شهرستانها

مهار اغتشاش ها پایان کار نیست، مسئولان برخی رفتارها را اصلاح کنند

آنچه پیش رو دارید گفتاری است از محمدحسین شفیعی ها عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و دبیر حزب در استان قزوین در تحلیل اغتشاشات اخیر؛

عوامل مختلفی در بروز اغتشاش های اخیر دخیل است یک وجهه آن عملکرد دشمن است که انتظاری جز این نیست چون دشمن از انقلاب اسلامی آسیب سختی دیده و در نتیجه با تمام وجود درصدد ضربه زدن به جمهوری اسلامی است. برای تحقق این توطئه زمینه های داخلی هم وجود دارد چرا که نقشه دشمن زمانی می تواند پاسخ بگیرد که ضعف های داخلی باشد.

ضعف جدی در حوزه فرهنگی داریم و آن هم اینکه نسل جدید و جوان را مطابق با ماهیت جمهوری اسلامی تربیت نکرده ایم که آسیب زیادی به جامعه می زند.

نسل انقلاب کرده به دلیل فهم، درک و حس جنایات نظام شاهنشاهی به درستی علیه آن نظام ظالم و تاریک اندیش قیام کرد وخون داد و به برکت خون شهدا انقلاب به پیروزی رسید ولی نکته ظریفی که در این میان وجود دارد این است که باید برای نسل های جدید این مفاهیم را به مقتضای زمان باز تعریف کنیم.

این مهم را در کنار حیله های دشمن قرار دهید آن گاه در خواهید یافت که هشدارهای رهبری نسبت به شبیخون و تهاجم فرهنگی اشاره به چه خطری بوده ضمن اینکه فضایی که امروز در زمینه ارتباطات داریم با گذشته به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

امروز اینترنت، دنیا را به هم متصل کرده است و جوانان مطالب بسیاری را دریافت می کنند و می بینند و لذا الزاما در این زیرساخت هم باید اقدام می کردیم که به شدت کوتاهی شد و عقب ماندیم البته برخی از دولت ها و جریان های حاکم به این معنا توجه و اعتقادی نداشتند.

امروز فضای مجازی به قلتگاهی برای جوانان و مردم ما تبدیل شده است، امروزه پاسخگویی فرهنگی کار سختی است و آسیب های زیادی متوجه ماست، نسل جدید ادبیات گذشته را بر نمی تابد، در نتیجه طراحی های دشمن به نوعی موثر بوده و این اغتشاش ها که خواست دشمن است را شاهد هستیم.

هر چند تعداد این افراد قلیل است ولی میزان تخریب و آسیب زیاد است، در نتیجه ریشه های نا آرامی ناشی از غفلت فرهنگی در کنارش فشارهای اقتصادی و معیشتی و مشکلات جدی اجتماعی است که در ابعاد مختلف و گوناگون شاهد هستیم، زمینه اغتشاش را فراهم کرده است.

نا آرامی ها؛ طراحی دشمن در بستر عوامل داخلی در خصوص عامل بروز نا آرامی ها زمینه های داخلی وجود داشته ولی طراحی دشمن قطعی است؛ نهادهای امنیتی در تحلیل های خود پیش بینی نا آرامی را داشتند. از این رو عامل اولیه نقشه های دشمن بوده حال اگر موضوعی به نام مهسا امینی مطرح شده، این حادثه بهانه ای شد برای دشمن. از نظر ظاهری با این حادثه این اغتشاشات شروع شد، ولی قطع یقین دشمن به دنبال بهانه این بود که بتواند آشوب به پا کند.

به بیان شیوای رهبری، آمریکا فقط باج گرفتن را بلد است و ادبیات گفتگو را نمی فهمد؛ اگر شرایط مطلوب را هم داشته باشیم باز هم توطئه دشمن را شاهد خواهیم بود، عامل اصلی دست بر نداشتن دشمن به ضربات سخت و سنگینی باز می گردد که از انقلاب اسلامی خورده است.

به بیان دیگر باید گفت که ریشه نا آرامی های اخیر یک بخش به طور طبیعی تدارک و زمینه سازی دشمن است که امری مسبوق به سابقه است چرا که انقلاب اسلامی بساط سلطه گری آنها را برچیده است در نتیجه مدام به دنبال فتنه علیه جمهوری اسلامی بوده، در نتیجه در حوادث اخیر شاهدیم که بدون ابایی به حمایت از آشوب ها و آشوبگران می پردازند.

از سوی دیگر هم بستری که موجب شده این اغتشاش ها و نارضایتی ها شکل گیرد به یک لحاظ داخلی است که چرا که از اوضاع نامناسب معیشتی و اقتصادی که ناشی از غفلت ها و عمل نکردن به مسئولیت ها و وظایف است، شرایطی را به وجود آورده است که موجب شده تا عدم تامین رفاه نسبی را شاهد باشیم.

به نوعی می توان این معنا را بگوئیم که تعداد کثیری از مردم در این اغتشاش حضور ندارند، در عین حال نوعی بی تفاوتی را شاهد هستیم که شایسته نیست، اگر مردم ما را در دفاع جدی و سخت از انقلاب و نظام دچار تزلزل و بی تفاوتی شوند، خطرناک است.

تاثیر جدی ترک فعل مسئولان در مشکلات اگر بخواهیم در تحلیل موسع، این حوادث را بررسی کنیم و ایجاد زمینه های داخلی را مورد مداقه قرار دهیم؛ یک سلسله ترک فعل هایی از سوی مسئولان و کارگزاران صورت گرفته که سبب ایجاد ناراحتی و سرخوردگی میان مردم شده است.

