اقتصاد

موانع دولتی ایستگاه های بازدارنده صادرات ایران هستند

در حوزه صادرات با مشکلات فراوان و موانع مختلفی مواجه هستیم ومسائل بانکی در سطح بین المللی هنوزحل نشده است ، از این رو ابتدا باید این مشکلات و موانع حل شوند تا سرمایه گذاران خارجی بتوانند سرمایه خود را وارد بازار ایران کنند
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی اظهار داشت: در حوزه صادرات با مشکلات فراوان و موانع مختلفی مواجه هستیم ومسائل بانکی در سطح بین المللی هنوزحل نشده است.

اسدالله عسگراولادی در گفتگو با خبرنگار آریا در خصوص اظهارات وزیر صنعت معدن و تجارت مبنی بر عملکرد منفعلانه بخش خصوصی در برخی زمینه ها گفت: معتقدم این اظهار آقای وزیر در دو مورد ، یکی فعالان بخش معدن و دیگری عملکرد تشکل ها صدق می کند.

وی با بیان این که تشکل ها در اتاق بازرگانی چندان فعال نیستند و حضور آن ها در اتاق تنها معطوف به یک جلسه در ماه است افزود:البته متاسفانه توجه چندانی نیز به عقاید و اظهارات تشکل ها نمی شود و موضع تشکل ها کاملا انفعالی است که اتاق باید توجه بیشتر به آن ها داشته باشد.

عسگر اولادی اظهار داشت: همچنین در حوزه معدن بسیاری از فعالان این بخش موضع منفعلانه دارند و به گفته وزیر صنعت ، معدن کاران فقط محلی حفرمی کنند و نام آن را معدن می گذارند.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین ، در خصوص فقدان استراتژی و برنامه راه در بخش خصوص بیان داشت: در حوزه صادرات با مشکلات فراوان و موانع مختلفی مواجه هستیم ومسائل بانکی در سطح بین المللی هنوزحل نشده است ، از این رو ابتدا باید این مشکلات و موانع حل شوند تا سرمایه گذاران خارجی بتوانند سرمایه خود را وارد بازار ایران کنند .

وی با اشاره به این که از سوی دیگر عدم ثبات نرخ ارز دامن گیر صادرکنندگان شده است تصریح کرد:در شرایط فعلی 4 ماه زمان می برد تا صادرکنندگان پول شان را از طرف مقابل دریافت کنند و این در حالی است که صادر کننده نمی داند پس از این مدت نرخ ارز چقدر خواهد بود.

عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه تصریح کرد : بنابراین باید در این زمینه نوعی تضمین برای صادرکنندگان وجود داشته باشد تا با اطمینان خاطر بیشتری برای 6 ماه آینده برنامه ریزی کنند.

عسگر اولادی در ادامه با اشاره به اینکه مهمترین چالش بخش صنعت،معدن و تجارت مشکلات دولتی هستند گفت:مشکلات و موانع دولتی مانند بیمه اجتماعی،ارزش افزوده در اولویت قرار دارندو پس از آن مالیات،عوارض شهری و ... قرار دارند که به عنوان ایستگاه های بازدارنده صادرات ایران محسوب می شوند.

وی تصریح کرد: مشکل دیگر در حوزه صادرات ، موضوع تنخواه صادرکنندگان است که باید از طریق بانک مرکزی فراهم شود که به دلیل عدم موجودی کافی بانک ها تامین نمی شود. همه واحد ها و صنایع کوچک نیاز به تنخواه و گردش مالی دارند تا بتوانند مواد اولیه مورد نیازشان را از خارج وارد کنند.

https://shoma-weekly.ir/bDlbPu