شهرستانها

مهران نماد مظلومیت و مقاومت

مهران را دربابید، مهران یک شهر نیست یک تاریخ است. تاریخ مقاومت و پایمردی، تاریخ جانثاری و شهادت، تاریخ جان‌دادن برای اعتلای ایران اسلامی.

نصرت الله حیدری- مهران از جمله شهرهای ایران است که حدیث مظلومیت و پایداری آن در 8 سال دفاع مقدس همچنان مکتوم است. 26 اردیبهشت سال1365 در تاریخ ایلام و مهران روزی تلخ و سخت بود. عراق با اتخاذ استراتژی «دفاع متحرک» از لاک دفاعی خارج شد و در یک جنگ نابرابر «مهران» را به تصرف خود در آورد. نیروهای عراق پیش از آغاز تهاجم به مهران با استفاده از عوامل تاولزا و اعصاب، منطقه را به شدت آلوده و سپس شهر را به تصرف در آوردند. در اثر این حمله تعدادی از هموطنان شهید و حدود 150 نفر مصدوم شدند.

عراق با اشغال مهران اعلام کرد که تنها با عقبنشینی ایران از «فاو» است که حاضر است از آنجا عقب بنشیند؛ البته با فرمان امام مهران در 10 تیر ماه 1365 از لوث متجاوزان آزاد و به آغوش ملت بازگشت. نکته مهم درباره وقایع مهران استفاده عراق از سلاحهای شیمیایی قبل از اشغال مهران است. استفاده مکرر عراق از سلاحهای شیمیایی در حمایت از قدرتهای غربی روی داد و امروز اسناد حمایت آنها از صدام متجاوز برای جهانیان کاملا روشن است.

مهران نماد مظلومیت ملت ایران است. ملتی که در راه دفاع از انقلاب و کشورش با بیرحمانهترین جنایت روبهرو بود و کسی دم برنمیآورد. سکوت مجامع به اصطلاح بینالمللی در برابر جنایات صدام بود که ملت ما را به آنها بی اعتنا ساخت و سرانجام مقاومتها نتیجه داد و ملت ایران جنگ را با افتخار و پیروزی به پایان رساند.امروز مهران استوارتر و سرزندهتر از گذشته قد علم کرده است. امروز مهران به شهری آباد و دروازه ورود به عتبات عالیات تبدیل شد و به نامی آشنا برای زائران حسینی تبدیل شده است.

تبدیل مهران به منطقه آزاد تجاری نویدبخش توسعه و پیشرفت این منطقه و جایگاه آن در مراودات بازرگانی و تجاری با کشورهای همسایه است. در پایان امیدوارم دولت جمهوری اسلامی «مهران را بیش از گذشته دریابد. امروز مهران و ایلام با مشکلاتی چون «ریزگردها» مواجه است که عرصه را بر زندگی برای ساکنان مقاوم و صبور آن تنگ کرده است.

مهران را دربابید، مهران یک شهر نیست یک تاریخ است. تاریخ مقاومت و پایمردی، تاریخ جانثاری و شهادت، تاریخ جاندادن برای اعتلای ایران اسلامی.

رونق مهران یعنی زنده نگهداشتن یاد آن روزها. البته مهران امروز چون نگینی در تاریخ ایران میدرخشد. مأمن راهیان نور و ایستگاه زائران کوی یار است.

*دبیر حزب موتلفه اسلامی استان ایلام
https://shoma-weekly.ir/BVXym2