شهرستانها

ملایمت در ناملایمات زندگی

متأسفانه با همه صفات خوبی که در ما آدم ها یافت می شود نکات نامطلوب بسیاری هم داریم ،سبک زندگی خوبی نداریم ، چشم و هم چشمی ها بسیار زیاد است و برای رسوا نشدن، همه همرنگ جماعت می شوند، اما بی توجه به آنکه با جماعتی رنگارنگ مواجه هستند، رسم و رسوم های جدیدی گذاشته شده که کار را بر زندگی سخت نموده ، اما هیچکس نمی تواند دیوارها وحصارهای این رسوم را بشکند.
محمد حسن آلاله - امروزه بسیاری از مشکلات  گوناگون زندگی ما را احاطه کرده است و حرف ها وگفته های ناامیدکننده و یاس آور زیاد شده است. هر فردی گرفتاری خاص خودش را دارد و جزع و فزع و نالیدن از مشکلات روزگار در نزد مردم امری عادی شده است. آنها که فقیرند می نالند و آنها که پولدارند نیز از دست روزگار شاکی هستند. بسیاری از رقیبان و حتی دوستانمان خواسته و ناخواسته  تحت تاثیر مسائل و مشکلات روزگار روزانه جملات و واژه های منفی زیادی را به سمت ما پرتاب می کنند و البته خود ما هم نسبت به دیگران این چنین برخورد می کنیم و همین امر موجب شده تا سیگنال ها و پالس های منفی که به سمت موج مغزمان فرستاده می شود، ذهن، رو ح و جسم ما را  خسته، ناراحت و افسرده نموده و روحیه نشاط و شادمانی واقعی را از زندگی ما خارج نماید.آری امروزه بسیاری از حوادث و گرفتاری های مختلف و گوناگون دیگر روح و جسم ما را آزرده، دل‌شکسته و ناراحت نموده و آسایش و آرامش را از زندگی ما گرفته است.به‌راستی چرا اینگونه شده است، کجای زندگی را اشتباه رفته ایم که اینگونه غرق مشکلات گشته ایم؟کجا را کم گذاشته و کجا را زیادتر پرداخته ایم ، کدام گفتار و رفتارمان موجب شده به این مشکلات دامنگیر و عالمگیر دچار شویم، شاید قدری تأمل و سکوت در خودمان بتواند پاسخی لازم برای ما در برداشته باشد.آری شاید اینها همه نتیجه زندگی مادی و خودخواهی های ما انسانهاست.

 امروز پول و طلا و دلار همه فضای ذهن ما را گرفته است، همه می خواهند زود صاحب خانه  شوند تا صاحبخانه شوند،  همه می‌خواهند زود صاحب مال و منال و بهترین زندگی گردند، حساب بانکی شان دائماً پر از پول باشد، بیشتر از دیگران طلا داشته باشند و بر سر و گردن خود بیاویزند،مدرک تحصیلی آنها بالاتر باشد، خودرو آنها بزرگتر و شاسی بلند باشد و همه می خواهند به تعبیری ره صد ساله را یک شبه طی نمایند.

متأسفانه با همه صفات خوبی که در ما آدم ها یافت می شود نکات نامطلوب بسیاری هم داریم ،سبک زندگی خوبی نداریم ، چشم و هم چشمی ها بسیار زیاد است و برای رسوا نشدن، همه همرنگ جماعت می شوند، اما بی توجه به آنکه با جماعتی رنگارنگ مواجه هستند، رسم و رسوم های جدیدی گذاشته شده که کار را بر زندگی سخت نموده ، اما هیچکس نمی تواند دیوارها وحصارهای این رسوم را بشکند.

آری در شرایط امروزکه مشکلات اقتصادی به ما روی آورده درست مصرف نمی کنیم، در خانه ها و رستورانها همان غذاها و خصوصاً برنج هایی را که این روزها به‌خاطرشان در صف می ایستیم و هزینه می پردازیم راحت به عنوان پسمانده دور می ریزیم، به محض اینکه کالایی کمی نایاب می شود زود به صفها هجوم می‌آوریم و چندبرابر نیازمان را احتکار خانگی می کنیم، پیش از آنکه به فکر دیگری باشیم به فکر خودمان هستیم، صبح تا شب کار می کنیم و شب به جای آرامش، فکر می کنیم، از امروز نگران فردا هستیم و نمی دانیم که امروز همان دیروز بوده است که بی دلیل نگرانش بودیم و صدها عادت دیگر و البته اسم این را هم زندگی گذاشته ایم.

باید بگوییم این سلسله مسایل و مشکلات آسایش و آرامش واقعی را از زندگی مردم گرفته و اخلاق و رفتار آنها را ناملایم و ناآرام نموده و پیامد آن را در ناهنجاریها، کجروی ها و بداخلاقی‌ها و پناه بردن عده ای به دامن عرفان های کاذب و مواد مخدر و اعتیاد می بینیم.
آری امروز مردم با ناملایمات زیادی زندگی می کنند، اما باید قبول کنیم که بسیاری از این ناملایمات  به گفتار و رفتار و عملکرد خودمان بستگی دارد. آنچه مسلم است بالاخره روزی این مشکلات امروزی، کمتر و کمتر خواهند شد ، پس لازم است با توکل به خداوند، صبر و امید و شکر و اعتدال را که کلید حل همه این مشکلات هستند را با خودبه همراه داشته و منتظر رحمت واسعه خداوند بود که البته روزگار دگری نیز فرا خواهد رسید، آنگونه که در قرآن مجید آمده است: فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا، إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (الشرح6-5) پس [بدان که] با دشوارى آسانى است و همانا با دشوارى آسانى است. این کلام مهمترین نشانه برای همه آنانی است که همواره به رحمت ، عطوفت و مهربانی بی حد و حصر خداوند ایمان دارند و این وعده ای قطعی و  حتمی است که پس از دشواری ها، زمان آسانی ها فرا خواهد رسید و البته هر فرازی بالاخره فرودی نیز خواهد داشت.

*قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی خوزستان

https://shoma-weekly.ir/snhj3r