زنان

مهدهای کودک جایگزین مادر نمی‌شوند

حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) می‌فرمایند: کودک هفت سال تربیت مى شود؛ هفت سال ادب مى‌آموزد؛ و هفت سال به کار گرفته مى شود. ضمن آنکه در این هفت سال نخست نقش تربیتی مادر نقشی غیر قابل انکار است و حضورش در کنار فرزند می‌تواند آینده تربیت او و در سطح وسیع‌تر جامعه را تضمین کند و ورود اطفال به چنین محیط‌هایی آینده فرد و سپس جامعه را به خطر می‌اندازد. بنابراین ابتدا باید در بعد نظارت بر عملکرد این مراکز به ظاهر آموزشی که معمولا با تبلیغات پرزرق و برق به عرصه تربیتی خانواده‌ها وارد می‌شوند، دولت با جدیت هرچه تمام وارد عمل شود و مادر نیز که حالا ناگزیر به پذیرش یک همکار در بحث آموزش و تعلیم برای فرزند خود شده است دقت لازم را در انتخاب مهد کودک مناسب از خود به عمل آورد ضمن اینکه هرگز نباید فراموش کرد که این مراکز جایگزین مادر و نقش سازنده او در تربیت و تعلیم نمی‌شود.
ریحانه اسدی- در یکی از مهدهای کودک پایتخت، صدای موسیقی تمام محوطه را پرکرده است، بچههای قد و نیم قد در حیاط مهدکودک به قول مربی دارند شروع یک صبح شاد را البته با صدای خواننده آن سمت آبی تجربه میکنند.

مدیر مهد روبه مادر کودک میگوید: اینجا مبنا بر زندگی شاد و پرتحرک است، آموزش حرف اول را میزند به همین خاطر است که در برنامههای آموزشی سعی کردهایم برنامههایی مثل آموزش رقص و آموزش زبان فرانسه را بگنجانیم... وضعیت این روزهای برخی مهدهای کودک که بیشتر به شکل خصوصی اداره میشوند به روالی است که گفته شد. در این مهدها تقریبا جایی برای فرهنگ بومی و ملی نیست بچهها در ساعتهایی که از والدین خود جدا هستند در بستری در تضاد با خانه و خانواده به سر میبرند و در نگاه اول بچهها طی یک فرایند زمانی مشخص دچار تعارض فرهنگی میشوند و این تعارض با گذشت زمان و بیپاسخ ماندن بسیاری از ابهامات ایجاد شده دوگانگی فرهنگی را در کودکان ایجاد میکند. این دو گانگیها برای فرزندانی که در خانوادههای مقید به مذهب زندگی میکنند بسیار خطرناک است زیرا معمولا بچهها بین دو راهی رفتار غلط و درست گیر میکنند. به طور مثال این مسئله که چرا مادرم میگوید فلان رفتار بد و ناپسند رضایت خداوند است اما در مهد ما مجاز به انجام آن هستیم، تنها بخشی از هزاران مسئلهای است که کودک در برخورد اول با آن مواجه میشود و روانشناسان معتقدند بچهها در این شرایط دچار بحران تربیت دوگانه و یا به عبارت دقیقتر چند تربیتی میشوند و معمولا به دلیل پاسخگو نبودن والدین به سوی آموزههای جایی میروند که پاسخگوتر است، بنابراین آنها در یک فضای کاملا وارداتی رشد میکنند. نکته مهمی که نباید به سادگی از کنار آن عبور کنیم این است که این مهدها پذیرای کودکان زیر هفت سال ما هستند کودکانی که در سن یادگیری پایه قرار دارند و هر آموزشی ملکه ذهن آنها برای آینده میشود چنانچه حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) میفرمایند: کودک هفت سال تربیت مى شود؛ هفت سال ادب مىآموزد؛ و هفت سال به کار گرفته مى شود. ضمن آنکه در این هفت سال نخست نقش تربیتی مادر نقشی غیر قابل انکار است و حضورش در کنار فرزند میتواند آینده تربیت او و در سطح وسیعتر جامعه را تضمین کند و ورود اطفال به چنین محیطهایی آینده فرد و سپس جامعه را به خطر میاندازد. بنابراین ابتدا باید در بعد نظارت بر عملکرد این مراکز به ظاهر آموزشی که معمولا با تبلیغات پرزرق و برق به عرصه تربیتی خانوادهها وارد میشوند، دولت با جدیت هرچه تمام وارد عمل شود و مادر نیز که حالا ناگزیر به پذیرش یک همکار در بحث آموزش و تعلیم برای فرزند خود شده است دقت لازم را در انتخاب مهد کودک مناسب از خود به عمل آورد ضمن اینکه هرگز نباید فراموش کرد که این مراکز جایگزین مادر و نقش سازنده او در تربیت و تعلیم نمیشود.

*کارشناس علوم تربیتی

https://shoma-weekly.ir/8bQ22m