوانند مواد اولیه موردنیازشان را از خارج وارد کنند.

https://shoma-weekly.ir/FTzR1k