شهرستانها

منطقه آزاد تجاری مهران گام مهم توسعه استان

امروزه یکی از ابزارهای اساسی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ایجاد مناطق «آزاد تجاری» است. در ایران نیز بر اساس قانون برنامه اول توسعه، ایجاد مناطق آزاد تجاری در دستور کار قرار گرفت. در این راستا چند منطقه از کشورمان به منطقه آزاد تجاری تبدیل شدند. اما متأسفانه اقدامات و عملکرد این مناطق دقیقاً در نقطه مقابل اهداف ایجاد این مناطق بوده، یعنی تبدیل شدن به کانالی برای واردات بی‌رویه. در این نوشتار نگارنده به بهانه در دستور کار قرار گرفتن مهران به عنوان منطقه آزاد تجاری بر آن هستیم تا به بخشی از مزایا و ظرفیتهای ویژه این منطقه اشاره نماییم.
نصرت اله حیدری- امروزه یکی از ابزارهای اساسی برای جذب سرمایهگذاری خارجی، ایجاد مناطق «آزاد تجاری» است. در ایران نیز بر اساس قانون برنامه اول توسعه، ایجاد مناطق آزاد تجاری در دستور کار قرار گرفت. در این راستا چند منطقه از کشورمان به منطقه آزاد تجاری تبدیل شدند. اما متأسفانه اقدامات و عملکرد این مناطق دقیقاً در نقطه مقابل اهداف ایجاد این مناطق بوده، یعنی تبدیل شدن به کانالی برای واردات بیرویه. در این نوشتار نگارنده به بهانه در دستور کار قرار گرفتن مهران به عنوان منطقه آزاد تجاری بر آن هستیم تا به بخشی از مزایا و ظرفیتهای ویژه این منطقه اشاره نماییم.

نگارنده شاید جزء اولین افرادی در ایران و ایلام بوده که دقیقاً بعد از جنگ در مقالهای که مکتوب شده است پیشنهاد ایجاد منطقه آزاد تجاری در مهران و ایجاد سرکنسولگری در ایلام را دادهام و خدای را سپاسگزارم این ایده و آرزو این روزها در آستانه تحقق است.

استان ایلام با داشتن ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارای ظرفیتها و قابلیتهای بسیاری در بخش صنعت و تجارت و توریسم و... میباشد. یکی از قابلیتهای ویژه استان ایلام شهر «مهران» است. مهران دارای قابلیتهای ویژه به لحاظ ژئوپولتیکی و ژئواکونومیکی بسیاری است که در اینجا فهرستوار به آنها اشاره میگردد:

۱-ارتباط و پیوستگی فضایی با کشورهای عربی

۲-وجود بازار بکر عراق به لحاظ اقتصادی با توجه به اینکه مهران کوتاهترین راه به مرکز عراق است به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است.

۳-به لحاظ ژئوپولتیکی مهران در منطقهای قرار گرفته که امنیت دو سویه آن یعنی چه درعراق و چه در ایران بسیار بالا است.

۴-ایجاد زیرساختهای لازم در این سالها در منطقه مهران (نزدیکی به فرودگاه ایلام، نزدیکی به خطوط انتقال گاز و برق، ایجاد امکانات گمرکی مناسب و..)

۵-ایجاد معافیت مالیاتی از سوی دولت برای سرمایهگذاری در مناطق محروم میتواند مهران را مورد توجه قرار دهد.

۶-تبدیل شدن به بزرگترین پایانه تردد زوار به عتبات عالیات

۷-جاذبههای گردشگری ایلام و ایران

۸-وجود جغرافیای سیاسی خاص به لحاظ فرهنگی و بدون بحران

۹-وجود پالایشگاه گاز و مجتمع عظیم پتروشیمی در استان ایلام، میتواند مهران را به قطب انرژی تبدیل نماید. با توجه به طرح عظیم انتقال گاز ایران به عراق، سوریه و اروپا.

خبر تبدیل «مهران» به منطقه آزاد تجاری برای ایلامیان که سالها است در آرزوی آن به سر میبرند خبری کاملاً امیدوار کننده است. بیشک استان ایلام که امروز بالاترین نرخ بیکاری حدود ۲۲ درصد را دارا است با مشکلات ویژهای مواجه است. ایجاد منطقه آزاد تجاری میتواند در ایجاد اشتغال پایدار دراستان مؤثر باشد.

برخی کارشناسان بر این باورند با توجه به تردد روزانه سه هزار نفر از مرز مهران درصورتی که این تعداد یک روز در ایلام اسکان پیدا کنند میتواند تا ۱۰ هزار نفر ایجاد اشتغال نماید. ایجاد ۱۰ هزار شغل فقط در بحث «توریسم مذهبی» میتواند به ایجاد تحول در ایلام در بحث اشتغال کمک نماید.

از دیگر مشکلات توسعه در ایلام میتوان به کمبود سرمایه اشاره کرد. ایجاد مناطق آزاد تجاری اصولا با رویکرد جذب سرمایهگذاری بخصوص «سرمایهگذاری خارجی» است. بازار بکر عراق، امنیت بالای منطقهای مهران در دو سوی مرز میتواند بسترساز جذب سرمایهگذاران دراستان باشد. خوشبختانه در این سالها با کمک دولت جمهوری اسلامی زیرساختهای لازم حول توسعه راهها، ایجاد گمرکات، توسعه فرودگاه ایلام، ایجاد خطوط انتقال برق و گاز،... بستر را برای این مهم آماده ساخته است. دولت میتواند با ایجاد مشوقهای لازم چون معافیت مالیاتی ۲۰ ساله، آزادی کامل ورود و خروج اصل سرمایه و سود حاصل از فعالیتهای اقتصادی، آزادی انتقال ارز به خارج از کشور بدون محدودیت، مالکیت صددرصد سرمایهگذاری نسبت به اعیان متحدثه، ورود مواد اولیه، قطعات و ماشین آلات بدون عوارض گمرکی، صدور محصولات بدون پرداخت عوارض گمرکی... به رونق فضای کسب و کار، ایجاد اشتغال در ایلام و در ‌‌نهایت امنیت پایدار در منطقه کمک نماید.

در پایان امیدوارم با ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران ضمن ایجاد رونق در عرصه تجارت خارجی، گسترش توریسم به ایجاد سرمایهگذاری مولد و انتقال فناوری به استان کمک کرده و بتواند بسترساز توسعه پایدار ایلام باشد.

*دبیر حزب موتلفه اسلامی استان ایلام

https://shoma-weekly.ir/GVvFX6