اندیشه

مناجات با خدا در اوج مشغله های روزانه

امثال مرحوم حبیبی درس مجسمی برای ما هستند که در هیاهوی مشغله های فراوان زندگی روزمره بشر امروزی می‌توان با چند عمل ساده ولی با توجه و اخلاص، خلوتی برای مناجات با خدای متعال ایجاد کرد
حجتالاسلام و المسلمین علی تبریزی- اغلب مردم برای شناختن آدمها به کلیات رفتاری و فعالیت های بزرگ و روش مدیریتی و... آن فرد مینگرند. حال آنکه در نظر داشتن کلیات هرچند برای شناخت، امری لازم و ضروری است ولی شرط کافی نیست! به دیگر تعبیر برای شناخت دقیق هر انسانی باید جزئیات رفتاری او را در شرایط مختلف دید و سنجید و آنگاه به عمق رفتاری او پی برد.

وقتی امام صادق (ع) فرمود شیعیان ما را در اوقات نماز بشناسید پس مشخص میشود دیدن حالات رفتاری افراد در ساعات نماز ملاک مناسبی برای محک ایمان بهشمار میرود.

حقیر در برخی جلسات و موقعیت ها با مرحوم آقای حبیبی برخوردهایی داشتم اما یکی از این دیدارها برایم حاوی درسهای ارزشمندی بود که موجب نوشتن این سطور شد.

چند سال قبل در یکی از ارگان های دولتی امام جماعت بودم. به گمانم روز شهادت امام کاظم (ع) بود که وارد نمازخانه اداره شدم. مرحوم حبیبی آن روز میهمان مدیرعامل آن مجموعه بود. دقایقی به اذان مانده بود که ایشان قبل از همه مأمومین آمدند. دیدم جانماز مخصوص خودشان را درآورده، با دقت و طمأنینه پهن کردند، عطر زدند و خلاصه مقدمات نماز را به زیبایی و مطابق سفارش معصومین انجام دادند و سپس مشغول گفتن اذکار تا هنگام اقامه نماز شدند. بعد از نماز هم با وجود اینکه از دفتر مدیرعامل منتظر ایشان بودند ولی وقتی دیدند جلسه روضه بپا شده تا انتهای مجلس با حال خوب و اشک نشستند و بعد از اتمام جلسه جزو آخرین افرادی بودند که از نماز خانه خارج شدند.

وقتی دقت کردم متوجه شدم تمام این رفتارها مطابق سیره ائمه طاهرین علیهم السلام است. برای مثال امام صادق(ع) فرمود: نماز کسی که عطر زده، از هفتاد نماز بدون عطر بهتر است. یا در احادیث آمده دو رکعت نماز با انگشتر عقیق، معادل هزار رکعت بدون آن است. ثواب نماز با مسواک زدن نیز چندین برابر میشود. همه اینها نشان میدهد توجه به پاکیزگی لباس و آراستگی و مقدمات نماز جزو اموری است که حتی بر حضور قلب نیز اثر گذارند و ما چقدر ساده اینهمه ثواب را از دست میدهیم!

امثال مرحوم حبیبی درس مجسمی برای ما هستند که در هیاهوی مشغله های فراوان زندگی روزمره بشر امروزی میتوان با چند عمل ساده ولی با توجه و اخلاص، خلوتی برای مناجات با خدای متعال ایجاد کرد
https://shoma-weekly.ir/8mlL8e