تا کنون هیچ اقدام عملی و جرم انگارانه برای ترک فعل مسئولان صورت نگرفته است، یعنی موردی نداریم که مسئولی به واسطه تعلل و ترک فعل مورد مواخذه قرار گرفته باشد.

در ترک فعل معمول هم هیچ برخوردی صورت نگرفته و ناراحتی مردم هم از همین معناست، فسادی که در ادارات داریم و کارشکنی هایی که در کار مردم می شود؛ عدم روحیه انقلابی مقدم بر ترک فعل است چرا که وقتی انگیزه های انقلابی و روحیه جهادی و انقلابی را کمرنگ کردیم در نتیجه دچار دام دنیا می شویم و آنچه برای ما مهم می شود، منافع مان است.

در کنار همین معنا بحث نفوذ هم بسیار با اهمیت است که مقام معظم رهبری بارها نسبت به آن هشدار دادند چرا که دشمن از شگردهای مختلف استفاده می کند تا اشراف به سیاست ها و تصمیمات دست پیدا کنند و با ترفندهای خاص اولویت ها را جابجا کنند.

آدم های کم مایه و متزلزل برای وطن فروشی اقدام می کنند، اطلاعاتی که دشمن از داخل کشور دارد ناشی از فعالیت افراد نفوذی است لذا این بحث مهمی است که باید مورد پیگیری و اقدام دستگاه های امنیتی قرار گیرد چرا که اگر این موضوع وجود داشته باشد که نشانه های فراوانی وجود دارد؛ باید با این مسئله به طور جدی برخورد شود تا زمینه ایجاد مشکلات و اغتشاش های آینده گرفته شود.

دشمن یقینا از پای نمی نشیند از این رو برای برنامه ریزی بعدی با تدابیر جدیدتر وارد خواهد شد؛ آنها دست بردار نیستند تا زمانی که تقابل فکری استکبار و لیبرالیسم با انقلاب اسلامی وجود دارد، این نقشه ها و مقابله ها وجود خواهد داشت.

این اغتشاش ها که مهار شد ولی قطعا موضوع تمام نخواهد شد بلکه دشمنی دشمن ادامه دارد، باید مسئولان در برخی رفتارها و سیاست های اجرایی که موجب فاصله میان مردم و نظام می شود تغییر رفتار دهند. برای وضعیت اقتصادی مردم تغییرات لازم را انجام دهند تا مردم این تغییر را در کوتاه مدت احساس کنند.

از طرفی روشن بینی و بصیرت افزایی مردم یک امر مهم است که باید با کار فرهنگی در جامعه اجرایی شود چرا که روشن بینی مردم این انقلاب را در برابر حوادث مختلف بیمه کرده است؛ نقشه دشمن پیچیده می شود، اگر آگاهی مردمی به این نسبت افزایش نیابد و بصیرت افزایی رخ ندهد، قطع یقین در نسخه های دیگر توطئه دشمن دچار آسیب می شویم لذا باید آگاهی بخشی در دستور کار باشد که نظام در این زمینه باید خوراک فرهنگی لازم را با جدیت بیشتری دنبال کند.

رسانه ملی منفعل با بودجه هنگفت در بخش رسانه و رسانه ملی دچار ضعف های جدی هستیم، باید سیاست گذاری رسانه ای را تقویت کنیم و مطابق با زمان عمل کنیم امروز دیگر نمی توانیم حیله های چند بعدی که در جنگ ترکیبی ایجاد شده را با روش های گذشته دفع کنیم بلکه لازم است با استفاده از شیوه های علمی و منطقی دروغ های آشکار دشمن را عیان کنیم تا به راحتی مورد پذیرش قرار نگیرد. اگر پیچیدگی توطئه دشمن را مورد توجه قرار ندهیم دچار خسران می شویم. اگر سیاست های رسانه ای هوشمند و به هنگام نداشته باشیم آسیب خطرناک تری متوجه نظام و انقلاب خواهد شد در نتیجه باید در حوزه رسانه به باز سازی ساختار رسانه ملی بپردازیم تا این سازمان با بودجه هنگفت برای مقابله با دشمن به وظیفه خود بخوبی عمل کند.

چرا یک رسانه ای مانند بی بی سی می تواند کار ویرانگری خود را با تاثیر گذاری استمرار دهد ولی صدا وسیما این توان را ندارد. اگر رسانه ملی، رسانه ملی است باید مقابل حرکت های دشمن به خوبی حاضر شود.در حوزه شبکه های اجتماعی نیز باید به تقویت این شبکه ها بپردازد.

از فرصت فعال شدن مردم در شبکه های داخلی باید استفاده کرد و با بهره گیری از تجربه های تلخ و خائنانه دولت روحانی برای تقویت شبکه های داخلی احساس راحتی، امنیت و تسهیل در امور خود را داشته باشند که چنین رویکردی نیازمند سرمایه گذاری دولت است.

ممکن است نگاه دولت در خصوص شبکه های اجتماعی داخلی بر تقویت آنها طی دوره چهار ساله مسئولیت خود باشد که لازم است در فرایند کمتر از چهار سال این شبکه ها در خدمت رسانی به مردم فعال شوند و برای خدمت رسانی شایسته تر وارد شوند.


https://shoma-weekly.ir/rUukal