شهرستانها

موازی کاری آفت کار فرهنگی در کردستان است

در بحث تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی بیشتر از این‌ها نیاز دارد که کار شود. آسیب‌های زیادی مسائل فرهنگی به‌خصوص مسائل مرزی را تهدید می‌کند. بحث ماهواره در استان جدی است. در سنندج هر بالکنی ۲۰ تا دیش ماهواره دارد. باید فرهنگی باشد که بتوان با این تهاجم مقابله کرد.
طیب سالاروندیان معاون سیاسی دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان کردستان از کاستیهای امور فرهنگی در این استان گلایه دارد و بر لزوم انجام اقدامهای عملی و نه شعاری در این حوزه تأکید میکند.

برای مقابله با تهاجم فرهنگی استان کردستان چه کارهایی انجام شده که از دغدغههای حضرت آقا بوده است؟

همه دستگاههای فرهنگی هرکدام به نوبه خود فعالیت دارند. آموزش و پرورش هم به نوبه خودش، فرهنگ و ارشاد، بسیج سلمان و بسیج فرهنگیان، حوزه کاری من در آموزش و پرورش و دوستان دیگر در حوزه امور تربیتی هست.

بیشتر توضیح بفرمایید.

حوزه بسیج فرهنگیان در این زمینه خوب کار کرده است، همایش، کارگاه، بصیرتافزایی برای کارمندان میگذارند. مثلا برای دانشآموزان هم برنامه خاص خودشان را دارند. بهصورت تخصصی باید از حوزههای خودشون سؤال کرد.

به نظر شما در استان چه کاری باید انجام شود که کردستان قرارگاه فرهنگی مستحکمی در مقابل دشمنان باشد؟

بحث کار فرهنگی متأسفانه در همه استانها همین است که موازی کاری انجام میشود. بالاخره لازم است اما کافی نیست، باید دستگاه خاصی متولی این امر باشد تا بتواند این کار را به نحو احسن انجام دهند؛ وگرنه همه دستگاهها در حد رفع تکلیف یا تا جایی که اعتبار دارند کار انجام میدهند و دیگر بیشتر از آن نمیتوانند، هزینه کنند. مانند دهه ۶۰ و ۷۰ نیست الان کارهای فرهنگی ابزار و هزینه لازم دارد و شرایط و امکانات میخواهد.

وضعیت امکانات دستگاههای فرهنگی به چه صورت است؟

شرایط و امکانات دستگاهها جزئی است، خیلی کافی نیست. در بحث تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی بیشتر از اینها نیاز دارد که کار شود. آسیبهای زیادی مسائل فرهنگی بهخصوص مسائل مرزی را تهدید میکند. بحث ماهواره در استان جدی است. در سنندج هر بالکنی ۲۰ تا دیش ماهواره دارد. باید فرهنگی باشد که بتوان با این تهاجم مقابله کرد. مثلاً صدا و سیمای ما باید آنقدر کشش و توانایی داشته باشد که مردم را جذب خودش کند.

کسانی که در عرصه فرهنگ فعالیت دارند، بهوسیله ابزار و امکانات و تجهیزات باید بنشینند و راهکارها ارائه دهند. بحث آمران به معروف و نهی از منکر، پوشاک و البسه و تولیدات همه اینها باعث تهاجم فرهنگی میشود. موضوع مهم الان بحث تولیدات پوشاک است.
https://shoma-weekly.ir/7KoJTT